Preparations along Gaza border
Preparations along Gaza borderFlash90

ראש הממשלה יאיר לפיד כינס הבוקר (שישי) הערכת מצב בקרייה בתל אביב בעבות הכוננות הגבוהה בדרום.

בדיון השתתפו ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ובכירי מערכת הביטחון.

"תושבי העוטף, ביטחונם ואיכות חייהם בראש סדר העדיפויות שלנו", אמר רה"מ לפיד בתום הדיון, "אנו פועלים להחזיר אותם לשגרת חייהם במהירות האפשרית. זו האחריות שלנו".

בתוך כך הרמטכ"ל כוכבי הגיע היום לאוגדת עזה בפעם השלישית תוך יממה ומקיים הערכת מצב מבצעית. גורם ביטחוני אומר כי המגיעים בתיווך עם מצרים נראים חסרי סיכוי וכי "ישראל תצטרך לנטרל את האיומים בעצמה".

הצירים שהיו סגורים בימים האחרונים נשארו כך גם היום, תנועת הרכבות באזור לא חודשה, והתושבים התבקשו להישאר באזור המרחבים המוגנים, ולהימנע משהייה ונסיעה במקומות חשופים.

אמש קיים הרמטכ"ל אביב כוכבי עם ראשי הרשויות בדרום, במהלכה העביר אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, ביקורת חריפה על ההתנהלות של הדרג הצבאי והמדיני. דוידי יצא בכעס באמצע הפגישה ואמר: "אם אתם יודעים מה האיום, תנטרלו אותו ואם לא, אז תפתחו את הצירים". דוידי הוסיף ואמר כי הוא נותן לצה"ל ומערכת הביטחון גיבוי מלא ודורש מהם לפגוע בארגוני הטרור. עוד דרש דוידי "שיפוי לתושבים ובעלי העסקים על הימים הללו".

גם ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, דרש מהדרג המדיני "לתת לכוחות הביטחון את המנדט לפעול ולפגוע פגיעה אנושה בארגוני הטרור עד לשינוי המשוואה ההזויה לפיה הם קובעים את סדר היום שלנו".

המתיחות בדרום החלה לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי באסם א-סעדי בג'נין מוקדם יותר השבוע. הכוננות הוכרזה לאחר שבצה"ל זיהו איום ממשי לירי נ"ט לעבר שטח ישראל.

מקור פלסטיני שמעורה בפרטים אמר אמש לכאן חדשות שבג'יהאד האסלאמי מוכנים לוותר על שתי הדרישות הראשונות, אבל מציבים את שחרור עוואווד כקו אדום. לדברי המקור, אם ישוחרר ייתכן שכל האירוע יסתיים. אבל המבוי הסתום נותר בעינו, כשבישראל השיבו למודיעין המצרי שלא יסכימו לדרישות, גם לשחרור האסיר שובת הרעב, ואף שוקלים להטיל סנקציות נוספות על עזה כדי להגביר את הלחץ על ארגון הטרור.