שר המשפטים ויו"ר מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער, התארח באולפן ערוץ 7 והסביר מדוע הוא מאמין שדווקא הריצה המשותפת של מפלגתו יחד עם כחול לבן תשנה את המצב הפוליטי בישראל.

"יש תמונה רחבה שהובילה אותי למהלך: יש גוש שנמצא שמאלה מהמרכז בראשו עומד לפיד ויש את גוש ביבי. הרצון שלי היה לייצר מסה קריטית שנמצאת בין הגושים האלה כדי לחלץ את ישראל מהמשבר בו היא תקועה בשנים האחרונות. כל דבר אחר היה משאיר מערכת בחירות של לפיד מול ביבי, שהיה מוביל לניצחון קל לנתניהו ואני לא חושב שזה מה שטוב כעת למדינת ישראל", אומר סער.

לשאלה האם כאיש ימין לא היה קשה לו לחבור לבני גנץ שמקיים שיח רצוף עם יו"ר הרשות הפלסטינית עונה סער, "אם הייתי פוסל את מי שנפגש עם אבו מאזן היתה לי בעיה לרוץ ברשימה אחת עם נתניהו שגם לחץ את ידו של רב המרצחים ערפאת. במציאות, התשתית של ההסכמה בתחום המדיני הולמת את השקפת העולם שלנו - שלילת מדינה פלסטינית ושלילת מדינה דו לאומית - וזה מה שאנחנו מאמינים בו. יש בסיס של תוכנית האוטונומיה לפלסטינית שנולדה בימי בגין ז"ל. אם מסתכלים על כחול לבן של היום, הכנף היותר שמאלית שלה נשרה בקדנציה הקודמת. אני מסתכל על בני גנץ, פנינה תמנו שטה, אורית פרקש, חילי טרופר, שאני בהחלט יכול לשתף איתם פעולה ללא קושי ניכר".

יו"ר תקווה חדשה טוען שהוא לא מחרים את אנשי הליכוד אבל חושב שנתניהו אינו יכול לעמוד בראש הממשלה הבאה. "אני לא מחרים אף אחד. אני מכבד את מצביעי הליכוד, אבל אי אפשר לכפות עלי את ביבי של 2022 עם כתבי האישום, עם מכונת הרעל וההסתה ועם פולחן האישיות. אני לא מאמין בזה וכך גם מי שתומך בי".

הוא מתייחס לטענתה של השרה איילת שקד לפיה אי אפשר להקים ממשלת אחדות רחבה בלי הליכוד. "אני מכבד את איילת ויש לה תפיסה אחרת, היא כל הזמן רצתה ללכת עם ביבי ושיקפה את זה בצורה ישרה. אני חלוק עליה וחושב שזה מסוכן למדינה".

"אנחנו נמצאים בסיטואציה מורכבת ולא רחוקים מניסיון לשנות את המשטר במדינת ישראל על כל האיזונים והבלמים. יש שטף של רעל ופייק ניוז שלא קשורים למציאות וקונים להם אחיזה. שקר ואמת זה כבר לא חשוב, אלא אם אתה איתנו או לא איתנו. נתניהו הוא אדם שיש לו זכויות רבות מהעבר, אבל במודל 2022 אסור למדינה לאמץ אותו. אנחנו ראינו איך במהלך השנה האחרונה מכונת הרעל וההסתה כתשה ללא סיבה את הממשלה, את העשייה שלה, את נפתלי בנט. איילת שקד ראתה את זה בדיוק כמוני, אבל המסקנות שלה היו שונות".

סער שב ומצהיר שלא ישב באותה ממשלה עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. "אני כבר עמדתי בכל המבחנים. לי בסוף מאי בשנה שעברה הוצע בכתב על ידי ראשי מפלגות גוש נתניהו שאהיה ראשון ברוטציה לשנה ושלושה חודשים וסירבתי. אמרתי לציבור שמי שרוצה שביבי ימשיך שלא יצביע עבורי כי אני לא רוצה להטעות אף מצביע. לכן גם עזבתי את הליכוד שהיתה תנועתי כל השנים והיה לי בה הרבה מאוד כוח".

הוא גם שולל את האפשרות שלאחר עידן נתניהו יחזור לליכוד. "אני עומד בראש תקווה חדשה וזו לא אפיזודה חולפת. יש לתנועה מוסדות, יש לה כוח אמיתי עם ראשי רשויות בכל הארץ והיא מבטאת את הערכים שפעם היו של הליכוד ואי אפשר למצוא אותם במפלגה הזו כיום".

לשאלה אם זנח את שאיפתו להיות ראש הממשלה בעתיד משיב השר, "הייתי מועמד בבחירות הקודמות לראשות הממשלה ו-209 אלף בני אדם השיבו בחיוב על המועמדות שלי. זה לא מספיק בעיני ואדם צריך להיות עם עיניים בראש ושיקול דעת. הערכת המצב שלי היתה שבמערכת הבחירות הזו אני לא צריך להציג את מועמדתי לראשות הממשלה. אני מאמין שזו השעה של בני גנץ ואני תומך בכל דרך במועמדותו. האם זנחתי את שאיפתי להיות ראש הממשלה? לא. אבל אני לא משועבד לשאיפה, אלא לצרכים של מדינת ישראל ועם ישראל".

לא עוסק בפסילות, לא מאמין בווטו

סער מנסה להסביר במהלך הראיון למה התכוון כשאמר שהוא לא רוצה שהממשלה תישען על קצוות, אבל לא נכנס לשמות של מפלגות ספציפיות ונמנע מלהגדיר באופן ברור את הקצוות הללו. "אני לא עוסק בפסילות. הצבנו עיקרון של ממשלת אחדות לאומית רחבה שאינה נשענת על הקצוות. זה מאוד חשוב כדי לחזק את היציבות ולהימנע מסחטנות. זה עיקרון שגנץ ואני הצבנו ועכשיו כולם חוזרים אחריו. צריך לזכור שביבי הוא שיצר את בעיית היציבות כי חמש מערכות בחירות בשלוש שנים לא התרחשו מעולם וכולם יודעים שאם יעמוד מישהו אחר בראש הליכוד יהיה אפשר מיד להקים ממשלה".

"הדרך האפקטיבית להוציא את מדינת ישראל מהבעיה שהיא תקועה בה זה למנוע מנתניהו לקבל 61 מנדטים. להערכתי זה ישנה את הדברים בצורה חדה ויחזיר את ביבי למשא ומתן על הסדר טיעון כפי שהיה לפני חצי שנה. אם ביבי לא ישיג את ה-61 יהיו תמורות מרחיקות לכת וייפתחו הרבה מאוד אפשרויות", הוא מוסיף.

האם מתן כהנא יכול להשתלב ברשימה המאוחדת של כחול לבן-התקווה החדשה? "שילובו של מתן כהנא זו בהחלט אפשרות. לפי ההסכם בין גנץ לביני כל צירוף נוסף ייעשה בהסכמה. זו אפשרות שנבחנת ואני מאוד מעריך את מתן כהנא שהביא משהו רענן וחשוב בתקופה שכיהן בתפקיד השר לשירותי דת. העניין הזה נשקל בימים אלה".

הוא לא מודאג מההתבטאויות לפיהן הבאת מתן כהנא למפלגה שלו תימנע שותפות עם המפלגות החרדיות. "אני לא מאמין בווטו. בסופו של דבר גם המפלגות החרדיות פועלות לפי אינטרסים ואם יש לך מספיק עוצמה לא ניתן להתנות לך תנאים. בכל החלטה שאנחנו מקבלים, אנחנו לא מושפעים מעמדה כזו או אחרת. אגב, אף ח"כ או נציג של המגזר החרדי לא אמר לי שיש ווטו על מתן".

לא הדחתי את הנדל, צריך לשאול את מיכל שיר למה עזבה

סער מתייחס לסוגיית הפרידה מאנשי "דרך ארץ" השר יועז הנדל וח"כ צבי האוזר ומתקשה להבין את הטענות שלהם כלפיו. "לא הדחתי את הנדל מתקווה חדשה, כי הוא שייך למפלגת דרך ארץ. הם עשו איתי הסכם לכנסת ה-24 וכיבדתי את ההסכם מעל ומעבר. הסיכום בעל פה היה שהם מצטרפים לתקווה חדשה ומתערים במפלגה, שאותה ביססתי בשנה החולפת והקמתי לה מוסדות ונעשה לה מפקד. יועז הנדל בחר שלא להצטרף ואני מכבד אותו ומאחל לו בהצלחה".

הוא גם שולח עקיצה כלפי הנדל והאוזר. "משעשע אותי שאני שומע אנשים שנכנסו לפוליטיקה דרך כחול לבן, תמכו בבני גנץ שלוש פעמים לראשות הממשלה ובפעם הרביעית בי, ומשום מה הפעם האיחוד בין כחול לבן לתקווה חדשה הוא לא מספיק ימין בעיניהם. אגב, הם היו בכחול לבן כשלפיד היה שם עם כל יש עתיד, כשכל כנף שמאל שנשרה מגנץ היתה שם והם היו מיעוט זערורי ברשימה וזה לא הפריע להם, כשאני נתתי להם 40% בתקווה חדשה. אני קיימתי את המחוייבויות שלי כלפיהם ויותר".

ומה לגבי ח"כ מיכל שיר שהודיעה רק בימים האחרונים על החלטתה לעבור למפלגת יש עתיד? "מיכל שיר הביעה תמיכה מאוד גדולה באיחוד שלנו עם כחול לבן גם בראיונות בתקשורת וגם ברשתות החברתיות. אני מציע להזמין אותה לראיון ולשאול אותה על הצעד שלה".

סעדה לא נבחר לראשות מח"ש וזה הביא אותו לפוזיציה שונה


אי אפשר לקיים ראיון עם שר המשפטים מבלי להתייחס להאשמות החריפות של סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה נגד הגוף שהיה אחד מבכיריו והטענות לטיוח חקירות. "משה סעדה היה מאוד מוערך במח"ש במהלך השנים וזכה גם להערכה של הממונים עליו. יכול להיות שהעובדה שהוא לא נבחר לראש מח"ש הביאה אותו לפוזיציה שונה", טוען סער.

לדבריו, "יש במח"ש מה לתקן וזה לא קשור לסוגייה של משה סעדה. בנקודות שראיתי וקראתי לא מצאתי הוכחה לתזה שלו. אנחנו חייבים לדעת לכבד אדם ששירת במערכת הזו שנים ארוכות ועשה עבודה טובה. כרגע זה הפך לעניין פוליטי, שקשור לחקירות של ביבי ולהתמודדות שלו למפלגת הציונות הדתית".

"לגבי מח"ש כארגון, לדעתי צריכים לחול בו שינויים מסויימים ואני מנהל על זה שיח מול פרקליט המדינה והיועצת המשפטית לממשלה", הוא מוסיף.

סער מציין שהאופוזיציה מתלוננת נגדו באופן תכוף, אבל לא יכולה להתווכח עם העשייה שלו. "הם לא יכולים להתחרות במה שעשיתי כשר משפטים. הרקורד שלי כשר משפטים הוא לא רק מצויין, אלא כזה שכל אדם עם תפיסת עולם לאומית יכול להיות גאה בו. מי שמחפש קיצוניות וסיסמאות כאלה? אני לא שם ולא הייתי שם. העובדה היא שמאז קום מדינת ישראל היחידי ששינה פעמיים את שיטת הבחירות לבית המשפט העליון זה אני. כל האחרים לא נגעו בשיטה".