ההרס באתר המורשת שומרון העתיקה
ההרס באתר המורשת שומרון העתיקהצילום: שומרים על הנצח, מועצה אזורית שומרון

פורעים ערבים הציתו אש באתר המורשת "שומרון העתיקה" בסבסטיה. חלקים נרחבים מהאתר נשרפו, ונזק נגרם לעתיקות ולממצאים הארכיאולוגיים במקום.

חלק משרידי האתר הושחתו ורוססו עליהם כתובות בערבית. חלקים גדולים של אתר המורשת שרופים וחרוכים.

הגן הלאומי "שומרון העתיקה" מתפרש על כ-200 דונם, ממוקם בשטח C והכניסה אליו נעשית בתיאום צבאי.

את ההצתה וההשחתה חשפו סיירי הקרקעות של המועצה האזורית שומרון ושל ארגון 'שומרים על הנצח', אשר סיירו במקום כחלק מפעילות המועצה והארגון לשמירה על המקום ועל אתרי המורשת בשומרון.

כתובות בערבית על עמודים היסטוריים
כתובות בערבית על עמודים היסטורייםצילום: שומרים על הנצח, מועצה אזורית שומרון
פולארד ודגן בשומרון העתיקה
פולארד ודגן בשומרון העתיקהצילום: אליחי מנחם - מועצה אזורית שומרון

"מדובר בחרפה לאומית", הגיב ראש מועצת שומרון יוסי דגן. "הממשלה מפקירה את אתרי המורשת החשובים ביותר של העם היהודי. זהו פיגוע לכל דבר. פיגוע במורשת ישראל. לא ייתכן שבלב הארץ, ההיסטוריה שלנו תירמס ותימחק. ממשלת ישראל וצה"ל צריכים להציב שמירה על המקום ולהעמיד לדין את הפורעים".

ביחידה לתיאום וקישור פעולות הממשלה בשטחים מסרו בתגובה כי "המנהל האזרחי רואה בחומרה רבה פגיעה והרס של אתרים ארכיאולוגיים ברחבי יהודה ושומרון, ועל כן יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה משקיעה מאמצים רבים במיגור התופעה ההרסנית. בתוך כך, מקדמת היחידה ביצוע מעצרים כנגד שודדי עתיקות ומשחיתי עתיקות, ואף הגשת כתבי אישום כנגדם.

"נדגיש כי לצד האכיפה, משקיע המנהל האזרחי מאמצים ומשאבים רבים בחקר ובפיתוח האתרים הארכיאולוגיים בשטחי יהודה ושומרון. המנהל האזרחי פועל רבות לשימור ולפיתוח הגן הלאומי, זאת לצד קידום פעילויות אכיפה ברחבי האתר אשר כוללות בין היתר מארבים לטובת תפיסת העבריינים", נמסר.