יאיר גולן
יאיר גולןצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חבר הכנסת וסגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ) סבור, כי לגוש המרכז שמאל אפשרות סבירה לנצח בבחירות הקרובות ולהרכיב ממשלה בראשותו של יאיר לפיד.

בראיון לערוץ הטלוויזיה הערבי ישראלי "איחנא" אמר גולן, כי כיום אין עוד "שמאל רדיקלי" והסכנה מצויה ב"ימין הקיצוני".

"שמאל רדיקלי, אני כבר לא מכיר כל כך במדינת ישראל. השמאל הרדיקלי האחרון שנותר הוא אולי הוא (חבר הכנסת) עופר כסיף (חד"ש). אני חוץ מזה לא מכיר עוד משהו שהוא באמת שמאל רדיקלי", אמר גולן.

גולן הוסיף: "ימין קיצוני לעומת זאת יש לנו. אני חושב שהימין הקיצוני באמת זה הציונות הדתית... ישראל ביתנו, תקווה חדשה, ימינה, זה מפלגות ימין. אני חושב שימינה הייתה מפלגה קיצונית ועברה תהליך של מיתון בזכות העובדה שנפתלי בנט היה ראש ממשלה. כמו שראינו חלק מחברי ימינה קיבלו את זה וראו בזה תהליך מבורך, תהליך ההתמתנות וחלק לא יכלו לחיות עם זה ולמעשה פרשו ועברו לאופוזיציה, כי כנראה הטבע הקיצוני הוא ממש בנפשם".

גולן ציין, שהקואליציה הייתה "ניסוי פוליטי מוצלח" ובתשובה לשאלה אם הוא יעדיף לשתף פעולה עם הרשימה המשותפת או עם רע"מ אמר: "עם רע"מ. אני חושב שיש כאן למעשה שתי פילוסופיות, שתי גישות שונות לחיים, הגישה של מנסור עבאס אומרת דבר פשוט. אני קודם כל נבחרתי ע"י קהל בוחרים, אני הולך לשרת אותם הכי טוב שאני יכול. אני לא יודע - יהודה ושומרון, הסכם עם הפלסטינים, ברדק עם מדינות ערב - לא מעניין אותי כרגע. לא שזה לא חשוב לי, אבל קודם כל אני דואג לציבור הבוחרים שלי, ואני מבין שכדי לדאוג לציבור הבוחרים שלי אני צריך להיות שותף בשלטון".

בנוגע לעמדתו כלפי הרשימה המשותפת אמר גולן: " לדעתי (הרשימה) המשותפת עושה שגיאה היסטורית לאורך שנים כשהיא למעשה מדירה את עצמה מהשלטון, מעדיפה להתעסק עם הצהרות, לעיתים הצהרות בומבסטיות שנוגעות לסכסוך, ולסידור המזרח התיכון ולכיבוש, ומה יוצא מזה לאזרח הערבי? נאדה (כלום)".

את מרצ מכנה גולן "מפלגת השמאל הציוני האחרונה שנשארה", ולדבריו "אנחנו מתכוונים לרוץ תחת הדגל שלנו שאנחנו מאוד גאים בו עם מסרים ברורים של שלום ושיוויון ושותפות". הוא אינו רואה אפשרות לחבירה למפלגות אחרות, ושלל האפשרות לריצה משותפת עם רע"מ כיוון ששתי המפלגות פונות לקהל שונה.

גולן מייחס חשיבות עליונה לניצחון בבחירות כיוון שהחלופה גרועה מאוד לדבריו. "אתה חייב לדעת להתפשר ואתה חייב לזכור מהי החלופה. החלופה היא ממשלת נתניהו מושחתת שנתמכת ע"י גזענים, ע"י גורמים קיצונים, משיחיים מסוכנים ביותר למדינת ישראל ומסוכנים מאוד לציבור הערבי במדינת ישראל".

בהקשר זה הוסיף ואמר גולן: "אני מקווה מאוד שהגוש של המרכז שמאל יגדל בבחירות האלה ויוכל להקים ממשלה לבדו. (אם) לא יוכל להקים ממשלה לבדו יוכל להקים ממשלה עם מפלגות ימין שאינן הליכוד ואינן הציונות הדתית. יש לנו משימה משותפת לבלום את מגמת ההשחתה של המרחב הציבורי ואת מגמת ההקצנה של הפוליטיקה הישראלית… אם אנחנו ניתן לגורמים גזעניים שמחפשים לעורר את השטח, לייצר אלימות, להתסיס את האוכלוסייה ולייצר מתחים, הלך עלינו".

הפתרון לסכנה זו על פי גולן מצוי בקואליציה של המתונים. לדבריו, "מה שצריך במדינת ישראל היום הוא ברית של המתונים ישרי הדרך. המתונים ישרי הדרך מהצד הערבי, מהצד היהודי, מהצד הימני, מהצד השמאלי, מהצד הדתי, מהצד החילוני, כל המתונים ישרי הדרך צריכים להיות אלה שיוצרים קואליציה ומובילים את מדינת ישראל. אחרת המושחתים הקיצונים הם אלה שיובילו אותה".

גולן הדגיש את חשיבות הקול הערבי בבחירות. "(צריך) לוודא שהציבור הערבי יוצא להצביע בהמוניו ומשפיע על זהות הממשלה הבאה. זו הדרך היחידה. אם אחוז ההצבעה בציבור הערבי יעלה על 60 אחוז אני אומר לך הממשלה הבאה שתוקם תהיה בראשותו של יאיר לפיד. סבירות גבוהה מאוד. אבל בשביל זה הציבור הערבי צריך לצאת בהמוניו ולהצביע".

בנקודה זו פנה גולן למצלמה ובמסר ישיר לציבור הערבי אמר: "אני אומר דבר מאוד מאוד פשוט. צאו להצביע. אם אתם רוצים ישראל טובה יותר, עם תקציבים גדולים יותר לחברה הערבית, עם יחס של שותפות, עם הפסקה של ההסתה ושל השנאה, תצביעו לגוש המרכז שמאל".

על השאלה מדוע נתניהו עדיין חזק בליכוד אמר גולן: "מסיבה מאוד פשוטה. נתניהו בנה פה במשך שלושים שנה מערכת תעמולה משוכללת, מערכת גיוס כספים מאוד מאוד משוכללת. שים לב מה יש לאיש הזה. יש לו עיתון משלו, יש לו ערוצי תקשורת, ערוצי טלוויזיה משלו. אתה לא יכול היום לדבר על ערוץ 14 כערוץ ממלכתי. אתה יודע מה. אתה גם לא יכול לדבר על ערוץ 12 כערוץ ממלכתי, הוא ערוץ למעשה משרת אג'נדה פוליטית מאוד מאוד ברורה, וזה בדיוק שורש הבעיה. הוא בנה פה מכונת תעמולה כל כך אפקטיבית שהיא מסוכנת".

גולן הביע חשש מפני ניצחון הימין בבחירות. "יש לי חשש כבד שהוא יחזור לכהן כראש ממשלה. זה צריך להדיר שינה מעיניו של כל אזרח ישראלי מתון, ולכן האתגר שלנו בבחירות הקרובות הוא כל כך קשה".