הצלת חיים
הצלת חייםצילום: דוברות פורום מיכל סלה

המשרד לביטחון הפנים ופורום מיכל סלה חתמו על הסכם משותף לטובת הצלת חיים של נשים מאויימות הכולל בתוכו שני מרכיבים: "כלבי הגנה מיכל סלה" ופרויקט "סיירת מיכל" להגנה ולרשת ביטחון עבור נשים המאויימות מצד בן זוגן.

במסגרת פרוייקט זה יקבלו הנשים מאויימות סיוע משולב של כלבי הגנה מצילי חיים לנשים הנמצאות בסיכון גבוהה וכן חבילת הגנה וסיוע למאויימות ובני משפחותיהן. באופן זה מייצר המשרד לביטחון הפנים אלטרנטיבות נוספות לנשים, מלבד מקלט לנשים נפגעות אלימות וילדיהן כפי שהיה עד כה. כך תוכלנה הנשים לייצר שגרת חיים, ובכללם ניהול בית, משפחה וקריירה. כל זאת, בהתאמה לחליפת ההגנה שתתואם לנשים נפגעות האלימות.

במידה והפיילוט אכן יצליח בארץ, מדינת ישראל תהיה בין המדינות המובילות בעולם, אשר מציעות לנשים בשבי האלימות פתרונות נוספים לצד מקלט, דבר שיאפשר להן להשאר לגור בביתן ולהיות מוגנות.

ההסכם המשותף שנחתם הינו בהיקף של 2 מיליון שח, לטובת מימוש חדשנות וטכנולוגיה לצמצום ומיגור האלימות במשפחה.

הפרוייקטים נבנו ע"י מומחי בטחון ומומחי אלימות במשפחה של פורום מיכל סלה והם יתנו הגנה מתקדמת ל 82 נשים מאויימות על חייהן וכ- 246 ילדים במהלך השנה הקרובה ובו ביחד יאפשרו להן להמשיך בחייהן. שני הפרויקטים מיועדים לאשה מאויימת מצד בן זוגה, שאיננה חיה עם בן הזוג המאיים. את הפרוייקט ילווה מחקר מדידה והערכה מטעם לשכת המדען הראשי של המשרד לביטחון הפנים.

במסגרת פרויקט "כלבי מיכל סלה", יוענקו כלבי הגנה מצילי חיים לעשרים נשים מאוימות הנמצאות בסיכון גבוה.

הפרויקט נבנה בשיתוף עם בוגרי יחידת עוקץ ועם מומחי אלימות במשפחה. הכלב מוענק לאישה לכל החיים וחי כבן בית וחבר צמוד 24-7. האשה והכלב עוברים הכשרה פרטית מקצועית במשך חצי שנה. האשה מקבלת בעבור הכלב ציוד, צעצועים, מזון וביטוח. הכלב הוא חבר מציל חיים, המאפשר קודם כל ביטחון פיזי. אך גם בטחון נפשי, ריפוי מטראומה ומענה לבדידות. עד היום פורום מיכל סלה העניק כלבי הגנה לשלוש נשים מאויימת וילדיהן.

במסגרת הפרויקט המשותף "סיירת מיכל" תוענק "חליפת ברזל" חינם ל 62 נשים מאויימות. השירותים כוללים מיגון הבית הפרטי באמצעות חברת אבטחה: התקנת מצלמה, לחצן מצוקה וסייר 24-7, וגם: עשרה שיעורי הגנה עצמית ומכתב התראה לגורם המאיים מאת משרד עו"ד. הפרויקט נבנה ע"י פורום מיכל סלה, יוצאי שב"כ, מומחי אלימות במשפחה. עד היום פורום מיכל סלה מיגן את ביתן של 32 נשים מאויימות.

שני הפרויקטים הם חדשניים וראשונים מסוגם ופורום מיכל סלה הוא המפתח והמפעיל היחיד שלהם בישראל. פרוייקט "כלבי מיכל סלה" הוא הפתרון היחיד בעולם שהוא פתרון ארוך טווח להגנה על אשה מאויימת.

המשרד לביטחון פנים, יחד עם פורום מיכל סלה אימצו יחדיו את הפרויקטים והוציאו אותם לפועל במטרה למגר את האלימות ולשמור על בטחונן של נשים מאויימות. הפתרונות החדשניים מאפשרים לאשה מאוימת להישאר לגור בביתה, להמשיך בחייה, מאפשרים לילדיה להמשיך ללמוד במסגרות החינוכיות ולהשאר בסביבתם.

במהלך המגעים לבניית שיתוף הפעולה, פורום מיכל סלה קיים יום הדגמה בכפר טרומן בחודש פברואר לבכירי המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל. המשתתפים צפו בהפעלה של הפרוייקטים החדשניים שפיתחה עמותת פורום מיכל סלה. המפגש כלל הדגמה חיה של "כלב מיכל סלה" שמגן על אשה מאויימת מפני תוקף אלים ופגישה עם אישה מאוימת ששהתה פעמיים במקלט עם ילדיה. בתום המפגש הנחה מנכ"ל המשרד, תומר לוטן, את צוות משרדו לפעול לבניית שיתוף פעולה ואימוץ הפתרונות במיזם משותף.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, אמר "המאבק באלימות נגד נשים והגנה עליהן, הם משימה מרכזית שהצבתי לעצמי עם כניסתי לתפקיד. לאור זאת, לפני מספר חודשים נרקם הקשר עם פורום מיכל סלה בהובלת לילי בן עמי, המהווה נדבך חשוב ביכולת שלנו להציל את חייהן של נשים מאוימות. כחברה אסור לנו להשלים עם מציאות כזו, ולכן שותפות המשרד בפרויקט החדשני, החשוב והייחודי הזה של סיוע בכלבי הגנה על נשים מאוימות הוא מבחינתי צעד מובן מאליו. אני נחוש להפוך כל אבן ולעשות כל מאמץ כדי להעניק ביטחון לאותן נשים שחייהן נמצאים בסכנה".

תומר לוטן, מנכ"ל משרד לבטחון הפנים "הטיפול בתופעת אלימות כנגד נשים הוא יעד מרכזי עליו הנחה השר לביטחון הפנים עמר בר-לב. המשרד לביטחון הפנים ימשיך לפעול ללא לאות במטרה לצמצם את האלימות ולהעניק לנשים מאויימות מרחב מחייה בטוח ומוגן יותר. אני מברך על הקשר האמיץ עם פורום מיכל סלה. פרוייקט חשוב זה יסייע לנשים שחיות בתחושת איום מתמדת ותחושת חוסר האונים, לשפר את תחושת הבטחון שלהן בצורה אפקטיבית יותר, כאשר הן חשות סכנה מוחשית לחייהן".

לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה, אמרה "רצח נשים זה לא גזירת גורל. פורום מיכל סלה חרט על דגלו את היעד של אפס נרצחות בשנה, ואנחנו לא נעצור עד שנגיע לשם. לשם כך פיתחנו מספר פרוייקטים חדשניים ויצירתיים להצלת חיים של נשים בביתן. הצטרפות המשרד לביטחון פנים להפעלת שני פרוייקטי-הדגל שלנו, היא הבעת אמון לא רק בנו, אלא גם ביכולות הבטחוניות של מדינת ישראל. הפרויקטים הללו כבר מצילים חיים היום, אז טבעי ואף הכרחי לשלב ידיים כדי להציל חיים של כמה שיותר נשים וילדים. אני מברכת על הנכונות של המשרד לביטחון פנים להוביל שינוי ולאמץ פתרונות חדשניים להצלת חיים של נשים מאוימות. יחד ננצח ונמחק מהמפה את האלימות כלפי נשים בביתן".