ההיסטוריה הכי קצרה על סין
ההיסטוריה הכי קצרה על סיןצילום: הקיפוד והשועל, דביר

סוף סוף ספר אמיתי על סין. מי היא? מה סודותיה בקצרה? נקדים.

סין גדולה מכדי לא לדעת עליה. היא חשובה מכדי לא לדעת עליה. סין מעצבת את העולם של היום בדרכים רבות, גלויות ונסתרות, ומן הסתם תעצב עוד יותר את העולם של מחר.

אבל כמה אתם יודעים על סין?

עורך הספר שמואל רוזנר מציע לנו דרך אחרת: כמה אתם יודעים על סין לעומת כמה אתם יודעים על ארצות הברית, על צרפת, על איטליה, על בריטניה? נדמה לי, שלרובנו קל מדי להשיב על השאלה הזאת. אנחנו יודעים הרבה יותר על לינקולן ונפוליאון, על ניטשה ועל המלכה אליזבת. ולעומתם, הרבה פחות על שושלת האן, על לאו־דזה, על סוּן יַאט־סֶן. על שלוש הממלכות. על סין ומעצביה אנחנו יודעים לא רק פחות מאשר על הרבה מדינות אחרות, אלא פשוט פחות מדי.

סין המודרנית היא הרבה דברים להרבה אנשים. היא מעצמה כלכלית כבירה, סמל של שלטון סמכותי. עירונית, דכאנית, צומחת, צפופה, תוססת, אימפריאליסטית. ההיסטוריה שלה ארוכה, הגיאוגרפיה מסובכת, הפסיפס האנושי מגוון. כדי להכיר אותה באמת, מן הסתם צריך להקדיש לה חיים שלמים. אנחנו מציעים, בסך הכול, ביקור קצר, ססגוני וקצבי. ביקור של סקרנים וסקרניות.

כמה אנחנו יודעים על סין? אם, כמו שקרה לי לפני כמה שנים, יתברר לכם לפתע שאתם יודעים פחות מדי, הרבה פחות מכפי שראוי לדעת, הספר הזה, - ההיסטוריה הכי קצרה של סין - יהיה לכם שער כניסה מצוין לעולם מרתק. הוא יהיה לכם כמו השורה הכי מפורסמת מתוך הדאו דה ג'ינג: "מַסָּע שֶׁל אֶלֶף לִי מַתְחִיל מִתַּחַת לְכַף הָרֶגֶל".

מחברת הספר המרתק והחשוב הזה לינדה ג׳יווין עוסקת בפוליטיקה, שפה ותרבות סיניות כבר יותר מארבעים שנה. היא הייתה כתבת בסין, והיא עורכת שותפה של ה־China Story Yearbook, שותפה במרכז האוסטרלי לענייני סין באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה וחיברה עד כה שנים־עשר ספרים. 280 עמודים מחכימים ומלמדים.