קאבול
קאבולצילום: אייסטוק

סיפורו של טימות'י וויקס הכה בהלם כבד את קנדה כולה, כששלוש שנים אחרי ששוחרר מהשבי של ארגון הטליבאן בעסקת שבויים מורכבת ויקרה, החליט וויקס לחזור לקאבול, כשהוא לבוש בלבוש אפגני מסורתי, ומכנה את עצמו ג'יבריל עומאר.

וויקס הגיע לאפגניסטן כדי ללמד את המקומיים אנגלית. חודש לאחר מכן נחטף על ידי הטליבאן והוחזק בשבי במשך שלוש שנים. לבסוף נחתמה עסקה לשחרור שבויים, כשתמורתו שוחררו כמה מאנשי הטליבאן, בהם אנאס חקאני, אחד מבכירי הארגון.

מיד כששוחרר אמר וויקס שחלק משוביו התייחסו אליו יפה מאוד, וכי הוא אינו כועס עליהם משום שהם עשו את המוטל עליהם. מאוחר יותר התברר כי בעודו בשבי הוא התאסלם, וגם לאחר ששוחרר הוא נשאר מוסלמי.

עם שובו לאפגניסטן שכעת נשלטת על ידי הטליבאן, מפר וויקס את החוק הקנדי, ואם ישוב למולדתו הוא צפוי לעונש מאסר וקנס כספי בגין הפרת הסנקציות שהוטלו על שלטון הטליבאן.

עם זאת, לדבריו, הוא אינו חושש מדבר מפני שהוא נמצא עם אחיו אנשי הטליבאן, שבתקופת שביו הפך להיות אחד מהם.

ואכן, בשדה התעופה של קאבול המתינו לו כמה מבכירי הטליבאן שקיבלו את פניו בכבוד גדול, בהם גם דובר ארגון הטליבאן.

אנאס חקאני ששוחרר בעסקה לשחרורו של וויקס אמר בהודעה שפרסם, שבעוד הוא עצמו עונה על ידי שוביו המערביים, וויקס קיבל יחס מכבד מאוד, עד שהחליט לזנוח את המקום ממנו בא ולהצטרף לטליבאן.

בקהיליה המדעית מתייחסים למקרהשל וויקס כאל מקרה חריג שבו 'תסמונת שטוקהולם', במסגרתה השבוי מזדהה רגשית עם שוביו ומפתח הערצה כלפיהם, ממשיכה ללוות את השבוי גם לאחר שחרורו, וזאת על אף שהוא השתחרר לפני יותר משלוש שנים, לאחר ששהה בשבי כשלוש שנים, כלומר הוא כבר אינו בשבי משך זמן זהה ואולי אף יותר ממשך הזמן שהיה בשבי בפועל.