דאנה איבגי בסרט "סבוי" של כאן 11 בבימויה של זהר וגנר שמועמד ל-7 פרסי אופיר
דאנה איבגי בסרט "סבוי" של כאן 11 בבימויה של זהר וגנר שמועמד ל-7 פרסי אופירצילום: מוש משעלי

שנה לא פשוטה עברה על הקולנוע העולמי, שעדיין מחפש את דרכו עם תום משבר הקורונה. פלטפורמות הסטרימניג על חשבון אולמות הקולנוע ויותר ויותר בימאים, מפיקים ויוצרים בוחרים במסך הקטן אל מול מסך הקולנוע.

ובכל זאת, בשנת 2022 היו גם לא מעט נקודות אור בקולנוע הישראלי כשנשבר שיא גם במספר הסרטים וגם במספר הנשים המועמדות, והאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה תחגוג אותם בטקס פרסי אופיר הקרוב שיתקיים ב18 לספטמבר, ויחולקו בו 18 פרסים במגוון קטגוריות.

מספר הסרטים השנה גבוה משנים קודמות ולתחרות השנה הוגשו 95 סרטים מכל הז'אנרים, כשעל פרס הסרט הטוב ביותר מתחרים ראש בראש 'ולריה מתחתנת' ו'קריוקי', כשכל אחד מהם מועמד במקביל בעוד 13 קטגוריות אחרות.

גם מספר הנשים בתעשייה גדל: השנה לקחו חלק מספר גבוה של נשים ביצירת הקולנוע הישראלי. הדבר משתקף בקטגוריות השונות: עורכות, תסריטאיות ועוד. בקטגוריית העריכה מתחרות 4 נשים ובקטגוריית הבימוי מתחרות 2 נשים.

אחת מאותן נשים היא דאנה איבגי שמתחרה מול עצמה בקטגוריית השחקנית הראשית ומציגה 2 מועמדויות על משחקה בסבוי ובסינמה סבאיא. במידה ותזכה בפסלון הנכסף, תהפוך לשחקנית המעוטרת ביותר בהיסטוריה של הטקס עם 4 פרסים ותעקוף את רונית אלקבץ ז"ל שקטפה 3 פרסים.

גם ששון גבאי הינו השחקן היחיד שיתמודד בפעם ה-4 על פרס אופיר. במידה ויזכה, יעקוף את מניין הפרסים של משה איבגי, אסי דיין וליאור אשכנזי -שגרפו כל אחד 3 פרסים.

כתוצאה של שיוויון במספר הנקודות: ב-3 קטגוריות מתמודדים 6 מועמדים (במקום 5). והקטגוריות הן: השחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה, פרס התסריט הטוב ביותר ופרס העיצוב האומנותי הטוב ביותר.

הטקס יתקיים כאמור ביום ראשון 18 בספטמבר בזאפה מידטאון ת"א ויועבר LIVE ב- MAKO וישודר באותו לילה ב-23:00 בקשת, שתחזור לשדרו לאחר שבשנים האחרונות שודר בכאן. שנה החליטה האקדמיה לעדכן את אופיו של הטקס ולהפוך אותו לחגיגי, קצבי וקצר יותר בפורמט המזכיר קבלת פנים ושטיח אדום.