אחרי החתימה על הליכה משותפת
אחרי החתימה על הליכה משותפתצילום: MB STUDIO

שיתוף פעולה מפתיע צפוי לנו במערכת הבחירות הנוכחית בין מפלגת עלה ירוק לבין אוסרת אל איסלמיה, תנועה מוסלמית ישראלית.

על שיתוף הפעולה הזה שוחחנו עם עו"ד חץ-דוד עוזר, יו"ר עלה ירוק, ובראשית הדברים תהינו כיצד מתיישבת אג'נדת הקנאביס עם האיסור המוסלמי המפורסם להשתמש בחומר.

"הגעתי לנושא האיסלאם דרך הקנאביס", מספר עו"ד עוזר. "ראיתי שיש התנגדות עזה מ אוד, לחץ חברתי ואפילו שנאה כלפי צרכני וצרכניות הקאנביס, בעוד 45 אחוזים מהבוגרים המוסלמים צורכים קנאביס. זו האוכלוסיה הצורכת ביותר קנאביס בישראל".

בניסיון לגשר על הפער בין הצריכה הרבה של קנאביס בחברה הערבית לעומת היחס לו הם זוכים ברחוב הערבי התחקה עו"ד עוזר אחרי ההיסטוריה האיסלאמית והוא לוקח אותנו אחורה אל ראשית ימי האיסלאם כאשר "הקנאביס היה מאוד מקובל בחיג'אז גם כצמח מרפא. היה מדובר באחד הדברים הלגיטימיים ביותר באיסלאם".

בין שנת 850 לשנת 1100 התקיים בעולם המוסלמי דיון אם הקנאביס מותר או אסור, עד שהגיע הטיעון לפיו איש לא יוכל לאסור צמח שהאל הוריד לכדור הארץ ובכוחו לרפא בני אדם. עוזר רואה קשר ודמיון רב בין האיסלאם ליהדות והוא סבור שהיהודים יכולים ללמוד לא מעט בתחום זה מהמוסלמים. "באימפריה הסלג'וקית זה היה הטיפול המקובל על המלך שהיה צורך חשיש בכל יום".

"הגיע מלומד בשם אבן-טניה ממצרים בתקופת המאבק באיסלאם השיעי ובמונגולים. הוא החליט שצריך להמשיך ולהילחם בהם וקבע שהקנאביס יהיה לא חוקי. הוא מייסד הזרם הסלאפי באיסלאם. העיקרון הוא שהלכה נלמדת רק בשלוש הדורות הראשונים", אומר עוזר שמתקשה להבין כיצד קביעה זו מתיישבת עם הנתון לפיו בדורות הראשונים של האיסלאם הקנאביס היה בשימוש רציף.

מאחר ובאיפריה העותומאנית כל איסור איסלאמי הופך לאיסור של המדינה כך גם איסור הקנאביס נקבע והעוברים עליו חוו ענישה מאוד קשה. האיסור הלך והשתרש כטעות במסורת המוסלמית, אומר עוזר ולשאלתנו איך למרות אותו איסור כעת מגיע היתר לשימוש בקנאביס כחלק מהחבירה הפוליטית הנוכחית. "האיסלאם מאוד מפוצל בגישות שלו", משיב עוזר. "אצלם פיקוח נפש דוחה הכול. הקנאביס היה בלתי חוקי ברמה החברתית והתרבותית כי הוא היה פלילי. הענישה הייתה קשה והיא יצרה הטיה חברתית שגויה נגדו".

כעת, מספר עוזר, החלה תנועה ערבית הפוכה בישראל כשמוביל אותה הוא אח מוסמך בשם כארם שביטה, שמוציא רישיונות לקנאביס רפואי ובכך גם מטפל וגם מבטל את האיסור הדתי שכאמור ניתן לבטלו כאשר קיים צורך רפואי.

עוזר ושביטה הציגו את תפיסתם בפני שייח' בשם עלי בן אבטאלב, אימאם מטירה ששמע וקיבל את העמדות הללו והדבר הוביל לכך ש"חתמנו על ריצה משותפת של שתי מפלגות עצמאיות לחלוטין ברשימה אחת".

"החברה המוסלמית בישראל צמאה לשינוי הזה", הוא אומר ומשוכנע שהקנאביס יביא גם לפתרון בעיית האלימות ברחוב הערבי גם ללא משטרה ואכיפה חיצונית. בחתימה זו תורגם מסמך ברית שבט אברהם, שהוא למעשה הסכם אברהם שנחתם על ידי נתניהו וטראמפ אך לא תורגם לערבית. לתפיסתו של עוזר מדובר במסמך החשוב ביותר במזרח התיכון באלף השנים האחרונות וכל העוסקים בו ראויים היו לפרס נובל.

לדבריו הרעיון אותו מקדמת תנועתו 'עלה ירוק' זוכה ל"תמיכה בלתי נתפסת ברחוב הערבי, צמא לידע ולברית שבט אברהם". להערכתו "נקבל 15 מנדטים", הוא משוכנע וקובע כי לא ניתן להצביע עוד לצבועי השמאל, חלולי המרכז וגם מהליכוד צפויים לזלוג למפלגתו קולות.