מרב מיכאלי
מרב מיכאליצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שרת התחבורה מרב מיכאלי הנחתה את יו"ר חברת נת"ע, עו"ד מיה ליקוורניק, לבצע ניתוח השלכות תפעוליות ותקציביות על מנת לאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות באופן קבוע.

לטענת מיכאלי, אי-ההפעלה בסופי השבוע תפגע פגיעה משמעותית בציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי. יתרה מזו, התשומות העצומות בסך עשרות מיליארדים, המושקעות על ידי המשרד דרך נת"ע בתשתית התחבורתית העתידה להוות את עמוד השדרה של התחבורה בגוש-דן בשני העשורים הקרובים, מצדיקות מיצוי מלא שלה 7 ימים בשבוע לטובת הציבור.

בנוסף טוענת השרה כי ההפעלה של הרכבת הקלה בשבת צפויה גם תועלת משקית רחבה יותר, הצפויה להביא להפחתת יוקר-המחיה של הציבור הנע בגוש-דן, לחיזוק תפקוד המשק, להפחתת הזיהום והשימוש ברכב הפרטי, ומעבר לכלי תחבורה חשמלי ונקי יותר.

כידוע, מאז כניסתה של מיכאלי לתפקידה, היא פועלת לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. עד עתה האילוצים הקואליציוניים וההתחייבויות בין לפיד לבנט מנעו זאת. כעת הנחתה השרה את חברת נת"ע לבחון את האפשרויות ולהציג תכנית מסודרת שתאפשר את הפעלת הרכבת הקלה בשבת באופן מיידי כבר עם הפעלת הקו בחודש נובמבר.

לטענת מיכאלי, "לאזרחיות ואזרחי ישראל מגיע שיסתיים המצור בסוף השבוע. תמיד האמנתי שאסור להגביל את חופש התנועה של אזרחיות ואזרחי ישראל, לא ביום, לא בשעה ולא בשום כלי תחבורה, רכב פרטי או אוטובוס ציבורי. כיום יותר ויותר מהציבור הישראלי זקוק לתחבורה הציבורית במהלך סוף השבוע, רוצה אותה וגם רבות ורבים מאלה שלא ישתמשו בה, תומכים בה.

''מחובתנו לגרום לזה לקרות. לצמצם את הפער בין אלו המחזיקים ברכב הפרטי לאלו שאינם, לסייע בהורדת כלי רכב מהכביש ולעשות את השינוי שמדינת ישראל של שנת 2022 כל כך זקוקה לו. אני קוראת לרה"מ לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי שנפתח לנו ולהצטרף אלי במהלך לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל", הוסיפה השרה.

בש"ס תקפו את ההחלטה. "שרת התחבורה מנסה לטשטש את הכישלון המחפיר של הקדנציה שלה בכל התחומים, באמצעות קמפיין בחירות ציני על חשבונה של השבת היקרה והצביון היהודי של המדינה. חרפה".