עוזי דיין
עוזי דייןצילום: ערוץ 7

סגן הרמטכ"ל לשעבר, חבר הכנסת לשעבר האלוף במיל' עוזי דיין, המתמודד על מקום ברשימת הליכוד לכנסת מתייחס בראיון לערוץ 7 להתמודדותו לרשימה, לבחירת הרמטכ"ל בממשלת מעבר ולהתמודדות עם הגרעין האיראני על רקע תובנות שעולות מביקור ביידן בישראל ובסעודיה.

על סוגיית בחירת הרמטכ"ל בימי כהונת ממשלת מעבר אומר דיין כי מדובר ב"מחטף חמור. למנות רמטכ"ל במצב הזה זו פגיעה בביטחון הלאומי. מינוי רמטכ"ל הוא מינוי של מי שיצטרך לפעול תחתיה וצריך לדעת את עמדתו במלחמה בטרור, מיטוט חמאס, עמדתו על איראן וסיכול המירוץ הגרעיני. יש גם דעות בנושא צבא וחברה כמו סוגיות של שירות נשים בצבא ועוד. איך ממנים רמטכ"ל במה שנראה מחטף פוליטי. זה נראה מאוד מאוד חמור ומראה עד כמה צריך להחליף את הממשלה הזמנית הזו ומהר".

האם גם את היועמ"שית צריך להחליף? "אני מבטא בעדינות יותר. אבל זה נקרא להיות שומר סף או לשרת מהלך פוליטי? דעתי היא שזה לא הגון לא הגיוני ולא חוקתי. ממנים מישהו לרמטכ"ל אחרי שבחנת אותו גם לגבי עמדותיו ולא רק לגבי יכולותיו המבצעיות".

שאלנו את דיין אולי דווקא רמטכ"ל לא אמור להביע את עמדתו אלא להיות מי שמקבל את פקודותיו מהממשלה, ועמדותיו לא רלוונטיות? בהקשר זה הזכרנו את התנגדותם של מאיר דגן המנוח ואת גבי אשכנזי שהתנגדו למהלכי נתניהו באיראן. "זו דוגמא קלאסית", אומר דיין. "מה שקרה אז הוא שרמטכ"ל וראש מוסד יחד עם הנשיא טירפדו מהלך כזה. לו אני ראש ממשלה או שר ביטחון אני רוצה לדעת את עמדותיו של הרמטכ"ל ולא לגלות אחר כך כשנכנסים לעזה שהוא מסביר כמה נפגעים זה יעלה ושהוא לא מתכוון למוטט את החמאס. רמטכ"ל אמנם כפוף לדרג המדיני, אבל יש לו עמדה והוא מביע אותה וחשוב לי לשמוע אותה בנושאים עקרוניים כל כך".

דיין לא מבין מדוע מה שהוא מגדיר כמחטף מתרחש בבהילות שכזו, שהרי הרמטכ"ל אמור להתחלף בינואר, "למה להזדרז? כדי לקבוע עובדה? אם זה כל כך קריטי ביטחונית בעיניך, מה שאני לא מקבל, בוא תאריך לרמטכ"ל הנוכחי את הכהונה בעוד כמה חודשים או שנה". עוד מזכיר דיין את סוגיית תקציב 2023 שלא תוכל להיות מוכרעת בתקופת חילופי הרמטכ"לים. "בחילופין והעברת המקל הזו צריך לנהוג באחריות". בנוסף הוא תוהה לאן נעלם ומדוע נאלם ראש הממשלה יאיר לפיד, ואם הסיבה שהוא שותק היא הבנתו שזה לא התחום שבו הוא מקצועי, אומר דיין כי מדובר בהוכחה נוספת להיותו בלתי מתאים לתפקידו.

על סוגיית הגרעין האיראני, שאלנו את דיין אם על רקע ביקור ביידן באזורנו יש לישראל מה לעשות. האם אנחנו רלוונטיים בכלל במערכה הזו? "אנחנו מאוד רלוונטיים, כי אנחנו המטרה העיקרית של איראן וגם כי אנחנו מעצמה באזורינו. אני מזכיר שהאסטרטגיה רבתי של ישראל נכתבה לפני מאות שנים על ידי חז"ל שאמרו אם אין אני לי מי לי. אנחנו יכולים וצריכים. האקדח שלנו הוא טעון. תעזור עזרה אמריקאית ועזרה נוספת כי מה שיעצור את איראן הוא סנקציות נשכניות כמו חרם כלכלי ואמברגו נפט, אלו דברים שמפעילים על רוסיה למרות שאותה לא ימוטטו. איראן הרבה יותר פגיעה".

"היה חסר בביקור ביידן ועלה בשיחה שלו עם נתניהו, הוא איום צבאי יעיל וזמין של ארה"ב ולא להסתפק באמירות כלליות בלבד. ביידן לא אמר דברים ברורים לגבי עצירת איראן גם באמצעות כוח צבאי ויש דרכים לסמן את זה בתרגילים משותפים עם ישראל, בהדגשה שזה לא רק שסעודיה פותחת את השמים אלא שגם נפתח מסדרון תקיפה, ולא מדובר בהמראות של אל על אלא גם של מטוסי קרב. יש הרבה מה לעשות, אבל ראינו שהאיראנים לא סופרים את ארה"ב והם מרמים כל הדרך לפצצה. האמריקאים יכולים לעשות את זה אם הם יצאו מהתפיסה האירופאית. צריך לזכור שאם לאיראן תהיה פצצה גרעינית יתפתח מירוץ חימוש גרעיני, כי המדינות הסוניות לא יסכימו לפצצה שיעית גרעינית. זה דבר שיעשה אי ביטחון קשה בכל העולם", קובע דיין.

בהמשך הדברים נסובה השיחה גם להתמודדותו שלו בפריימריס של מפלגתו, הליכוד. שאלנו את דיין אם כמי שמייצג שיח מתון ושקול בכנסת ומחוצה לה, הוא מסתדר עם עולם הגימיקים של הפריימריז? שרשרת, סרטונים הומוריסטיים השתלחויות ברשתות החברתיות ועוד.

"אני לא משתתף בזה ולא תוקף את זה, כי בתקופה כזו לא יורים בתוך הנגמ"ש וכל דבר קטן כמו התליון הזה הופך לסיפור מרכזי. אני נוהג בדרכי ומקבל פידבק של הערכה מהציבור. הם מעריכים את הצד הלא מתלהם החברתי השקול והאחראי. אומרים לי שסומכים עליי", אומר דיין ומוסיף: "אני טוען שזה חשוב לנו כליכוד כי אסור לנו לנצח על הקשקש ולא להסתפק ב-61, כי ראינו איך פועלת ממשלת 61. אנחנו צריכים לפנות לימין המתון והרחב יותר ולדאוג שיהיה ליכוד מה שיותר רחב. אנשים יותר פטריוטיים ובעלי זהות יהודית מהמסתמן בתקשורת, ולכן אני קורא לא רק לתמוך בי אלא להיות אחראים ורחבים".

עוד שאלנו לעמדתו אודות תרחיש בו כמו בעבר כדי להשלים ל-61 יפנה הליכוד לבני גנץ וישאיר את סמוטריץ' ובן גביר בחוץ? "אני לא מסתכל על זה, כי אנחנו הולכים לפריימריז ולבחירות וצריך לנצח ולא לעשות שיקולים כאלה. כל השיקולים הטקטיים נכשלו. כל המחשבות של הצבעה לאחד כדי שיתמוך בשני וכו' נכשלו. תצביעו למה שאתם מאמינים בו, למי שמייצג את הימין הרחב בישראל ולא לשים לב לשוליים".

האם בן גביר לגיטימי בעיניו? "מפלגה שיכולה להביא בין 10 ל-13 מנדטים והיא לא אנטי ציונית היא לגיטימית בעיניי, גם אם אני לא מרוצה מכל דבר".