יהודה הרציג
יהודה הרציגצילום: באדיבות המצולם

יהודה הרציג, הבעלים של קבוצת הרציג נדל"ן, קיבל בוקר אחד, שיחת טלפון מפתיעה: "שלום יהודה , אנחנו רוצים להציע לך שירותי שמירה".

יהודה סירב בנימוס אך הבין מהר מאוד שמדובר בפרוקטשן."אחרי חצי דקה של שיחה אתה מבין ששומר באתר לא יהיה, אלא שמדובר בבדואי שאחראי שבאתר לא יהיה נזקים, ובקיצור פרוטקשן".

התגובה לא איחרה לתגובה, רימון הושלך לעבר ביתו. "לא קרה שום דבר אצלי שום דבר בעקבות במקרה. מה שכן, הם פגעו לנו כמה פעמים באתרי בנייה בצפון. אנחנו בתחום מאתגר, יודעים למה אנחנו נכנסים ואנחנו נהנים לעבוד בתחום, תוך שמירה על העיקרון: לא לשלם, מי שמשלם פעם אחת, משלם כל החיים. גם אם צריך לשלם מחיר פי כמה ולהלחם בכל דרך. אנחנו יודעים להלחם. יש מספיק דרכים לגרום להם לא להתעסק".

מרבית הפרוטקשן במדינה מתבצע על ידי חמולות בדואיות. "בצפון למשל יש 3 משפחות פשע בטובא זנגרייה שלמעשה שולטות על רוב בתי העסק וענף הבנייה, מסעדות, בתי קפה, מוסכים, תעשייה, חקלאות ובקיצור כל דבר שאפשר להזיק ושיהיה אפשרות לגבות דמי שמירה".

בכל איזור בארץ יש זכיינות למישהו אחר. "מי שלא נענה לדרישה שלהם הם יגרמו לו נזקים באתרי בנייה, גניבות, בקבוקי תבערה, נזק שריפה לציוד, כולל נזק לבניין בשלב שלפני טרום מסירה, כל מקרה לגופו. העיקר לגרום לבן אדם להבין שעדיף לו לשלם את הסכום המבוקש. 10-12 אלף שקל בד"כ לקבלן, מתחשבים מאוד", הוא צוחק. "ובעסקים קטנים, 2000 שקל, הכל בהתאם לרווחיות העסק".

"צריך להבין, רוב בעלי העסקים משלמים דמי חסות, בערך כ-80 אחוז מהעסקים נסחטים. למרות זאת, המשטרה נלחמת בקודקדודים בצפון ובדרום, מנסה להשבית אותם. לכן יש מלחמות בין המשטרה לארגוני הפשע שהם טרוריסטים. לצערי המשטרה מתייחסת יותר לרימון מאשר לנזק באתר שמסתכם בהגשת תלונה, המשטרה נמנעת מפעולות אגרסיביות יותר".

הרציג לא אופטימי לגבי הפתרונות של המשטרה. "בסופו של דבר זו הפרנסה שלהם, הם חיים מלעשוק אנשים, זו האימפריה שלהם שכוללת תחמושת, חיילים ושכירי חרב לכל דבר ועניין. היו המון עצורים במשך השנים אבל לצערי המשטרה יכולה להשבית אותם לפרק זמן קצר בלבד, עניין של זמן עד שהמצב יחזור לקדמותו".

ויש מי שמציע פתרונות טכנולוגיים. "בין הפתרונות שאנו מתקינים בשטח ופועלים כבר ביישובים ושטחים חקלאיים, ניתן למצוא את הגדרות החשמליות ששולחות התראה כאשר מתקרב אליה או נוגע בה אדם או גוף לא מזוהה", מספרים ב'קוריץ מערכות',המתמחה בטכנולוגיות ומערכות חכמות ומתקדמות.

"בגדרות אלה ניתן להוסיף לפי הצורך ותנאי השטח גם אזעקה שמופעלת ישירות במכשיר הטלפון של איש הקשר, פרוז'קטור עוצמתי ומערכות הרתעה נוספות. חשוב להבין שמערכות כאלה מיועדות להרתעה וסיוע באיתור הגנבים או המזיקים לאחר מעשה. בחלק מהאתרים המועדים הוספנו התקנו של מצלמות גם ברחובות סמוכים, כך שהצלחנו לזהות גם פורצים שהיו עם כיסוי פנים בעת הפריצה והסירו אותו רק לאחר שהתרחקו מעט מהזירה. כיום אנו פועלים במגוון רחב של אתרים בכל רחבי הארץ ומסייעים גם לגופי הביטחון באיתור פעילות פח"עית או פלילית".