עודד פורר
עודד פוררצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי קיימו היום (א') דיון בנושא עליית מחיר הלחם האחיד, בלשכת רה"מ, בירושלים. בפתח הדיון הגדיר ראש הממשלה את מטרת הדיון - עצירה מוחלטת בעליית מחיר הלחם האחיד.

במהלך הדיון הועלו מספר הצעות כלכליות וחקיקתיות, כיצד ניתן להגיע להסכמות. רה"מ לפיד הורה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר, לחזור בתוך שלושה ימים לדיון נוסף, עם גיבוש דרך העבודה הטובה ביותר לעצירת העלייה במחיר הלחם האחיד.

במהלך הישיבה עלו כמה הצעות שהכעיסו את אגף התקציבים באוצר ואת חלק ממשתתפי הדיון, וביניהן הצעה לסבסוד הלחם השחור שיעודד את האזרחים לצרוך לחם אחיד, "זו אולי פתרון שמתאים לשנות ה-80", אמר אחד המשתתפים.

שר החקלאות עודד פורר הציע להגיע להסכם על פי מתווה מדורג כפי שהוא עשה ברפורמה בביצים ובחלב. "על פי המתווה, העליה תהיה מתונה יותר וקטנה יותר ותכלול תהליך של יציאת המוצר לתחרות חופשית והתייעלות. אסור שתהיה עליה בכלל או לכל היותר עליה מאד מתונה".

"מה שהכי מעניין את המאפיות זה הוצאת הלחם מהפיקוח", אמר פורר במהלך הישיבה, "העולם הזה של פיקוח על מחירים הוא נוראי שבסוף מי שמפסיד זה הצרכן. העמדה של אגף התקציבים באוצר וגם שלי היא שצריך לספסד את הנצרך ולא את המצרך. אין טעם לסבסד לחם למי שמרוויח 100 אלף שקל בחודש. אני רוצה לתת סיוע למשפחות העניות, אני יחד עם אגף התקציבים באוצר מוכנים לתת סיוע של 10-15 מיליון בעניין אבל זה יקח כמה ימים. חייבים להגיע עם המאפיות למתווה והסכם כדי לעצור את עליית מחירי הלחם", הדגיש פורר.

בדיון השתתפו שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר, שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, שר המשפטים גדעון סער, ראש הסגל דני וסלי, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא, החשב הכללי יהלי רוטנברג, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר יוגב גורדוס, סמנכ"ל כלכלה ותשתיות במשרד רה"מ אמיר ברקן וגורמי מקצוע נוספים.