מורה בכיתה. ארכיון
מורה בכיתה. ארכיוןצילום: פלאש 90

הממונה על השכר במשרד האוצר פירסם היום (שני) דו"ח העוסק בההעסקה של צוותי ההוראה ישראל.

מהנתונים עולה כי נכון לשנת הלימודים שעברה, השכר הממוצע לעובד הוראה בישראל עמד על 12,423 שקלים בחודש.

בשנת הלימודים המדוברת הועסקו במערכת החינוך קרוב ל-137 אלף עובדים. מתברר כי עובדי הוראה צעירים מרוויחים רק כ-29% משכרם של עובדי הוראה ותיקים. שכר הברוטו שמקבל העשירון הנמוך ביותר של המורים עמד על כשמונת אלפים שקלים, מול כ-23 אלף שקלים שמרוויחים מורים ותיקים.

חלק מהפערים בין המורים הצעירים לותיקים באים לידי ביטוי גם בתפקידים נוספים שהמורים לוקחים על עצמם, כמו רכז מקצוע או מחנך - אך לא מתוגמלים בצורה שווה. מורה צעיר מקבל תוספת של 609 שקלים לתפקיד מחנך כיתה לעומת תוספת של 1,539 שקלים למורה ותיק.

על פי הנתונים חלה עלייה משמעותית במספר המורים הצעירים שעוזבים את התחום עד חמש שנים מתחילת עבודתם בו. בשנה שעברה עזבו 21% מהמורים הצעירים את תחום ההוראה.

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, כתב במסמך כי "כדי להכניס רוח חדשה למערכת על אף הקשיים, יש לבצע שינויים בשכר המורים. הדו"ח מראה כיצד מבנה השכר של המורים מבוסס על ותק ומייצר פער גדול מדי בין מורים צעירים לוותיקים, מהגבוהים בעולם. שכר המורים הצעירים בישראל נמוך מידי ופוגע באיכות החינוך שילדינו מקבלים".

בהסתדרות המורים הגיבו: "האוצר ממשיך עם המניפולציות ומנסה לשטות בציבור. הדו"ח מלא במסקנות שגויות המבוססות על נתונים חלקיים ולא מדויקים. לא סתם בחר האוצר שלא להתייחס למיקומה של ישראל ביחס למדינות ה-OECD בנוגע למספר התלמידים בכיתה, שכר עובדי ההוראה ושעות הוראה פרונטליות. אנו מציעים למשרד האוצר להשקיע את האנרגיה בקידום אמיתי וכן של המשא ומתן, במקום לעסוק בספינים ובדוחות מניפולטיביים. מזה חודשים אנו מתריעים כי שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח ללא הסכם שכר מיטבי לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה. עם זאת, פקידי האוצר ממשיכים לנהוג בהתנשאות ובבריונות כלפי הנשים החרוצות שמחזיקות את מערכת החינוך בחיים. אנו קוראים שוב לראש הממשלה להראות מנהיגות ולהתערב באופן אישי במשבר מערכת החינוך".