אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: depositphotos

מערכת הבינה העסקית (BI) היא פלטפורמה מתקדמת לניתוח נתונים המבוססת על מספר רכיבים.

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית באופן הצגת הנתונים וביכולת הניתוח וממשקי העבודה העצמית במערכת כך שכל משתמש, גם אם הוא אינו בקיא בתהליכי ניתוח נתונים או בעל ניסיון עבר בעבודה עם מערכות BI, יוכל להפיק תועלת רבה מהנתונים, להחליט החלטות עסקיות מבוססות דאטה ולשפר את הביצועים העסקיים.

מערכת הבינה העסקית מהדור החדש לעומת מערכת הבינה העסקית מהדור הקודם.

מערכת BI מהדור החדש מבוססת על פלטפורמה אינטרנטית שמאחוריה פועל מנוע רב עוצמה אשר מתממשק לאינספור מקורות פנים וחוץ ארגוניים במטרה למשוך נתונים, לעבד אותם, לנתח אותם ולהציג אותם בהקשר העסקי הנכון בהתאם למודלים עסקיים מתוכננים מראש. בדרך זו משתמש המערכת יכול לחקור כל פריט, עצם או עולם תוכן בדאטה באופן חופשי לחלוטין ומכל כיוון אפשרי, לצפות בנתונים המקושרים אל העצם הנחקר ולהיחשף לתמונה רחבה יותר בזמן קצר ועל מסך אחד.

מערכות הבינה העסקית מהדור החדש הופכות את המשתמש לגורם פעיל בתהליכי קבלת ההחלטות ו"לומדות" את מאפייני השימוש שלו, כך שעם הזמן הנתונים שהוא מחפש מוצגים לו במהירות רבה יותר ובהקשר מתאים יותר, וזאת בשונה ממערכות ה-BI מהדור הישן ששימשו בעיקר להפקת דוחות מתוך שאילתות מובנות. לדוגמה: דו"ח מכירות יומי, דו"ח הזמנות רכש פתוחות, דו"ח דרישות רכש ממתינות לאישור ועוד.

ניתוח אינטואיטיבי, עושר חזותי.

מאפיין נוסף הקיים במערכת BI מהדור החדש בא לידי ביטוי ביכולת להציג מידע באינסוף אופנים: טבלאות, תרשימים, מפות חום, שימוש בסמלילים, גרפים צפים, שימוש במדרג צבעים ועוד, הצגת המידע באופן זה מקלה על קליטת המסר במהירות רבה יותר ותורמת לשמירה על קו חשיבה אינטואיטיבי, כמו כן באמצעות המערכת ניתן ליצור דוחות ייעודיים, לספר סיפור עסקי, למשוך עצמים אל תוך מצגת מובנית ואף לשלוח התראות על אירועים או תרחישים שונים בזמן אמת או "בדחיפה". ממשק המשתמש המתקדם מאפשר להתמצא במסך בקלות, כאשר המשתמש צופה בעולם התוכן המותאם אליו ולהגדרות תפקידו ונשאר מעודכן בכל עת בפעילות הארגונית.

חקירת מגמות עסקיות ושיפור ביצועים מתמיד.

מערכות הבינה העסקית מהדור החדש מאפשרות לחקור כל נתון עסקי בחופשיות רבה, בדומה לאופן הקלדת שאילה במנוע חיפוש אינטרנטי, לדוגמה: מנהל המכירות מעוניין לדעת מדוע פריט אחד נמכר יותר מפריט אחר. בתגובה לשאלתו המערכת תציג את נתוני מכירות הפריטים הנחקרים, את הנתונים הדמוגרפיים אודות פלחי האוכלוסייה שרוכשים פריטים אלו, את פריטי המוכרנים, את מחיר המכירה ולמעשה כל ערך אחר הקשור באופן ישיר או עקיף לעצמים הנחקרים. מנהל המכירות יכול להעמיק בחקירה, ללחוץ על כל ערך אחר במסך ולצפות במידע נוסף המקושר לערך הזה, כמו כן הוא יכול לשאול שאלות נוספות. האם פריטים נוספים נרכשו באותו הסל? מתי מכירות הפריט נמצאו בשיא? כיצד ניתן להגדיל את היקף המכירות גם בשווקים נוספים? ועוד.

המנוע הפועל מאחורי הקלעים יציג את הנתונים המקושרים לשאלה ויסייע בקידום החקירה. בדרך זו משתמשי המערכת צופים בנתונים הדרושים להם בהקשר הנכון מבלי שהם היו צריכים להשקיע מאמצים בריכוז הנתונים בטבלאות נפרדות, שכן כל המידע מופיע על מסך אחד ומקל מאוד על תהליך החקירה ועל איתור המגמות הנסתרות.