אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: FREEPIK

עד כמה עיצוב משפיע על האווירה בדיור המוגן? מסתבר שהפן הזה חשוב מאוד! רבות מדובר בימינו על היתרונות של מעבר לדיור מוגן.

סביבה חברתית ועליזה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות, כושר ובריאות. אווירה שמזכירה יותר מלון ומועדון חברים, מאשר בית אבות של פעם.

אבל כעת נתייחס למשהו שפחות נוהגים להקדיש לו מחשבה: עיצוב הפנים בדירות המותאמות לגיל השלישי. עד כמה הפן העיצובי בדירות של דירות מוגן הינו אלמנט משמעותי ולמה זה חשוב.

עיצוב, אווירה ואופי המתאימים לזמן הזה

אי אפשר להתייחס למובן הצר של עיצוב פנים לגיל השלישי, מבלי להתייחס למגמה הכללית. בואו נדבר קצת על עיצוב פנים בדיור בכלל. אם היינו חוזרים בזמן לשנות החמישים, היינו רואים מיד שבתים לא נבנו בשביל יופי. הדירות של פעם נועדו לתכלית פונקציונלית ותו לא.

עיצוב הפנים לא היה מוכר, לא היה ידוע ולא היה מדובר בכלל. אבל המדינה גדלה והתפתחה, אנשים לאורך החיים ביקרו במוזיאונים, ראו עולם. חוש הטעם וחוש האסתטיקה התעדן והתפתח. באופן טבעי, אנשים שכיום נמצאים בגיל השלישי מכירים הרבה יותר את הערך של עיצוב ואיך הוא משפיע על יצירת אווירה ואופי (ומצב רוח!).

מי שהתרגל לחיות בדירה או בבית אסתטיים, בטוב טעם, לא ירצה להיכנס לדיור מוגן שמעוצב ברוח שנות החמישים. ימי הצנע חלפו ולא יחזרו עוד. אולי מי שנהנה מלחם יבש עם מרגרינה ירגיש בנוח באווירת מגורים ספרטנית, אבל מי שהתרגל לסביבה מעוצבת, רוצה ובצדק, יותר מזה.

עיצוב שמתקשר עם חיים טובים

אז אמרנו שאנשים שלאורך החיים נגעו בטעם טוב והתרגלו לעיצוב, רוצים ליהנות מכך גם בגיל השלישי, אך זה לא הכל. עיצוב פנים בדיור מוגן כיום, מושג על ידי מחשבתם ופועלם של מעצבי פנים מיומנים ומקצועיים.

העיצוב נועד לענות הן על צורך תכליתי והן על צורך אסתטי. מעבר לכך, העיצוב במיטבו, של חלל הפנים, נועד להשרות אווירה נעימה, ביתית ומזמינה. עיצוב מרווח ונעים, שמרומם את מצב הרוח. עיצוב שכיף להתנהל בו ביום יום, אך גם כיף לארח בתוכו וסביבו, את בני המשפחה שמגיעים לבקר מעת לעת.

מחקרים מראים שסביבה מטופחת ומעוצבת תורמת לבריאות הנפשית ולרווחה. סביבה אסתטית, מסודרת, נינוחה, עם הצבעים המתאימים, השיחים הגזומים, השטיחים, התמונות על הקירות, המרפסות הפתוחות, כל זה מתקשר עם חיים טובים, נוחים ונינוחים.

עיצוב שבונה אווירה רצויה, ברמת היוקרה

אין זה סוד שלא כולנו עשויים מאותו חומר. יש מאיתנו שאוהבים תה צמחים ואחרים מעדיפים אספרסו ארוך. יש שאוהבים להתלבש פשוט ויש שאוהבים להתלבש איכותי ויוקרתי. גם דיור לגיל השלישי מגיע בצורות מגוונות, לא הכל נראה אותו הדבר, לא הכל מרגיש אותו הדבר.

לדוגמא, עבור אנשים שלאורך החיים התגוררו בשכונות יוקרה, נסעו במכוניות איכות, היו אנשי העולם הגדול, טבעי לבחור דיור מוגן בעיצוב המדבר לסגנון החיים ההולם אותם. כוונתנו איננה לומר כי דיור מוגן יוקרתי עדיף תמיד ובכל תנאי.

אבל העיצוב הוא כזה שבונה אווירה ויוצר אווירה. מי שחש חיבור עמוק לדברים היוקרתיים בחיים, ירגיש מאוד בנוח כאשר עיצוב הפנים מדגיש את הקווים הללו.

לסיכום, עיצוב הפנים וסידור חלל הפנים, חשובים בדיור מוגן לא פחות מאשר בכל דירה או בית כיום. בתקופה שבה אנשים מבינים, אנינים, תאבי חיים ורוצים לחיות את החיים, דיור מוגן איכותי לא יקמץ ויבחר להשקיע בעיצוב הפנים. עיצוב אדריכלי ועיצוב פנים אסתטי, נותנים אופי, נוחות, סדר ויופי. עיצוב שמקנה אוירה, להרגיש בבית במלוא מובן המילה.