כיתה.ארכיון
כיתה.ארכיוןצילום: פלאש 90

בעוד חודש וחצי עתידה להיפתח שוב שנת הלימודים בבתי הספר ובגנים. חרף חופשת הקיץ המתקצרת, כ־370 משרות ניהול עדיין לא מאוישות, ומשרד החינוך המתקשה למצוא מנהלים הוריד את סף הקבלה. האם מערכת החינוך הגיע לנקודת האל חזור?

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק טען כי "מערכת החינוך פשוט קורסת כמו עוד תחומים במדינה, אך מדובר בקריסה שהיא קריטית לעתידה של החברה הישראלית".

"יש פה כמה בעיות", הבהיר והפנה אצבע מאשימה לחברי הממשלה, "הם לא מתפקדים כבר שנים כממשל מרכזי, מי שעדיין מחזיק את המדינה בתחומים רבים אלו הרשויות המקומיות, בעוד הם כל הזמן עסוקים בהישרדות ולא מסוגלים לקבל החלטות עם ראייה ארוכת טווח. צריך לעשות שינוי מהותי בכל סדרי העדיפויות, הבעיה היא לא רק השכר, אנשים בורחים ממערכת החינוך כי אין להם יותר משמעות בתפקיד, הם לא מצליחים לחנך. איך יצליחו כשאין להם גיבוי, שילדים עומדים ומקללים אותם והם לא יכולים לעשות כלום, כשההורים מתערבים להם בכל דבר וכששוחטים אותם ומשמיצים אותם בוואטסאפ?".

בסיום, הבהיר קוניק: "יש פה מצב חירום, מדינת ישראל צריכה להכריז על מצב חירום כי אם לא עושים זאת הכל מתפקד כאילו לא קרה שום דבר. שינוי תפיסתי נוגע גם לשכר וגם להחזרת סמכויות ומתן אוטונומיה אמיתית. צריך לעשות הרבה דברים, לאו דווקא להוריד את תנאי הסף, הפוך".