מבצע 'עלות השחר' - סיכום המבצעדובר צה"ל

בצה"ל חושפים הערב (שלישי) פרטים חדשים על מכת הפתיחה של מבצע 'עלות השחר' שבמסרתה חוסל בכיר הג'יהאד האיסלמי המחבל תייסיר ג'עברי.

באישון ליל, מיד לאחר מעצרו של בכיר הגיהאד האיסלמי בג'נין, התקשר אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס למקבילו בדרום אליעזר טולדנו ואמר לו: "יש לי מידע מודיעיני לפיו הג'יהאד בעזה יגיב בעוצמה על המעצר של מנהיג הארגון ביו"ש".

האלוף טולדנו שלף באופן מיידי תוכניות מגירה התקפיות שהוכנו מראש למצב דומה, צלצל לרמטכ"ל וביקש ליישם במקביל תוכנית הגנתית והתקפית.

בשלב הראשון הוחלט לסגגור כבישים מרכזיים בעוטף עזה ובמקביל עסקו במערכת הצבאית בהכנת השלב השני, שכלל מידע מודיעיני על המחבל ג'עברי שמסתתר בקומה השישית בבניין מגורים בעזה.

כשהגיע המידע המודעיני שחלון ההזדמנויות לחיסול בפתח, כבר היה חיל האוויר מוכן לפעילות, אך התברר שג'עברי נמצא בקרבת חפים מפשע. ביום שישי בצהריים התקבלה ידיעה שהוא נמצא לבדו ואז בוצע החיסול מהאוויר.

פצצה חכמה שוגרה לבניין, חדרה את הקומה שביעית והתפוצצה בדירת המסתור בקומה השישית כשהיא מתחילה את העימות שהוביל לירי רקטות לעבר ישראל.

עוד הותר לפרסום כי במהלך במבצע זוהתה כוונה של הג'יהאד האסלאמי לשגר כלי טיס בלתי מאויש לעבר אסדת הגז תמר, שנמצאת מול חופי אשדוד. הניסיון נכשל, והכלי לא שוגר בסופו של דבר אל האסדה. בצה"ל הרחיבו את מערכי ההגנה ונערכו לניסיון לתקוף את האסדה.