מור גאנאשוילי
מור גאנאשויליצילום: כאן חדשות

לאחר למעלה משנה: כתב אישום הוגש נגד ראני בן מג'די פיראן, שלקח חלק פעיל בפרעות תשפ"א בעיר עכו.

בין היתר הואשם כי יידה אבנים לעבר כוחות הביטחון ושוטרים, השתתף בהצתת מסעדת 'אורי בורי בעכו העתיקה, חסם כבישים בעזרת פחי זבל, שדד חנות בגדים ושרף את השלל – והכל מתוך מניע לאומני אידיאולוגי.

בנוסף, השתתף פיראן בלינץ' האכזרי נגד מור גאנאשווילי, שכלל יידוי אבנים לעבר רכבו הנוסע ולאחר שיצא מהרכב – התקפתו באכזריות במוטות ברזל, אלות, חפצים שונים ואבנים. גאנאשווילי הופל על הרצפה והוכה כך במקלות ובאבנים.

כתב אישום נגד המחבל שביצע לינץ' בעכו, האם התמוטטה

פיראן הואשם בעבירות של מעשה טרור של חבלה חמורה בכוונה מחמירה, מעשה טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, הצתה, התפרעות שסופה נזק ממניע של גזענות, היזק בזדון ממניע גזענות, הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות, מעשה פזיזות ורשלנות ועוד.

במהלך הדיון התפתח עימות מילולי בין בני משפחתו של מור לבין המחבל וקרוביו. אמו של מור צעקה על המחבל "מחבל רוצח, צריך לגרש אתכם לסוריה".

לאחר הדיון תיאר מור את הקושי לעמוד מול המחבל "היה מאוד קשה לעמוד ולראות את הרוע בהתגלמותו – מחייך ומסתלבט. מגה מחבל, שביצע עשרות מקרים בעכו. כמו שאמרתי לצערנו מדינת ישראל, כפי שכתוב בדו"ח המבקר, לא השכילה לעלות על זה ביום שלפני, ב11 למאי, שאותם מחבלים יעשו את זה שוב – והנה, הוא עשה את זה שוב. הוא פגע בי, והיה לי קשה לראות את זה".

מור מקווה למתן עונש מרתיע למחבל "מבחינתי, גירוש מהארץ וגירוש של המשפחה שלו. המשפחה שלו מרגישה שידיה על העליונה. צריך מאסר לכל החיים. אבל כמו שאנחנו יודעים במערכת המשפט זה לא יקרה לצערי הרב. דמנו הופך להיות הפקר. פשוט בלתי נסבל, לראות אותם ממשיכים בשלהם".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המלווה את מור כנפגע עבירה מסר לאחר הדיון "אנחנו כל פעם חוזרים לפה, מור מקפיד להגיע לכל הדיונים - כי אכפת לו שלא יהיו עוד אירועים כאלה. כל פעם זו חוויה מטלטלת מחדש למור ולמי שנמצא לידו. באמת להסתכל בפני הרוע, אנשים שביצעו לינץ קשה ואכזרי במור, חיפשו קורבנות יהודים רק בגלל שהם יהודים".

עם זאת, עו"ד בלייכר הביע תקווה "יש משהו מעוד ביום הזה, כבר שנה מנהלים משפט ויש רק 3 נאשמים - שכבר הורשעו, אחד בעברה קלה ושניים בעבירות בחמורות. היו עשרות מחבלים שהשתתפו בלינץ, שכל אחד בפני עצמו הוא רוצח, ורק 3 נתפסו. התחושה הזו שגם שנה אחרי מביאים עוד מחבל למשפט – זו תחושה מעודדת. אנו רוצים לקרוא לפרקליטות, למשטרה ולשב"כ לא להרפות. כל מי שהיה שותף בשומר החומות צריך להיכנס לכלא. צריך להבין שהטרוריסטים האלה יחכו להזדמנות נוספת".

עו"ד בלייכר הדגיש את תקדימיות אירועי הלינץ' בפרעות תשפ"א "הפרקליטות דורשת עונשים מחמירים למבצעי הלינצ'ים, אך בתי המשפט לא נענים להם, הם דורשים תקדימים של עונשים חמורים. אין תקדים לאירוע כזה – שאזרחי המדינה קמים על המדינה ומנסים לפגוע בה תוך כדי מלחמה. אין תקדים כזה. עשרות פורעים עושים לינץ תוך כדי מלחמה באזרחים תמימים. זה מעולם לא היה במדינה. שופטי בית המשפט - תתחברו לעם, תפסיקו עם ענישה מקלה".

אחיו של מור נכח בדיון וסיפר על תחושות המשפחה "בדיונים אני בד"כ שקט, אבל כ"כ הרתיח אותי, כ"כ כאב לי. שמעתי את כל מה שעשו לאחי, הייתי איתו בטלפון כזה קרה, שמעתי הכל. זה גומר אותי נפשית לשמוע את אחי צועק לי לעזרה ואני לא יכול לעזור לו ולהציל אותו. אני רק מנסה כל הזמן לחשוב מה הוא עבר והרגיש באותם רגעים. המחשבה שהם צוחקים פה בבית המשפט, ובית המשפט לא נותן עונשים חמורים להרתיע – מעצבן אותי. אנחנו חיים את זה כל הזמן. קשה לי מאוד שלבית המשפט יש אוזלת יד באירועים האלה. אנחנו סובלים, לראות אותם ואת משפחותיהם ככה מחייכים. אני מקווה שבית המשפט יתעשת וכל השופטים יחמירו ויתנו עונשים שאנחנו מצפים".

נזכיר במהלך מבצע שומר החומות הותקף מור בעיר עכו ע"י עשרות פורעים בלינץ' מזעזע, ונפצע באורח בינוני. הפורעים רגמו את רכבו באבנים, וכשנמלט הכו אותו במוטות עץ וברזל, באגרופים ובעיטות, עד שהתמוטט והכרתו התערפלה. בהמשך גם חתכו את פניו בסכין.