לימודים
לימודיםצילום: freepik

סיימתם את הצבא, אתם גם אחרי הטיול הגדול ומתחילים לשאול את עצמכם, מה עכשיו?

אתם רוצים להתחיל ללמוד, לרכוש מקצוע, אבל מתלבטים ולא יודעים במה לבחור. מה מתאים לכם? מה אתם אוהבים? מה הקריטריונים לבחירה? במאמר הבא, נציג את השאלות והתשובות שכדאי לשאול כדי לגבש החלטה על מסלול הלימודים המתאים לכם ביותר.

כך תחליטו מה ללמוד

אתם מתלבטים מה נכון לכם. מצד אחד יש נטיות, מצד שני יש שיקולי כדאיות. השוק היום מאוד תחרותי וכל החלטה לגבי לימודים צריכה להיות מאוד מושכלת. לא תמיד קל להגדיר מהו תחום העניין המדויק אשר מושך ומהווה את העניין והרצון לעסוק בו כמקצוע.

הלימודים, בכל תחום שהוא, לא תמיד קלים. דורשים הרבה עבודה, משאבים, חריצות וכדי שאפשר יהיה להתמיד בהם לאורך זמן, צריך להרגיש "מחוברים" לתחום, לאהוב אותו ולגלות בו עניין. ולעיתים מתלבטים ולא בטוחים.

הרבה חושבים, אני אלך ללמוד משפטים, זה תמיד טוב. זה מכניס כסף. אבל אז מגלים שזה לא מעניין והם לא מתחברים למקצוע. כי בעצם הם מעדיפים סוג אחר של עבודה, למשל, ניהול אנשים, עיסוק בהדרכה וכוח אדם ועוברים למסלול של לימודי משאבי אנוש. ההגדרה וההבנה מה מתאים ומה נכון לי היא תהליך שלעיתים לוקח זמן, עד שמגבשים את הנטייה המדויקת. וכשזה קורה, קמים כל בוקר מאושרים ללימודים ולעבודה.

מה הכישורים שלכם

דבר ראשון שכדאי לברר הוא, במה אתם טובים. מה בא לכם בקלות? מה אתם אוהבים לעשות? אתם תקשורתיים וקל לכם לדבר מול אנשים? אתם בעלי חשיבה לוגית ואוהבים לנתח נתונים? אולי לסייע לאחרים? בעלי יכולת למידה גבוהה, או קליטה טובה ואינטואיציות מפותחות להבנת סיטואציות חברתיות? אוהבים לרדת לפרטים הקטנים או בכלל בעלי תפיסה מרחבית? אנשי ארגון, יזמים, אמנים, אוהבים עבודת כפיים, טיפוסים טכניים או ריאליים, או גם וגם. חשוב להבין מהי נקודת החוזק שלכם.

מי אתם? מה האופי שלכם?

כדי שתדעו מה מתאים לכם, חשוב שתדעו מי אתם. אבל באמת. לא לקבל החלטות לפי רצונות ההורים או לפי אופנה כזו או אחרת. אלא לברר לעצמכם מי אתם. איזה אנשים אתם. האם אוהבי סדר וארגון? אולי בכלל מתאימה לכם עבודה לחוצה ומאתגרת או שההפך, אתם רגישים מדי ולא תעמדו בביקורת ובעימותים. ייתכן וחשוב לכם לעסוק במשהו ערכי ולפי זה כדאי שתכוונו את עיסוקכם. האם חשובה לכם אינטראקציה עם אנשים אחרים וכדאי לכם לחשוב על לימודי משאבי אנוש או לימודי פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, עבודה סוציאלית, הדרכת קבוצות, הוראה וחינוך.

בכל הסתכלות עתידית שלכם על מה שתהיו ומה שתרצו להיות, חשוב שתגבשו את ההבנה מי אתם ומה הכי מתאים לכם לעשות.

מה ההשפעה של הבית בבחירת המקצוע?

הרבה פעמים רואים אנשים אשר ממשיכים את דרכם של הוריהם. אבא היה רופא וגם אני אהיה רופא. אימא הייתה מהנדסת וגם אני אלך ללמוד הנדסה. השאלה אם הולכים ולומדים את המקצוע של ההורים מכוח האנרציה או מתוך שאיפה לרצות את ההורים, או שזה באמת משהו שמחוברים אליו ואוהבים לעשותו.

גם השפעה הפוכה באה בחשבון. לעומת הורה שהחזיק מקצוע מאוד מוקפד ומדויק, למשל ראיית חשבון, הבן או הבת בוחרים במשהו הפוך לגמרי, לדוגמא, מדריך טיולים, אמן, גנן. חשוב לברר האם הבחירה במסלול הלימודים היא רצון לברוח ממה שעשו ההורים או מתוך הזדהות עימם או שאין לכך כל השפעה והבחירה היא לגמרי אישית ומודעת.