הרב משה שטרנבוך
הרב משה שטרנבוךצילום: פלאש 90

תלמידי ישיבת 'היכל יצחק' בראשות הרב ישראל לנדא התקבלו למעונו של ראב"ד 'העדה החרדית' הרב משה שטרנבוך ששוחח איתם סביב סוגיות הנלמדות בישיבה ואף מסר שיעור אודותיהן.

לאחר השיעור נשא הראב"ד דברי חיזוק והתעוררות בענייני תשעה באב.

במרכז דבריו הסביר לבני הישיבה כי תשעה באב אינו רק יום אבילות כי אם גם יום לעשיית 'תשובה'

במהלך הדברים הפתיע את בני הישיבה כשאמר כי כמו "מי שאוכל בשר ושותה יין בתשעה באב מבטל את חובת היום דתשעה באב, כך גם מי שלא שב בתשובה ביטל את חובת היום".

לדבריו, "חובת היום בתשעה באב הוא להתעסק בתשובה על העוונות שבידינו כדי לסלק את הסיבה לחורבן ולהחיש בכך את ביאת משיח צדקינו כמבואר ברמב”ם".

עוד הרחיב בדבריו אודות קיום חובת האבילות. “הנה חובת הימים הללו אינו רק לקיים את “דיני האבילות”, אלא צריך להתאבל בלב, וכדאיתא בגמ’ בתענית (ל’ ע”ב) “כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה ושאינו מתאבל על ירושלים אינו רואה בשמחתה”.

"ופירש שם המאירי וז”ל: “כל שנוהג ביום זה דרך מצוה מלומדה ואינו מעורר את לבו להתאבל על ירושלם אינו רואה בשמחתה”, עכ”ל, והרי מבואר בדברי המאירי, שגם אם האדם מקיים כל דיני אבלות כהלכתן, אך אם ליבו בל עמו, ועושה הכל מלומדה בלא הרגשת האבלות בלב, הרי ח”ו עליו אמרו חז”ל “אינו רואה בשמחתה”.

“ולכן עלינו להתעורר ביום זה להתאבל ולהצטער על צער השכינה הקדושה, שלא רק שאין השכינה הקדושה נמצאת היום במקומה בגילוי ובכבוד כפי שהיה בזמן המקדש, אלא גם מבזים ומחרפים את אלוקינו ית”ש, והרשעים ואומות העולם לועגים על הקב”ה ותורתו באומרם “איה אלוקיך ישראל”, וכשנתבונן בזה הלא נפשינו עלינו תאבל, שהשכינה הקדושה בביזיון".