משה טור פז בנאום הבכורה
משה טור פז בנאום הבכורהצילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

ח"כ משה טור פז (קינלי) מתארח באולפן אצל דודו סעדה ומספר על התהליך שעבר, ואיך מבשר מבשרה של הציונות הדתית עבר למפלגת 'יש עתיד'.

על פורום קצינים דתיים למאבק בסרבנות: "אני לא מצטער לרגע שלא סרבנו פקודה בימים האלה. הגירוש, ההתנתקות מגוש קטיף, היה החלטה של מדינת ישראל. כמו שהיא נעשתה היא ודאי נעשתה גרוע. אז חשבתי, ואני עדיין חושב, שיש מקומות שלא כדאי שנשב בהם, רצועת עזה על שמונת אלפים מתיישביה לא היתה המקום הנכון להיות בו. היישובים בצפון הרצועה, אלי סיני דוגית וניסנית – אני חושב שלא היה צריך לפנות אותם. שאר יישובי גוש קטיף לא היתה ברירה היינו צריכים לצאת משם. אני לא תמכתי בפינוי, אני נלחמתי בסרבנות שלנו. אם הייתי צריך לחזור בזמן, 17 שנים אחורה, ויודע שככה זה יהיה - הייתי מתנגד".

איך היה לשבת עם רע"מ? "היה נכון וטוב. אותי לימדו שבנ"א נמדד כבנ"א, ולכן הסוגייה היא לא ערבים. אני ראיתי את מנסור עבאס, מבפנים, תורם, משפיע ומזיז את החברה הערבית למקומות שהיא לא היתה בהם. אותי הפתיעה לטובה הדרך שבה רע"מ תפקדה בממשלה הזו, המחויבות של מנסור עבאס כמנהיג, העובדה שהוא המנהיג הערבי הראשון מקום המדינה שהכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, הוא אמר את זה בקולו וגם מאמין בזה, ולנו היהודים יש אינטרס שגם להם יהיה טוב, לא על חשבוננו. מה אני גאה בו? שהממשלה שלנו, ממשלת השינוי, בשנה זו ביד אחת נלחמה בפשיעה הערבית, כמו שאף אחד לא עשה במשך עשרות שנים, כולל הברברת של נתניהו, ובצד השני טיפלנו בתוכנית יפה מאוד בקידום הזכויות, החינוך והרווחה שלהם."

מה דעתו על הרפורמה בחינוך: "בשנה האחרונה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, עשתה מהלך אחד דרמטי וטוב. בעיני רפורמת הבגרויות היא דבר טוב, אבל הדרך שבו הרפורמה הזו נעשתה, בעיקר העובדה שהיא נכנסה במקום גבוה בסדר העדיפויות - הוא לא נכון".

על האירוע בשב"ס אומר : "אני חושב שכרגע חיילים וחיילות צריכים לעצור את שירותם בשב"ס, אק"א צריך לומר לשב"ס, תקשיב – פישלת, לא שמרת לי על הילדים ועל הילדות. עכשיו עוצרים את כל ה700 משרתי חובה בשב"ס, ואומרים – בוא תוכיח לי שאתה יודע לשמור עליהם. כרגע חובת ההוכחה היא עליך."

על מפלגתו - יש עתיד: "יש ועדה מסדרת, כפי שיש בהרבה מפלגות בכנסת, וזה לא הופך את זה ל'לא דמוקרטי'. מאז הקמת 'יש עתיד' אנחנו מתמודדים עם הדילמה איך נותנים לציבור המצביעים שלנו יותר כוח בלי לחטוא בחטאי הפריימריז. ראינו שעם הבחירה הישירה צריך לשחק בזהירות עם הדמוקרטיה, יש רעיון : כשאדם בוחר רשימה ביום הבחירות, נפתחת לו רשימת המועמדים, ומתוכם הוא בוחר את אלה שהוא רוצה. כך כל אדם יכול להשפיע על הרשימה. אנחנו לא רוצים פריימריז אלא יותר כוח לציבור".

ומהן שאיפותיו לעתיד: "תמיד אמרתי שאני רוצה להיות שר החינוך, אבל בכנסת הבאה אני מסתפק בלהיות ח"כ. אני מאמין בתהליכים ובעבודה קשה. גם בחינוך הגעתי מהתחתית כמעט לראש הפירמידה, אבל עשיתי את זה בהדרגה לאורך עשרים שנה, ואני חושב שגם בפוליטיקה זה נכון".

הוא מסיים במילה טובה על ח"כ מלכיאלי מש"ס: העמדות שלו שונות משלי, אבל בעיני הוא נציג ציבור ראוי, נפגשנו לראשונה כשהיה חבר מועצת העיר ירושלים, ומאז מצטלבות דרכנו. הוא חרוץ, אמין, עובד קשה, והציבור שלו מעריך אותו.

האזינו לנו בספוטיפיי ובגוגל פודקאסט.

האזנה נעימה.