בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: שלו שלום/TPS

יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, חשף הבוקר (רביעי) את תוכניתו הכלכלית לממשלה הבאה ובראשה צעדים לבלימת עליית המחירים והפחתת מסים. התוכנית גובשה בשבועות האחרונים יחד עם ראש המועצה לכלכלה לשעבר פרופ' אבי שמחון, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד ושר האוצר לשעבר יובל שטייניץ.

"רק ממשלה לאומית יציבה תוריד את המחירים שמשתוללים בשנה האחרונה. בממשלה שלנו עליית המחירים הייתה חצי אחוז בשנה, לעומת זאת רק בשנה האחרונה המחירים עלו פי 9 - 4.5%. החשמל עלה, המזון עלה, הדלק התייקר, המים התייקרו", טען נתניהו.

לדבריו, "בשנה האחרונה כל משפחה בישראל משלמת לפחות 7,900 שקלים תוספת הוצאה - נטל עצום על המשפחות. עליית המחירים תגרור עוד עליית מחירים. אנחנו עומדים בפני סכנה של סחרור אינפלציוני. יש פה משבר כלכלי עולמי, אף אחד לא מכחיש את זה, אבל זה לא תירוץ לאי-עשייה. משבר כלכלי עולמי מחייב הנהגה שתוציא את ישראל מהמשבר הזה ראשונה בעולם. זה לא גזירת גורל".

הוא הוסיף, "ישראל יכולה לצאת מזה וכבר עשינו את זה, הוצאנו את ישראל משלושה משברים כלכליים עולמיים ב-2003, ב-2009 וב-2020 במשבר הקורונה. אנחנו נוציא את ישראל מהמשבר. יש שלושה תנאים להצלחה: ממשלה יציבה, הובלה אישית של ראש הממשלה - אני לוקח על עצמי את המשימה כפי שעשיתי בשלושת המשברים הכלכליים הקודמים. הדבר השלישי, אני מביא תוכנית חירום זמנית ונועזת כדי להוריד את המחירים".

נתניהו פירט כיצד תיראה תוכנית החירום. "יש שני מרכיבי יסוד בתוכנית שלנו - בלימת עליית המחירים והפחתת מיסים. בלימת עליית המחירים כוללת הפחתת מחירים מיידית על מחוללי האינפלציה: נוריד את מחיר החשמל, את מחיר הדלק, את מחיר המים ונקפיא את תעריפי הארנונה לשנה. אלה צעדים שישפיעו על כל המחירים במשק. נוריד את מחירי המזון באמצעות הורדת מיסים ומכסים".

הוא התייחס גם למחירי הדיור הגואים ואמר: "ננפיק אג"ח ממשלתי שצמוד למחירי הדיור. זה יוריד את הביקוש בשוק. נקצר את הזמן לקבלת היתרי בנייה ונקדם אכיפה בדיעבד - הקבלנים והיזמים יבנו, ואם הפרו חוק תהיה אכיפה בדיעבד. נמשיך את סבסוד הקרקע לבנייה לזוגות צעירים ונתקצב תשתיות תומכות לפני הבנייה".

"אנחנו נעבוד בשיטת המקל והגזר מול הקבלנים. אם יחזיקו קרקעות ולא יבנו - יקבלו מקל. אם יבנו מהר - יקבלו גזר", הוסיף.

יו"ר הליכוד הכריז על בשורה נוספת בתחום החינוכי. "נביא חינוך חינם לילדים בגילאי 0-3. זה יוזיל את העלות למשפחה בעשרות אלפי שקלים. זה מצמיח את המשק ויאפשר לבן או בת הזוג לצאת לעבודה".

עוד הצהיר, "נוריד את מס ההכנסה על ידי ריווח נוסף של מדרגות המס והגדלה נוספת של נקודות הזיכוי, לצד תיגבור מס הכנסה שלילי. נפחית גם את מס חברות לטובת עידוד צמיחה והכנסה".

הוא סיפר כי "מקורות המימון של התוכנית יהיו שימוש בחלק מעודפי המיסים של ישראל, קרוב ל-60 מיליארד שקלים, לצד ייעול נוסף בתקציב המדינה. אנחנו נייעל את המערכת הציבורית וזה יביא לנו מקורות תקציביים לתוכנית".

במפלגת כחול לבן-התקווה החדשה הגיבו לתוכנית נתניהו. "מי שמנע תקציב מדינה משיקולים אישיים ומשפטיים, שם את טובתו האישית על פני המדינה ופגע קשות בכלכלת ישראל - לא ראוי ולא יכול לקדם שום פיתרון בנושא הכלכלי. אחרי הבחירות, נקים ממשלה יציבה ורחבה שתוציא את ישראל מהמשבר - בלעדיו".

מיש עתיד נמסר בתגובה: "יו"ר האופוזיציה נתניהו ממשיך במסע הפייק ניוז המנותק שלו כדי להסתיר את העבודה שבמשך 15 שנה הוא הזניח בצורה רשלנית ומופקרת את כלכלת ישראל. ממשלת השינוי בראשות לפיד תמשיך להביא הישגים במאבק להורדת יוקר המחייה עבור אזרחיות ואזרחי ישראל".