יו"ר 'עצמה יהודית', חבר הכנסת איתמר בן גביר, מתארח באולפן ערוץ 7 לשיחה על המגעים לאיחוד מפלגות הציונות הדתית לקראת הבחירות

"רציתי לעשות זאת כמה שיותר מהר וכמה שיותר נחרץ מבלי שהציבור יראה מחלוקת כאן ושם. חשבתי שאפשר לסגור את זה מהר אבל לצערי זזה לא קורה", אומר בן גביר. "לתחושתי החבר'ה של בצלאל שמנהלים את המו"מ לא באמת באו לסגור אותו".

על דרישותיו במו"מ הוא אומר: "כולם יודעים שאני מוותר המון בכל המהלך הזה. כולם יודעים איפה אני בציבור ואיפה אני בסקרים. כל מחקרי העומק שאנחנו מקבלים מראים את האהדה ולמרות זאת אמרתי שלמען האחדות אני מוכן לוותר ולא להיות במקום הראשון, למרות שסקר נוסף הראה שאם אני מוביל את הרשימה נהיה 13 מנדטים לעומת עשרה בהובלת בצלאל. האחדות חשובה יותר, אבל לצערי כל מה שאנחנו עושים נתקל בסירוב לא מובן. לתחושתי הם לא רוצים לסגור את העניין".

בהתייחס לדיווחים לפיהם נתניהו רומז על אפשרות שהוא עצמו ייכנס לפעולה נגד אחת המפלגות במידה ולא יהיה איחוד במפלגות הציונות הדתית, אומר בן גביר כי הוא מקווה לא יהיה צורך בלחץ מכיוון נתניהו והדברים ייסגרו בסיעה פנימה. "הדרישה שלנו לשוויוניות ולהוגנות היא דרישה פשוטה מאין כמוה. יש כאן שאלה על איך נראית הרשימה, אם היא פונה לציבור בתוך הציונות הדתית או לציבור הרחב, מסורתיים, אנשי פריפריה מהדרום ומהצפון, חרדים, מי שידבר לכלל תושבי ישראל".

בדבריו מביע חבר הכנסת בן גביר תמיהה על הטענה לפיה ביום הבוחר האוהדים אותו יצביעו לליכוד, כאשר טענה זו נשמעת מפיהם של אנשי תקומה שמעולם לא התמודדו לבד. "הייתי מציע שלא נתרברב ונפסיק עם היוהרה ואמירות שאין מאחוריהן כלום וננהל מו"מ. אני רוצה אחדות כי היא חשובה. אם נהיה מאוחדים נוכל להגיע גם ל-15 מנדטים".

"הייתה ביני לבין בצלאל הרמוניה מצוינת בעבודה בכנסת ויש לי מחמאות רבות להגיד עליו. הא חרוץ, נמרץ, חכם, חריף, אפשר לגמור עליו את ההלל ולכן פני לאחדות", אומר בן גביר ומספר על יועציו הטוענים בפניו שהוא מוותר יתר על המידה.

"אני בן לציונות הדתית. הילדים שלי באולפנות ובישיבות, אני תושב הישוב היהודי בחברון, אני אומר פעמים הלל ביום העצמאות וגם בכנסת חלק ניכר מהפעילות שלי היה למען הציבור הציוני דתי כמו הורדת שכר הלימוד באולפנות והישיבות. הייתי הראשון שיזם דיון על זה וכשנחזור לקואליציה נטפל בזה במלוא המרץ, אבל עצמה יהודית פונה לעוד מגזרים, לפריפריה, לדרום ולצפון. רואים את הקהל ומבינים מה קורה כאן". לטעמו של בן גביר הסיבה לאהדה הרבה לה הוא זוכה היא התפכחות הנובעת מאירועי השנה האחרונה.

על התקרית בביקורו בשוק מחנה יהודה בה אחד מאוהדיו קרא 'מוות לערבים' בעוד הוא עצמו, בן גביר, הסתובב אליו בזעם ודרש ממנו לחדול מלקרוא כך ולומר אך ורק 'מוות למחבלים', אומר בן גביר כי מדובר בבחור טוב ומתוק שאמר זאת כבר מספר פעמים וכשהדברים נאמרים שוב ושוב היה צורך להשתיק אותו. "אני לא נגד הערבים. אני נגד איימן עודה, נגד ראאד סאלאח, נגד אחמד טיבי, נגד אלה שרוצים לחסל את מדינת ישראל. אני שומע ילד בנוף הגליל שאומר שעזב את בית הספר כי הוא שומע 'איטבח אל יהוד', אני שומע משפחה דתית לאומית שאומרת שאין יותר יהודים מטיילים בטיילת בעכו, אימא ברמלה מספרת שהילד מוריד את הכיפה כשהוא יוצא מהבית כי מרביצים לו, נשים בדרום נאנקות ומספרות שהן לא יכולות ללכת לקניון. אם תהיה עצמה יהודית חזקה בממשלה נוכל לדאוג לזה שאנשים יסתובבו בכבוד וביטחון מבלי לפחד".

בהתייחס לחשש לפיו נתניהו יעדיף למצוא שותף קואליציוני משמאל על מנת שלא להזדקק לבן גביר, הוא משיב וקובע כי לא מקובל עליו טיעון מצידו של נתניהו שכן בשנה האחרונה הייתה באופוזיציית הימין עבודה בהרמוניה. "גם נתניהו למד להכיר אותי והוא יודע היטב שאני שחקן קבוצתי, אבל אם נהיה חזקים נהיה שם ואם נהיה חלשים יחפשו אופציות אחרות. לכן המטרה שלי היא שנהיה חזקים, שתהיה אחדות ונוכל לבוא לנתניהו ולומר שיש הזדמנות לממשלת ימין מלא מלא".

בדבריו מסרב חבר הכנסת בן גביר להגדיר את התיק בו ירצה להחזיק כשר בממשלת נתניהו, אך הוא מספר על הכנסת תכנית מאה ימים בתחומי ביטחון הפנים, החקלאות, משבר הדיור ויוקר המחיה.

בן גביר מעלה סוגיות אזרחיות שלדבריו כדי לעסוק בהן יש להכיר את מצוקת האזרח הפשוט. דוגמא לכך הוא מוצא בסגירת סניפי בנקים בישראל מבלי לדאוג לאזרח המבוגר בצפון שאינו יודע להסתדר עם אפליקציות ומשום כך דרש בדיון בכנסת שכל סגירת סניפים תצטרך לקבל את אישור הממשלה. סוגיה נוספת אותה הוא מעלה, גם מניסיונו האישי, היא סוגית התנאים הסוציאליים הניתנים לעובדים זרים, על אף שלא מדובר במי שאמור להשתקע בישראל, והסכומים כולם נופלים על כתפי החקלאי המעסיק או המשפחה שנזקקת לעבודה סיעודית.

בסיום הדברים מתבקש חבר הכנסת בן גביר להמליץ לשרה שקד כיצד לכלכל את צעדיה הבאים, והוא ממליץ לה לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים. "הייתה שנה שנגדיר אותה בעדינות כמאוד מאוד לא פשוטה ואיילת הפסידה את עולמה עם כל כאבי הבטן וההתחבטויות בגרוש שהביאה עלינו את ממשלת האחים המוסלמים. אין קונה לסחורה הזו ואיילת שקד צריכה לקחת את ההחלטה הנכונה ולפרוש בכבוד".