הספר החדש
הספר החדשצילום: יחצ

זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, הוציא בימים אלה לאור ספר חדש בנושא שנת השמיטה.

הספר החדש הוא למעשה פרשנות והרחבות לחיבור 'הקדמה לשבת הארץ' מאת הראי"ה קוק זצ"ל.

חלק גדול מהספר עוסק בחיבור בין שנת השמיטה לשאר "שנות החול" וגם לתפקיד המיוחד של שנות השמיטה והיובל בחיבור בין עם, תורה וארץ. "הספר הוא ספר מיוחד העוסק בסיכום תובנות השמיטה והשלכתם אל השנים הבאות, ומכאן חשיבותו כסיום לשנת השמיטה וכפתיח לשנת ההקהל ולשנים שאחריה הבאות עלינו לטובה" מסבירים במכון התורני אור עציון שהוציא את הספר.

מיזם תודעת השמיטה

הספר מגיע לאחר כשנה וחצי של הפעלת מיזם ממלכתי ענק בעלות של למעלה מ-6 מיליון ש"ח לקידום תודעת השמיטה וחיבובה על הקהל הרחב. במיזם היו שותפים ארגונים רבים, דתיים וחרדים, שמטרתם הייתה ללמד את תלמידי ישראל על מצוות השמיטה ולהוביל לחיבוב המצווה ושמירתה.

מנתוני הארגונים עולה כי במסגרת המיזם הופצו מערכי למידה לאלפי תלמידים, חולקו 50,000 חוברות, הועלו סרטונים שזכו למאות אלפי צפיות, 60,000 תלמידים נהנו ולמדו מניידת השמיטה המיוחדת שעברה בכמאה עיריות ורשויות, ועוד. כעת לקראת סיום שנת השמיטה יצא כאמור לאור הספר החדש, שיאפשר "לקחת מיטען" של ערכי השמיטה גם לשנים הבאות מתוך עיון ולימוד.

בין השאר נטלו במיזם האדיר חלק מרכזי מכון התורה והארץ, מכון מצוות התלויות בארץ, מכון סולמות בראשות הרב י.צ. רימון ועוד ארגונים - וזאת לצד דחיפה ניכרת ושיתוף פעולה עמוק מצד החמ"ד והאגף לתרבות תורנית.

צעדיו הראשונים של המיזם התחילו עוד בימי הממשלה הקודמת על ידי שר ההשכלה המשלימה דאז, זאב אלקין, והוא קרם עור וגידים בכנסת הנוכחית בהובלתו ודחיפתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר סיעת הציונות הדתית.
בסביבתו של סמוטריץ' צוינה אכזבה ניכרת מכך שהמשרד לשרותי דת (שבאופן מסורתי נהג בשמיטות קודמות להקצות תקציבים גדולים לפעילויות בנושא שמיטה) סירב הפעם לתקצב את הפעילות, וח"כ סמוטריץ' נאלץ לכתת רגליים ולהשיג ממקומו באופוזיציה תקציבים מועטים יחסית לנושא זה.

עם קבלת הספר החדש מידיו של הרב דרוקמן, אמר בצלאל סמוטריץ': "הציונות הדתית מאז ימי הראי"ה זצ"ל ראתה ערך אדיר בעבודת הקרקע מתוך חיבור עמוק לתורה ולמצוותיה, ושנת השמיטה מהווה הזדמנות גדולה לעסוק בזה. 'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש', וכאשר ראינו שהנושא הוזנח, השתדלנו ככל יכולתנו לקדם ולפתח את תודעת השמיטה שאנו כה מחוייבים אליה.

עוד יש הרבה מה לעשות בנושא השמיטה – כמו גם בנושאים רבים אחרים. בע"ה נמשיך בחיזוק ערכיה של התורה הגואלת ובשנת 'הקהל' הבעל"ט נפעל לכך מתוך הממשלה".