אומנות מכשפת
אומנות מכשפתצילום: באדיבות מוז"א - מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב"

מוז"א - מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, חשף היום (רביעי) את תערוכת הקיץ החדשה של המוזיאון: אמנות מכשפת.

בתערוכה הנדירה שלא נראתה בישראל, אמנים בינלאומיים מרחבי העולם יוצרים מסורות טקסיות עתיקות, לצד יצירות נדירות של אמנות אתנוגרפית וחפצי פולחן ארכאולוגיים בני 3,000 שנה.

"אמנות מכשפת" היא תערוכה רב תחומית המציגה מיצבים, מיצגים ו"חפצי עוצמה" שנעשו במדיה עכשווית על ידי אמנים בינלאומיים בני זמננו, היוצרים בהשראת פולחנים ומסורות טקסיות עתיקות ממגוון תרבויות.

לצד המיצגים, המוצגים לראשונה בישראל, מוצגות יצירות אמנות אתנוגרפית נדירות וחפצי פולחן ארכאולוגיים בני 3,000 שנה. אלה ואלה שואבים את השראתם מהימים בהם האמנות היתה סוג של קסם, חלק בלתי נפרד מהפולחן, ושימשה כאמצעי לחולל שינוי בעולם נטול טכנולוגיה. האמנים העכשוויים הולכים בעקבות אבותיהם הקדומים, וגם הם יוצרים מעין מרחב מקודש כדי ליצור שינוי של מודעות, יצירת הבנה, ביטוי של מחאה.

השילוב בין העתיק והמסורתי לבין העכשווי, מחזיר את הקסם לאמנות, בכך שהוא יוצר חוויה, חלל שמעביר את הצופה דרך זמנים ותרבויות. באמצעות היצירות חוזרים היוצרים והצופים אל שורשי הפעולה האמנותית: טרנספורמציה, ריפוי, שינוי בתודעה ובמציאות האנושית.

בלב התערוכה מוצג מיצב הענק "פאשפה - יש יער קסום בתוכנו", עבודה עכשווית הנטועה במסורת אותנטית מהאמזונס, שבה השמאן טוען בכוחות את המרחב המקודש של השבט, וחולק את הידע הקוסמי והמעשי של אבותיו עם הקהילה. מדובר במיצב עכשווי של רשת זוהרת שבה מרחפים אלמנטים פיסוליים, החל מטוטם מגולף על כנף מטוס צרפתי, ועד פסלי אבות אפריקאיים נדירים. כולם יחד יוצרים חוויה פולחנית בת זמננו.

היצירה היא מתחם מקודש, חי, המבטא את החזון והחלום של האמן הברזילאי ארנסטו נטו ואמני האמזונס, אמני הצמחים והפאז'ה (שמאנים) בני השבט הוני קון - ליצור יחד מקום של טרנספורמציה, אזור של מפגש וביטוי, ואתר ריפוי, גם במרחבים רחוקים מארצות אבותיהם.

ארנסטו נטו Ernesto Neto, מהאמנים החזותיים הבולטים בעולם כיום, ידוע ביצירת מיצבים ופסלים מחומר דמוי רשת שהוא ממלא בחפצים שונים כמו תבלינים, חול וקונכיות. ארנסטו משלב צורות וחומרים אורגניים המערבים את כל חמשת החושים, ומייצר תפיסה חדשה של הגבולות בין יצירת אמנות ובין הצופה.

נטו שואב מעושר הטבע, ומאמין כי מיקרוקוסמוס עוצר נשימה טבוע בכולנו. בהשראת בית הגידול של בני ההוני קון, היער והידע המסורתי, הם יוצרים יחד מכלול ומחיים אותו.

במהלך התערוכה יתקיימו במיצב פעילויות מיוחדות בהתאם לחזונם של השניים, נטו ובאנה.

פאשפה, בשפתם, היא צפרדע צבעונית זעירה שגופה מכוסה בהפרשה רעילה המשמשת גם לריפוי. הרשת זוהרת בצבעי גופה, ובתוכה מרחפים אלמנטים פיסוליים, מלאים בגבישי אמזונייט ובגבישי הרים, שנראים כמו כיפת עצים, צומחים מתוך רשת נוירונים. חלל פיסולי החובק את הגוף והרוח ויוצר, לפי אמונתם, אחדות בלתי ניתנת לחלוקה.

עמי כץ, מנכ"ל מוז"א, שחשף היום את תערוכת הקיץ החדשה של המוזיאון אומר: "אמנות מכשפת", התערוכה הבינלאומית החשובה בישראל כיום, מהווה נדבך משמעותי בתהליך ההתחדשות הגדול והדרמטי שעובר מוז"א על-ידי ההנהלה הנוכחית בהובלתי. "העונה הבינלאומית" אותה יזמה האוצרת הראשית ד"ר דבי הרשמן, נועדה להציב את מוז"א כשחקן משמעותי בזירה המוזיאלית הבינלאומית. היום השקנו את ספינת הדגל של "העונה הבינלאומית", תערוכה מכשפת וקסומה שהופקה בזמן שיא, ולשמחתנו העבודות שהוטסו בתנאים של משבר תעופתי חריף מכול רחבי הגלובוס, נחתו בזמן. אני בטוח שתמצאו כי אמנות מכשפת ראויה לשמה. השילוב בין האוצרות הקסומה לבין העיצוב המהפנט, יוצרים חוויה חד פעמית".

עמי כץ
עמי כץצילום:קובי פינקלר

ד"ר דבי הרשמן, אוצרת התערוכה ואוצרת ראשית מוז"א: "היצירות כולן, מהעבר ומההווה, מהדהדות שאלות שהעלו ארכאולוגים ואנתרופולוגים כמו גם אמנים מודרניים, שראו באדם-האמן הקדום, ובאמנות הפולחנית שנוצרה בכוחו המאגי, את ראשית המעשה האנושי והאמנותי". הרשמן, ארכאולוגית ואנתרופולוגית, המתמחה באמנות פולחנית, מתבוננת ביצירות מנקודת מבטה: "בעבודות שנבחרו לתערוכה טמונים אוצרות רוח מאגיים פולחניים, והיא מובילה אותנו למעין מסע עלייה לרגל, בחיפוש המשלב תנועה, טקס, קולות ומראות, וצורה-יצירה חזותית".

תערוכה ויקטוריה חנה
תערוכה ויקטוריה חנהצילום:ויקטוריה חנה

התערוכה "אמנות מכשפת" מוצגת במסגרת העונה הבינלאומית של מוז"א, כמחווה לתל אביב כעיר עולם.

מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב: רח' חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב טלפון: 03-6415244