מזה כ-3 חודשים מקיימת תנועת אמונים בכל שבוע הפנינג ציוני בנחלי המים ביו"ש על מנת לאפשר ליהודים החפצים בכך את האפשרות להגיע באבטחה מלאה של צה"ל.

צבי סוכות יו"ר התנועה המתמודד בימים אלו בפריימריז במפלגת הציונות הדתית מספר כי ''מול מאמצים אדירים של ה'רשות הפלסטינית' להדיר את רגלי היהודים ממקורות המים ביהודה ושומרון אנחנו עושים את ההיפך ומזמינים גם היום את הציבור לבוא וליהנות ובמקביל לתת אמירה ציונית של נוכחות בשטח. אנחנו פורסים ציליות ומקימים דוכני אוכל והאירוע בתיאום ובאבטחה מלאה של צה"ל, ובחסות תנועת אמונים".

אתרי טבע רבים ומפנקים פזורים ברחבי יהודה ושומרון. עם השנים הפך חבל הארץ התנכ"י לאזור מטוייל ביותר: מסלולים רגליים, סינגלים לאופניים, מעיינות, נחלים, צימרים ועוד. למרות המציאות בשטח, ולמרות הסכמים מדיניים, המוני מטיילים ממשיכים לפקוד את אתרי הטבע ביו"ש.

בשנתיים האחרונות יש מי שמנסה לערער על המציאות לא רק דרך הסכם מדיני כזה או אחר, אלא דרך הנוכחות בשטח ממש, גם בשטח שנמצא בשליטה ישראלית מלאה. רבבות מטיילים ערבים מגיעים לאתרי הטבע ביהודה ושומרון, לעתים קרובות בצורה מאורגנת. מי שעומדת מאחורי המטיילים הערבים היא לא אחרת מאשר הרשות הפלסטינית.

בפרסומים שונים מטעם הארגון שמביא את הערבים לאתרי הטבע נכתב בין היתר כי המטרה היא לגרום ליהודים תחושה לא נעימה תוך השתלטות על נחלי המים היפים של יהודה ושומרון".

עוד אומר סוכות: ''היוזמה נולדה במוצאי יום העצמאות עת הגיעו תלונות רבות מיהודים שהגיעו לנחל על השפלה מצד הערבים שמגיעים למקום בצורה מאורגנת, החלטנו שאנחנו חוזרים לשם ובגדול עם כל עם ישראל איתנו".

אלעד מזרחי ממבואות יריחו שמרכז את המתנדבים מידי שבוע במעיין הודה לסוכות ואמר: "מאז שפנינו לצבי סוכות בבקשה לסיוע הנחל חזר להתמלא ביהודים רבים מידי שבוע ואנחנו מודים לו מאוד על הפרוייקט".

נחל ייט"ב או בשמו המלא: נחל יד יצחק טבנקין (מראשי התנועה הקיבוצית וחבר כנסת), ובערבית ואדי עוג'א (מפותל, על שם פיתוליו הרבים). הנחל הוא נחל איתן ואחד הערוצים הגדולים במזרח בנימין.

אורכו של הנחל כ-24 ק"מ והוא נשפך אל נהר הירדן בבקעת הירדן ובו כמה אתרים קדומים. הנחל עובר ברובו בתחום שמורת נחל ייטב וכוכב השחר, חולף לאורך קניון הנחל והמפלים, ומגיע לעין עוג'א.

בנוסף מתקיימת הפעילות בכל שבוע גם בעין דני שבבנימין - המקום שבו נרצחו רינה שנרב ודני גונן וכן בעין סוכות שבצפון בקעת הירדן.