מורפיאוס - ה'סנדמן'
מורפיאוס - ה'סנדמן'SANDMAN שנעשה עבור אנשים שאוהבים SANDMAN, מאת אנשים שאוהבים SANDMAN

יש עולם אחר שמחכה לכולנו כשאנחנו עוצמים עיניים והולכים לישון - החלום. שם מורפיאוס, מלך החלומות, הידוע גם בכינויו ה'סנדמן' (איש החול), נותן צורה לפחדים והפנטזיות העמוקים ביותר שלנו. אבל מה קורה כשמורפיאוס נתפס באופן בלתי צפוי ומוחזק בשבי במשך מאה שנה?

את השאלה הזו בחן סופר הפנטזיה הידוע ניל גיימן בסדרת הקומיקס עטורת הפרסים האהובה שלו 'THE SANDMAN', ועכשיו, שלושים שנה אחרי, היא מגיעה גם למסך הקטן בדמות סדרת נטפליקס בת עשרה פרקים באותו השם.

בתערובת עשירה של מיתוס ופנטזיה בוחן גיימן, שהיה שותף גם ליצירה הטלוויזיונית, כיצד היעדרותו של מורפיאוס הוציאה לדרך סדרה של אירועים ששינו לנצח את עולם החלומות והערות, ועוקבת אחרי מסעותיו של מורפיאוס על פני עולמות שונים בניסיון להחזיר את הסדר על כנו.

הסנדמן
הסנדמןCr. Courtesy of Netflix © 2022

זהו לא הניסיון הראשון לעבד את הקומיקס המצליח לסרט/סדרה, וכבר בסוף שנות התשעים אולפני האחים וורנר ניסו לעשות זאת ואפילו נכתבו מספר תסריטים, תסריטים שבוטלו אחרי שגיימן כינה את התסריט האחרון שאולפני האחים וורנר שלחו לו "לא רק את התסריט הגרוע ביותר של 'סנדמן' שראיתי, אלא גם את התסריט הגרוע ביותר שקראתי."

"אני מעדיף שלא יופק סרט של 'סנדמן' מאשר שיופק סרט רע של 'סנדמן', אבל אני מרגיש שהגיע הזמן לסרט של 'סנדמן' בקרוב" אמר גיימן בהזדמנות אחרת, "אנו זקוקים למישהו שיש לו אותו האובססיה לחומר המקור כפי שהייתה לפיטר ג'קסון עם 'שר הטבעות' או לסם ריימי עם 'ספיידרמן'".

דוד ס. גויר התגלה כאדם בעל אותה אובססיה, ויחד עם אלן היינברג הוא חתום על הסדרה החדשה שעלתה לנטפליקס בהפקה כמעט חסרת תקדים של שירות הסטרימינג הענק – ההערכות מדברות על תקציב של 165 מיליון דולר, כלומר, כ16 מיליון דולר לפרק.

רק פרקים של הסדרה המצליחה 'דברים מוזרים' עלו לנטפליקס יותר, וגם, שם היה מדובר רק בעונה הרביעית, אחרי שהעונות הראשונות כבר הוכיחו את עצמן. אז האם 'סנדמן' שווה את המחיר ואת ההמתנה? תלוי את מי שואלים כמובן.

רואים את ההשקעה. הסנדמן
רואים את ההשקעה. הסנדמןCr. Courtesy of Netflix © 2022

'סנדמן' היא ללא ספק סדרה טובה, גיימן הוא כותב מבריק וההשקעה הכספית הגדולה בהחלט ניכרת באיכות הצילומים והאפקטים, אבל הניסיון להקיף עולם נרחב כל כך, או יותר נכון עולמות, גבו את המחיר שלהם מהסדרה בחוסר קוהרנטיות בין הפרקים וביותר מדי עלילות ודמויות משנה שצצות לרגע ונעלמות.

כך שחוסר היציבות והדמויות המתחלפות הופכים את 'סנדמן' בגרסתה הנוכחית פחות לסדרת מופת שעומדת בפני עצמה ויכולה לגייס דור של מעריצים חדשים, ויותר לדש מהעבר למעריצים ותיקים. או, כמו שאמר גיימן בעצמו בראיון לקראת צאת הסדרה, "סנדמן נעשה עבור אנשים שאוהבים סנדמן, מאת אנשים שאוהבים סנדמן".