
"הקודש האומה והאנושיות" - מעט אור מבעל האורות - ל"ג באלול - יום עלייתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק לגנזי מרומים.
הרב נריה העיד שהרב קוק אמר ש'את אורות התשובה צריכים ללמוד בלי גבול'. ובכן: גם את הקטע הזה באורות התחיה י"ח חשוב ללמוד שוב ושוב, ובייחוד בימים האלה.
"הקודש, האומה, האנושיות, - אלה הם שלשת התביעות העיקריות, שהחיים כולם, שלנו ושל כל אדם, באיזו צורה שהיא, מורכבים מהם. איך שהן מניותיה של ההרכבה הזאת, אם חלק אחד מאלה תופס מקום פחות או יותר עקרי, אצל איזה יחיד או אצל איזה ציבור, אבל לא נמצא ולא נוכל למצוא שום צורה קבועה של חיים אנושיים, שלא תהיה מורכבת משלשתם. ההתמזגות הדרושה של שלשה התביעות הגדולות הללו מוכרחת היא לבא בכל קבוצה, שיש לה תקוה של חיים עתידים".
בהמשך מונה הראי"ה קוק את התגבשות התביעות והיסודות הללו למחנות אידיאולוגיים ופוליטיים של ימיו (דומני שנכתב ב- 1920): "האורתודוכסיה" (= הדתיים), "הלאומיות החדשה" –(הציונות), "הליברליות" (שהרב קוק מזהה עם תנועת ההשכלה, ועם תוכן אנושי כללי של תרבות ומוסר).
הרב קוק בנשמתו הגדולה מבין את הצורך בנתינת מקום לכל אחד מהכוחות במחנה ישראל, וכיצד נדרש גם כל אחד שנושא את אחד הדגלים באומץ, להבין את החשיבות של הדגלים האחרים ולתת להם מקום.
'ועכשיו מה? מה עכשיו? מסמרים ונוצות -ציפור שלא עפה' (מיכה שטרית, שם שם)
הציונות הדתית שיונקת בעיקרה מהמעיין של ראי"ה קוק, רחוקה לכאורה שנות אור מעומק ורוחב המחשבה הזה. החרדים- לכאורה נושאי דגל הקודש אמנם כבר פחות לוחמים בציונות בצורה ישירה, אך הזלזול של נושאי דגל הדת (חרדים וחרדלים) באותו תוכן אנושי כללי של תרבות ומוסר – הוא כמעט מושכל יסוד לפחות בשדה הפוליטי.
מאידך, נדמה שמי שנושא את התוכן האנושי הכללי שייך רק לשמאל, ובקצה הוא מחדד את עמדתו עד כדי הימנעות מהגדרתו כציוני (ע"ע הוויכוח בתוך מר"צ). לפעמים נדמה שאם אתה ליברל ומשכיל, שוחר תרבות ומוסר באמת צריך להילחם בכל תוכן יהודי – אמוני ולראות בו הדתה.
"וכן כשנסתכל בשכל טוב בתסיסות, שאנו סובלים מהן כ"ב בדורנו, נדע שאך דרך אחד יש לפנינו : שכל אחד, בין יחיד ובין קבוץ, ישים אל לבו את המוסר הזה, ויחד עם ההגנה, שכל אחד קרוא להגין, על אותו הכח המיוחד שהוא מקושר אליו, ע"פ טבע נפשו וע"פ הרגלו וחינוכו, ידע איך להשתמש בכוחות שהם מוצאים להם מקלטם באנשים אחרים ובסיעות אחרות, למען ישלים את עצמו ואת סיעתו.. בצד החיובי של הכוחות האחרים.."
ומתי נהיה ראויים לאור הבשורה הגדולה הזו? הנה לכם מבוא הגותי ראוי שצריך לכוון גם את העשייה החברתית והפוליטית לישראל.
אמיתי פורת, לשעבר מנכ''ל תנועת הקיבוץ הדתי, בנו של הרב חנן פורת ז''ל, מועמד ''הרוח הציונית'' לכנסת ה-25