החולה והרופא
החולה והרופאצילום: הקריה הרפואית רמב"ם

יותם יהונתן, חסיד חב"ד בן ה-48 מבית שאן, לא ידע כיצד לעכל את הסיטואציה שבה היום הטוב בחייו היה היום שבו עשה תאונת אופניים קשה ואיבד את ההכרה לשלושה ימים.

על פניו תאונת אופניים ואובדן הכרה הם אירועים טראומטיים, אך עבור יהונתן, הם היו אלו שהצילו את חייו.

"כבר 12 שנים שאני רוכב בכל יום על האופניים לעבודה", שחזר יהונתן את שאירע באותו יום גורלי בשיחה עם אדר גיציס מ-N12. "בחלק התלול של הדרך, פתאום עפתי מהאופניים על מעקה שעומד בצד הדרך, ומעוצמת המכה פשוט איבדתי את ההכרה. אני לא יודע מה היה שם, התעוררתי אחרי שלושה ימים בבית החולים".

עם חבלת ראש קשה, חסר הכר וסובל מדימום מוחי, יהונתן פונה אל רמב"ם במסוק, להמשך בירור וטיפול. ברמב"ם, מרכז על לטיפול במקרי טראומה, הוא עבר בהצלחה את הטיפול בחבלה שממנה סבל, אבל סדרת הבדיקות שבוצעו בו הובילו לגילוי דרמתי – במוחו של יהונתן התפתח חיבור לא תקין בין עורקי המוח לוורידים, חיבור שעלול עם הזמן לגרום לדימום מוחי שמסכן את החיים.

"החיבור הלא תקין שהתפתח בין עורקי המוח של המטופל למערכת הוורידית מחייבת טיפול", הסביר ד"ר איתן אברגל, מנהל יחידת נוירו-רדיולוגיה פולשנית (צנתורי מוח) ברמב"ם. "מדובר בפיסטולה גדולה מאוד שגורמת להתנפחות ורידי המוח משנית ללחץ מוגבר במערכת הוורידית שעלולה להוביל לדימום מוחי ולמוות. בהיעדר טיפול, הסבירות לאירוע שכזה בעתיד הקרוב עומד על עשרות אחוזים, ובעצם הגילוי המוקדם והמקרי, יכולנו למנוע את הסכנה".

בתום תקופת ההחלמה מהחבלה שממנה סבל בראשו, שב יהונתן אל רמב"ם כדי לטפל בסכנה הסמויה שארבה לו במשך שנים.

בהליך צנתורי, נכנס ד"ר אברגל עם צנתר דק, דרך המפשעה אל עורקיו של המטופל, והמשיך עד שהגיע אל קדקוד ראשו, שם עצר בנקודה הקרובה ביותר למפגש הלא תקין שבין המערכת העורקית למערכת הוורידית.

לאחר מכן, בעזרת כלים זעירים ייעודים, הוא החדיר חומר המדמה תכונות של דבק בנקודת המפגש, על מנת לאטום את מעבר הדם בחיבור הבעייתי שבין המערכות ולהפחית את הלחץ הורידי המוגבר והמסוכן. לאחר יומיים של השגחה באשפוז, שוחרר יהונתן אל ביתו כשהוא חש בטוב".

"המטופל שלנו בהחלט יכול להודות על מזלו הטוב, בגרשיים", אומר ד"ר אברגל, "אנחנו לא תמיד יודעים למה מתפתח חיבור שכזה, אך אנו יודעים שמדובר בפצצה מתקתקת. במקרה הזה, לחבלת הראש שממנה סבל המטופל, לא היה כל קשר להתפתחות הבעיה שאיימה על חייו, אך עצם החבלה, בהחלט הוביל לגילוי הבעיה ולפעולה מצילת חיים".

אחרי שניצל ממצב מסכן חיים פעמיים בפרק זמן של שבועות ספורים, יהונתן, חסיד חב"ד, אמר לצוותים הרפואיים כי "אני חייב תודה, לא פעם, אלא פעמיים. את הפעם הראשונה עברתי ללא כאבים או שברים. בפעם השנייה, חזרתי בשמחה, כי ידעתי שאני בידיים טובות. ה' שומע תפילה, התפללו עלי, וברמב"ם עשו את המוטל עליהם והצילו את חיי שוב ושוב".