ישיבת חומש
ישיבת חומשצילום: ישיבת חומש

בעקבות חילול שבת במהלך פינוי של תלמידים ואורחים בישיבת חומש, נפגשה הנהלת הישיבה עם רב המשטרה ומפקדי השטח.

רב המשטרה נצ''מ הרב רמי (רחמים) ברכיהו נועד עם ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן, והשניים פרסמו מכתב מפורש הקובע: "משטרת ישראל מחויבים לאיזון הנדרש בין היותנו ארגון ביטחוני מציל חיים הפועל בכל ימות השנה למען ביטחון המדינה ואזרחיה, לבין שמירת השבת כראוי לארגון לאומי במדינת ישראל".

הפגישה בין הצדדים נערכה לפני מספר שבועות לאחר מכתב ששלחו בישיבת חומש לרב המשטרה, וכן מכתב שהוציא הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, בעקבות פינוי תלמידי ישיבה מחומש לאחר כניסת השבת, דבר שכפה על התלמידים והכוחות לחלל שבת. בעקבות כך התקיימה פגישה משותפת אליה הוזמנו מפקדים שהיו בשטח ופיקדו על האירוע יחד עם ראש הישיבה ונציגים מהישיבה.

במכתב חריג שהוציא רב המשטרה יחד עם ראש ישיבת חומש, נכתב כי בפגישה לובנו העניינים ונסקר האירוע. כמו כן, נכתב כי הוסכם שהשבת חשובה ואסור שאירוע מעין זה ישנה בעתיד.

צילום: ללא קרדיט
צילום: ללא קרדיט

בנוסף, הוסכם בפגישה, כדי למנוע תקלות בעתיד בכלל, ובנושאי חילול שבת בפרט, ישמרו הרב ברכיהו והרב אלישמע על קשר שוטף ואף יקיימו סיור משותף בחומש לעמוד על ההתמודדויות השונות במקום לאזרחים השוהים במקום – תלמידי הישיבה והמשפחות, ולשוטרים במשימתם בשטח. "הפגישה התקיימה באווירה טובה ובכבוד הדדי" צוין במכתב שהוציאו הצדדים.

בהמשך המכתב המשותף מתייחסים השניים גם למכתב שהוציא הרב לאו למפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי בעקבות אותו חילול השבת. "כבוד הרב הראשי לישראל בקיא בפעולות שעושה המשטרה בכדי לשמור על השבת, לרבות הקמת תחנות משטרה שומרות שבת המאפשרות מתן שירותי משטרה לאוכלוסייה הדתית והחרדית בישראל. אנו מאמינים שיחד, בשיח פתוח ומשותף, נוכל לפעול לשמירת השבת תוך כדי מחויבות לשלום ובטחון האזרחים", נכתב במכתב המשותף.

בארגון השמאל 'יש דין' הגיבו למכתב החריג של רב המשטרה שנחתם יחד עם ראש ישיבת חומש. "רב המשטרה מתערב בשיקולים מבצעיים במטרה להגן על המאחזים הלא חוקיים. פינוי של הישיבה בחומש צריך להתרחש באופן מיידי, ואירוע מבצעי כזה לא יכול להימנע משיקולים דתיים, רב המשטרה חורג מתפקידו בשביל להגן על עבריינים", נמסר.

נזכיר כי ביום שישי האחרון, חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב החרימו לוחות סולאריים המספקים חשמל לישיבת חומש, כשעתיים לפני שבת. הכוחות פגעו במערכת החשמל של הישיבה והשאירו את הישיבה ללא חשמל לשבת.

שמואל וונדי מנכ"ל הישיבה תקף: "לצערנו המצב הביטחוני מחמיר, ניסיונות פיגועים, זריקות אבנים, רק לפני כמה שעות לינץ' בתושב סמוך לעלי זהב, ואת כוחות הביטחון מטרידה רק הישיבה בחומש, זה לא נתפס. החל מהרצח של יהודה הי"ד, מתנכלים לישיבה באובססיה, זה פרס לטרור. החרמת חלקים ממערכת החשמל של הישיבה זו עליית מדרגה בפגיעה בחומש, אבל אנחנו לא מתייאשים, לא ישתיקו את קול התורה בחומש", הוסיף וונדי.

ההחרמה גררה תגובות רבות במערכת הפוליטית, בין השאר הגיב יו"ר הכנסת לשעבר ויו"ר שדולת 'חומש תחילה', ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) - "ממש ברגעים אלה שר הביטחון שולח כוחות כדי להחרים לוחות סולאריים בחומש ומשאיר את תלמידי הישיבה באפלה. אני מגנה בתוקף כל פגיעה בהתיישבות היהודית, כמובן, אבל דבר אחד אינו נותן לי מנוח - למה בני גנץ תמיד שולח כוחות רגע לפני שבת? מהיכן האטימות והזלזול הזה בקדושת השבת?", שאל אדלשטיין.