
ידוע הסיפור על ילתא, אשתו של רבי נחמן, שבקשה לטעום טעם בשר בחלב אך הרי דבר זה אסור מהתורה.
רבי נחמן, בעלה, הלך לטבחים ואמר להם לצלות לה כחל. כחל הוא העטין של הפרה והוא מותר באכילה והטעם שלו הוא כמו של בשר בחלב....
כולנו בנים לאבותינו הצמחונים. רק אחרי המבול הותר לנו לאכול את בשר בעלי החיים שסביבנו, ולאחר מתן תורה שוב הוגבל היתר אכילת הבשר ליהודים לפי כל דיני הכשרות המוכרים לנו היום.
אז מה היחס שלנו לאכילת בשר? כולם מזכירים את 'חזון הצמחונות והשלום' של הרב קוק ואת הצמחונות המוקפדת של תלמידו רבי דוד כהן 'הנזיר', אבל שוכחים שהרב עצמו ובנו הרב צבי יהודה אכלו בשר בלי שום הסתייגות. היום קיימת פריחה של הטבעונים והצמחונים האידיאולוגיים, שמפרנסים יצרנים של 'לולי חופש' שבהם התרנגולת אינה כלואה בכלוב ורק את ביצי התרנגולות האלו הם מוכנים לאכול.
קבוצות אלו שותים גם רק חלב של 'פרות חופש' מקום חלב שנחלב מ'מכונת יצור החלב' שהיא הפרה ההולנדית המצויה . דווקא הפרה ההולנדית המצויה מייצרת הרבה יותר חלב ממה שהעגל שלה היה אמור לשתות, ומזה כולנו מרוויחים. יש נשים שהפסיקו להניק במחאה על כך שלא נותנים לפרות להניק את העגלים שלהם באופן חופשי, 'אם הן לא – גם אנחנו לא!'
מה שאולי יפתור את הבעיה הוא הבשר המתורבת. מה שרק אתמול היה נשמע מדע בדיוני היום הוא נושא מדעי וכלכלי אקטואלי ביותר. מאות מפעלים ומעבדות ברחבי העולם, חלקם כאן בארץ, נמצאים עכשיו במרוץ כדי למצוא את השיטה הטובה ביותר לייצר 'בשר' מחומרים שונים. מדובר על סוגי 'בשר' שונים, עם מרקם וצבע 'בשרי' ועם ערך קלורי ועם אפשרויות עיבוד שונות, שאמורים להיות מיוצרים במעבדות ולאחר מכן במפעלי ענק, והם אמורים להחליף חלק ניכר מהבשר שנצרך היום בעולם שבא מגופם של בעלי חיים ועופות שגדלים במשק החקלאי לסוגיו.
יש כאן שילוב של התפתחות טכנולוגית שתואמות ערכים של צער בעלי חיים ושל אקולוגיה. מתברר שגידול בעלי חיים הוא עניין זולל אנרגיה ומזהם שטחים ומים בקנה מידה ענק, והבשר המלאכותי-המשובט-המתורבת עשוי להיות פתרון המאה לכל הבעיות האלו גם יחד, אם אכן יגיע הפיתוח הטכנולוגי שלו מצפים שיוזיל אותו באופן משמעותי.
כמובן שהנושא הזה מעלה גם שאלות הלכתיות מעניינות לגבי הכשרות של ה'בשר' הזה שהוא רקמה בשרית המיוצרת על ידי הרבייה של תאי גזע. עלה נושא זה לדיון לאחרונה , בין השאר, בכתב העת תחומין. העתיד כבר כאן...