1. אני אוהב את יאיר לפיד ואביב גפן, באותה נשימה. עזבו לרגע אם אפשר לקרוא לזה "אוהב" בכלל. אתם מבינים למה אני מתכוון: שניהם אנשים מעניינים, יודעים לרגש, כל אחד בתחומו, שמים את הדברים על השולחן, פונים לקהל רחב, נועזים משהו.
יאיר הצליח להגיע לכסא ראש הממשלה די מהר. אך גם בלי הכסא הנחשק, המפלגה שלו גדולה מדי מכדי שיהיה אפשר לטעות במה שהיא: מנדטים של מתבדרי ערוץ 2 ז"ל.
2. ערוץ 2, היה ספק כמעט בלעדי של תוכן ויזואלי להמונים, במשך שנים. אפשר לומר שהערוץ הזה נתן, למעשה, את הלגיטימציה לרצות להתבדר, לחיות נעים יותר ולא משנה אם זה בא על חשבון מה שאתה מכניס לעיניים ולאוזניים.
כשהוקם ערוץ 2 התחולל שינוי עצום בחברה הישראלית. החברה האמונית נקרעה לשניים: אלה שהחליטו שהטלוויזיה הגזימה וזרקו אותה מהבית או החלו להתייחס אליה בחשדנות וצינזרו אותה כשהיה צריך ואלו שלא.
האחרונים, לא הבינו את עצמת השפעת המדיה. לדידם, ערוץ 1 או 2 - מה זה משנה?! הם לא לקחו בחשבון מה קורה כשכסף נכנס לתמונה.
ערוץ 1 היה ממומן מכספי ציבור. ערוץ 2 - ע"י מפרסמים. התוכן הנועז - בהתאם. הפיתוי הכספי הגדול להרוויח והרבה - מול מה שנחשב עד אז ל'ערכים אוניברסליים' היה קשה.
זה לא סוד שחלק ממה ששודר בזמנו למדינה שלמה, לצעירים ולנוער - לא היה עובר מסך אפילו היום (!).
התירוץ: "לא באנו לחנך אף אחד" לא מחזיק מיים במבחן המציאות המציג בפנינו שדווקא בידור הוא המחנך המשפיע ביותר עבור רבים מאיתנו.
3. בערוץ 2, יאיר הונח על תקן המנחה הישראלי המיינסטרימי, למרות שלא היה אפשר לטעות במקום ממנו בא ובדעותיו.
יאיר גילם את הישראלי ששווה להיות כמותו בפן האישי; מעניין, יודע לשוחח (מצרך נדיר!), לרגש, להיות שנון וקשוב.
כל האלמנטים הנחשקים בכל חברה שנוטה לשכוח שהחיים עצמם ועתיד החברה - הם הרבה מעבר למה שמייצג הילד המגניב עם הנייקי והסקייטבורד.
תכונות של מגיש חינני הן עניין קסום, אך אלו רק עניינים נלווים עבור מנהיג שחשוב שיהיו בו תכונות פנימיות אחרות לגמרי ממה שהמסך אוהב. אבל כולנו בני אדם, מה לעשות.
עבור ההמון שממנו מורכבים מאסת מנדטים - כשמישהו מרגש, מעניין ומרשים אותך יותר מדי פעמים מול הפרצוף ואתה רוצה להיות כמוהו - אתה מצביע לו. בהתחלה בשלט, אחר כך בקלפי.
הבחירה בשלט לא היתה בהכרח בחירה מושכלת אם לוקחים בחשבון את חווית הצפיה דאז. נתנו יאיר לפיד - ראו יאיר לפיד.
4. בלי להכליל, סביר להניח שחלק גדול ממצביעי יאיר, הם הקהל ההוא; צופי ערוץ 2 דאז, שבינתיים גדלו. זה לא משנה אם מדובר ב"דתיים" או "חילונים". סיפור הקהל של יאיר נמצא, לדעתי, במכנה משותף רחב ואחר לגמרי:
חבר'ה ש'חונכו' יותר מדי שנים לזרום עם מה שנותנים. עכשיו.
שבידור זה החיים וכל הייתר - נוצר למען הבידור. הם מאסו ברעיונות גדולים ומהפכניים שיהפכו את עולמם לטוב יותר על אמת - כי לדידם, אין טעם בשבירת ראש כשיש בסוף כל יום ערוץ 2.
כל שכן היום, כשתמיד יש משהו כלשהו לצפות בו. אפשר לומר שערוץ 2 הנחיל בלבבות ההמון את הרעיון הבעייתי הבא: אין צורך לצפות למשהו טוב ומשמעותי שיתרחש, יש צורך לצפות במשהו מעניין, בסוף היום.
בעומק העניין, זאת גישה רדומה ומאוד פסימית שמושלכת על הספה, באפיסת כוחות ובטוחה שככה מרגיש אושר.
5. היום קשה לתפוס קהל רחב בעזרת ערוץ 2, ההמון מפוזר בהמוני כלי מדיה מגוונים.
אך סיפור דומה מתרחש עם אביב גפן. התחברותו לרגשות עמך בית ישראל נעשתה אי שם בשנות התשעים והמשיכה לעורר גלים, ככל הנראה, גם בשנים שלאחר מכן. הקהל: חבר'ה שלא מסכימים בעליל עם הדרך של אביב, אבל כמהים לרגש כלשהו. כשהכמיהה הייחודית פגשה את השירים ההם שהפכו לישנים ממזמן - נוצרה אהבה למי שיצר אותם.
"גדולה אהבה שמקלקלת את השורה". הסימנים הפומביים, רומזים שאביב יכנס לפוליטיקה מתישהו. היועץ טופז לוק שדווח כי הגיע ליום ההולדת של אביב, הפניה לקהל צעיר (דרך זמרת מתחילה), ההשלמה עם החרדים ועם הסרוגים. הקרקע מתכוננת למנהיג המרגש הבא.
הבייס של לפיד הגיע מצופי ערוץ 2 שהתחברו אליו היטב עד שהכריז, כביכול, בלי מילים - בואו נקח את אהבת הקהל-מנחה הזאת ונתרגם אותה למנדטים. עזבו את מה שאתם מאמינים בו וגדלתם עליו, אתם כבר 'ישראלים חדשים'.
למדתם אצלי יפה מה זה להיות ישראלי? יופי. השתכנעתם שזה נראה טוב? קדימה. יש עתיד. הבייס של גפן עשוי להגיע מהקהל החדש שחיפש קצת רגש בשעות בין הערביים.
אני מתחבר למסרים של אהבה בין המגזרים, אבל חשוב לזכור שגפן העיד על עצמו שהוא 'אינו מאמין'. עם כל הכבוד לאהבה, כשזה נוגע למרחב הציבורי ולמדינה כולה - זה קצת אחרת.
מעניין לשמוע מה אדם שאינו מאמין ינסה לקדם במדינה יהודית מעבר לעניין ההכרחי של 'ואהבת לרעך כמוך' שעליו כולנו מסכימים. האם לכל אורך דרכו בפוליטיקה הוא יתמקד ב'ואהבת לרעך כמוך' בלבד? אני מאמין שזה אפשרי. השאלה אם הוא יבחר בזה.
אנחנו במגזין "מקום בעולם", מאמינים שבני הנוער רוצים להתחבר לתדר אמוני יותר. מהמקום הזה, אנחנו כותבים להם מגזין שיעצים את האמונה שלהם בבורא עולם, בעצמם.
ועכשיו מבצע ענק! מגזין ב-5 שקל בלבד כולל משלוח עד הבית - לחודשיים הראשוניים!
להזמנת מנוי עכשיו - לחצו כאן >>