מחמוד אל־הבאש
מחמוד אל־הבאשצילום: ניצן קידר

מחמוד אל־הבאש, בכיר הרשות הפלסטינית ויועצו הקרוב של היו"ר אבו מאזן לענייני דת, מזהיר בראיון ל"ישראל היום" כי הרשות תנקוט מהלכים במסגרת היחסים מול ישראל, ובהם השעיית ההסכמים בין שני הצדדים והקפאת התיאום הביטחוני.

"אלה לא איומים, אלא החלטות של המועצה המרכזית, ומטרתן להגן על האינטרס הלאומי הפלסטיני. מה שקורה בג'נין ובשכם, אם המצב הזה יימשך ונראה הסלמה בשטח, ייתכן שתתעוררו יום אחד בבוקר ותגלו שכל ההחלטות בוצעו. אנחנו לא נישאר שבויים של מצב הרוח בישראל. מתי ואיך זה יקרה? הכל לפי ההיערכות שנעשה", טען אל-הבאש.

"אם ישראל תמשיך לסובב את גבה לתהליך המדיני ולהתנהג כמדינה מעל החוק, אנחנו נדע מה לעשות. ואם נמצא שהאינטרס הפלשתיני כופה עלינו יישום של אחת מההחלטות או כולן, ניישם אותן. זה יכול להיות בבת אחת או באופן הדרגתי. על ישראל להבין שלא נוכל להמשיך ולקבל את הכיבוש לעד. ישראל היא זו שמסלימה ועושה פשעים נגד עמנו, ואחר כך מתחילה לדבר על התגובות מהצד הפלשתיני. מה אתם רוצים מאיתנו? החיילים שלכם נכנסים לערים שלנו עם נשק ורובים. מה אתם מצפים - שיקבלו אתכם בפרחים? האם יכול להיות שיש תוקפנות עלי, על עמי ועל ביתי, ואני אסתכל מהצד? כל עוד הכיבוש קיים, ההתנגדות היא זכות טבעית של כל פלשתיני", הוסיף.

אל-הבאש טוען לזכויות של הפלשתינים לא רק במסגד אל אקצה אלא גם בכותל המערבי. "הכותל ורחבת הכותל הם ווקף אסלאמי קדוש וחלק ממסגד אל־אקצא. הבעלות על הכותל היא של המוסלמים בלבד. אין מוסלמי על האדמה שיכול לקבל את זה שליהודים יש בעלות או ריבונות על הכותל. מי שעלול לחשוב כך מפר את האסלאם. כאשר תקום המדינה הפלשתינית, היא תגן על זכויות דת לכולם. אנחנו נכבד את המציאות, כפי שהיה נהוג בתקופה העות'מאנית, כאשר התירו ליהודים להתפלל מול הכותל".

לדבריו, "פתיחת הקונסוליה עדיין מונחת על השולחן. הנשיא ביידן ושר החוץ שלו הדגישו זאת, יש בינינו שיח פתוח. אני לא אומר שהביקור השיג כל מה שרצינו, אבל לפחות הוא ביסס חלק מהיסודות שעליהם נשען התהליך המדיני - פתרון שתי המדינות והצורך בסיום הכיבוש. המדינה הפלשתינית קיימת ורק מחכה להתממש בפועל מבחינה חוקית. יש מוסדות, יש הנהגה ועם שיש לו זכויות ושאיפות פוליטיות. ראינו בביקור סימנים חיוביים שייתכן כי נוכל לבנות עליהם. האתגר הוא תרגום הדברים לצעדים מעשיים. אנו מתמודדים עם המצב הקיים ומנהלים את המשברים לפי ראייה שקוראת את ההווה והעתיד. הקרבנו הרבה דם וסבל, והיום העולם לא יכול להתעלם מעובדת קיומו של העם הפלשתיני. אנחנו היסוד לכל התהליכים המדיניים. בלעדינו לא יהיה שלום באזור".

לשאלה האם המפלגות הערביות בישראל צריכות לשאוף להיות חלק מהקואליציה הבאה כפי שעשתה רע"מ ענה, "הפלשתינים בישראל יודעים מה הצרכים שלהם. אנחנו לא מתערבים או נותנים להם הנחיות, אבל אנחנו מאחלים שיהיה להם משקל פוליטי משפיע. הם אחינו, והם חלק מהעם הפלשתיני".