צבעו את הכנסת בלבןצילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת

אם הייתם מספרים לפני 17 שנים לדבורה מארי בת ה-34 שהיא תצטלם ביום חתונתה על רקע כנסת ישראל, היא לא הייתה מאמינה בחיים.

דבורה שגדלה בעיר הצרפתית הקטנה מלזרב סבלה מכאבים עזים במשך תקופה בשנת 2005, ואלה אובחנו כפקקת ורידים עמוקה (טרומבוז) שבגינה הרופאים סיפרו לדבורה כי יש חשש כבד לחייה.

האם הלן אובדת עצות החלה להתפלל, וכעבור מספר ימים רב יהודי שהכיר את משפחת מארי דפק על דלת הבית וביקש לשמוע על הסיפור שהסתובב בין תושבי העיר על הנערה שעומדת למות.

האם שיתפה את הרב כי אביה הוא היהודי היחיד במשפחתה ושאלה לעצתו כיצד להציל את חייה של דבורה. לאחר מחשבה ארוכה הרב השיב להלן כי אם היא תתגייר ותחזור בתשובה, חייה של דבורה ינצלו. האם שנאחזה בכל שביב תקווה נדרה לעשות כן ואמרה כי אם בתה תינצל היא ומשפחתה אפילו יעלו לישראל. מספר ימים לאחר אותו ערב שטלטל את המשפחה, כאשר הרופאים עדיין לא יודעים כיצד לאתר את קריש הדם שמסכן את חייה של דבורה - החליטו לשחרר אותה מבית החולים לסוף שבוע בחיק משפחתה.

ז'אן איב, אביה הנוצרי האיטלקי של דבורה שהתרגש מחזרתה של בתו הביתה החליט לצאת מוקדם מהעבודה ובדרכו הביתה עבר תאונת דרכים שהשביתה את רכבו. לאחר מספר שעות בבית חש כאבים עזים ואמר כי הוא רוצה לנסוע לבית החולים ודבורה שלא חשה גם היא בטוב הצטרפה אליו.

בבית החולים היא התלוננה על כאבים עזים ומיד הובהלה לבדיקת M.R.I שבזכותה התגלתה החסימה בוורידים, דבר שאיפשר לרופאים להעניק לה טיפול מהיר מציל חיים. לאחר ניתוח מסובך סיפרו הרופאים למשפחה כי אם דבורה לא הייתה מתלווה אל אביה היא לא הייתה שורדת את השבת.

המשפחה שראתה בתאונה של ז'אן איב נס שבזכותו ניצלו חייה של דבורה, החליטה לקיים את נדרה של האם ולאחר הליך גיור ארוך עלו רוב בני המשפחה לישראל ובשנת 2010 השתקעו ביישוב עלי. מאז התנדבו הבנים במשפחה לשירות משמעותי בצה"ל וציפורה אחותה הקטנה של דבורה התנדבה לשירות לאומי.

בשל ההתקרבות החזקה לדת, האב והאם שינו את שמם לאפרים ומרים ואף התחתנו בשנת 2013 פעם נוספת בחתונה יהודית ואף אימצו את שם המשפחה סיטבון לזכרו של הסבא רבא של מרים, שהיה אדם דתי שהיגר לצרפת מאלג'יר לאחר מלחמת העולם השנייה.

במתחם האירועים וולקן הירושלמי שמעו על היוזמה של הכנסת לאפשר צילומי חתונה במשכן בערב ט"ו באב והיו בטוחים כי משפחת סיטבון עם הסיפור המרגש תרצה לזכות את דבורה בצילום החד פעמי. לכן פנתה מנהלת המתחם נועם שנקר מסה אל דויד אחיה של דבורה, שמסייע לאחותו בהפקת החתונה בישראל, וזה שיתף את אחותו שהתרגשה מאוד להצטלם בכנסת ישראל ביום חתונה.

"זה מאוד מרגש אותנו", סיפר דויד, "הסיפור חיים שלנו מאוד יוצא דופן, יש כאלה שיגידו שאפשר לכתוב עליו אפילו ספר. מבחינתי עצם העובדה שאחותי שעדיין גרה בצרפת - באה לישראל להתחתן עם בן זוגה שמואל ביטון בירושלים וכמה שעות לפני חופתה באה לכנסת להצטלם נותן לי תקווה שאולי גם היא תעלה לישראל ואז כל המשפחה שלנו תהיה מאוחדת פה בארץ. מי היה מאמין שאנחנו שגדלנו בעיר קטנה 200 קילומטר מפריז ניישב את ארץ ישראל מעלי שבהרי בינימין ועד לנתניה שבשרון ונגיע לחגוג את יום האהבה היהודי בכנסת – זה באמת סיפור בלתי נתפס".

דבורה ושמואל שהגיעו אתמול אל הכנסת יחד עם עוד שלושה זוגות נרגשים ולבושים בבגדי חתונתם היו חלק מיוזמה מיוחדת וחד פעמית במשכן לרגל יום האהבה ובשל העובדה שחלק מגן הוורדים נמצא בשיפוצים.

דבורה ומי שכעת הוא בעלה אמרו בזמן הצילומים בכנסת: "אנחנו כל כך נרגשים להיות בישראל ולהתחתן בירושלים. מי היה מאמין שתהיה לנו את הזכות והכבוד להצטלם שעות ספורות לפני החתונה בבית המחוקקים הישראלי. זאת מבחינתנו הגשמת חלום".

יושב-ראש הכנסת ח"כ מיקי לוי אמר כי "הכנסת היא ביתו של כל העם בישראל ואני מתרגש לפתוח בט"ו באב את רחבת הכנסת לחתנים ולכלות ביום חתונתם. אני מאחל להם חיים מאושרים עם חברות אמיתית ביניהם ומבטיח שנפעל בכנסת כדי לשפר את רווחתם של כלל הזוגות הצעירים".

מנכ"ל הכנסת גיל סגל יוזם הפרויקט הוסיף: "במהלך כל שנה באים בשערי המשכן למעלה מ-200 אלף איש בדרכם לסיור או השתתפות בדיון חשוב באחת מוועדות הכנסת. ביוזמה ראשונה מסוגה שמתאפשרת גם בשל פגרת הבחירות, החלטנו כי זוגות אוהבים ערב נישואיהם יוכלו לזכות בצילום אייקוני ראשון מסוגו על רקע בניין הכנסת".