ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: ערוץ 7

משה רבנו מטיף מוסר לעם ישראל, ומבקש ממנו לערוך גם בירור היסטורי שישליך מהעבר להווה: 'כי שאל נא לימים הראשונים אשר היו לפניך... הנהיה כדבר הזה או הנשמע כמוהו' הוא מדבר על מעמד הר סיני, אבל הרעיון נכון גם בהקשרים אחרים.

למשל: ברפואה המודרנית ההיסטוריה הרפואית של המטופל היא כלי ראשון במעלה כדי לזהות ולאבחן בהקשר לתלונות של החולה מהי הבעיה העכשווית שלו וכיצד ניתן לעזור לו. לבירור הזה קוראים בלועזית אָנַמְנֵזָה, ולקיחת אנמנזה כפי שצריך יכולה לקבוע את הצלחת הטיפול בהמשך לשבט או לחסד.

כמובן שהרופא יכול וצריך להיעזר בתיק הרפואי של החולה, שהוא בדרך כלל ממוחשב ונגיש אבל גם הריאיון הוא כלי חשוב בבירור וזיהוי המצב הקיים ובקביעת תכנית הטיפול, שהרי אין כמו מגע אישי עם החולה הניצב מולך.

האנמנזה פותחת בבירור ורישום פרטים מזהים של הפציינט, ובהמשך בבירור 'התלונה העיקרית' שלו.. לצורך כך הוא יתשאל לגבי העבר הרפואי של החולה, איזה תרופות הוא נוטל, האם הוא רגיש לתרופות או מאכלים מסוימים, פרטים הקשורים לאורח החיים שלו– עישון, שתיית אלכוהול, אכילת יתר, ,תרופות אותן הוא נוטל, בעיות רפואיות אצל בני משפחה קרובים, תנאי חיים – מצב משפחתי, תעסוקה, ועוד.

אחרי רישום האנמנזה המפורטת מגיע השלב של הבדיקה הגופנית, שאינה מתרכזת רק באבר או במקום בגוף שבו מתבטאת המחלה, אלא כוללת בדיקה כללית של כל הגוף, שלעיתים מגלה פרטים רלוונטיים נוספות, כגון שינויים צבע העור, נפיחויות, צלקות שיצביעו על פגיעות או ניתוחים בעבר ועוד. לזה מוסיפים בדיקות מעבדה סטנדרטיות וגם ספציפיות לתלונה של החולה, ואז בונים תכנית פעולה שתקים את החולה על הרגליים.

אחת השאלות החשובות ביותר בעיני היא השאלה הפשוטה- 'האם את בריאה?' אני מתבוננת על המטופלת- על שפת הגוף שלה, מקשיבה לטון הדיבור, ולמילים המדויקות וזה מלמד אותי המון עליה. יש בחורה שתכריז מיד- 'בטח, דוקטור' וכשאתשאל לגבי תרופות שהיא נוטלת, יתגלה שהיא מזריקה אינסולין מגיל שש אבל בחוויה האישית שלה היא בריאה, למרות סכרת הנעורים.

ויש בחורה שמיד תהמהם, ותקמט מצח, ובקול חסרת האנרגיה- תשיב-'יש לי אלרגיות...אני לפעמים מצוננת'- בקיצור, למרות הגוף הבריא, הנפש מאד חסרה. איזו מטופלת יותר בריאה, לדעתכם? נראה לי שהתשובה ברורה.