הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלצילום: דוד שטיין

מכון התורה והארץ קיים בסוף השבוע החולף כנס לקראת סיומה של שנת השמיטה סביב נושא שמיטת הכספים, לאורו של הרב קוק זצ"ל.

הכנס התקיים בבית הרב קוק שבירושלים ובמהלכו שמעו המשתתפים שיעורים ושיחות בנושא. בין היתר עסק בכנס בקיום המצווה בימים אלו ובעידן הכלכלה המודרנית.

הרב אברהם טייץ מהנהלת מוסד הרב קוק, פתח את הכנס ואמר כי אין מתאים מבית הרב קוק כדי לעסוק בנושא השמיטה ולקדם אותו. "הרב קוק התעסק רבות בנושא השמיטה ושם אותו במרכז".

הרב ד"ר אשר מאיר מפורום קהלת, הציע בדבריו להסתכל על הריביות שלוקחים הבנקים כתשלום לחברת ביטוח, שנועד לכסות חובות חייבים שהפכו לחדלי פירעון וקיבלו פטור מתשלום 'הפטר'. לדעתו, הדבר נותן לגיטימציה לביטול החובות במקרה שאי אפשר לפורעם, ומעביר את האחריות לבנקים לוודא שהם מעניקים את ההלוואות לכאלה שיש להם את היכולת לפורע אותם.

רוצים לקיים מצוות עשה של שמיטת כספים? לחצו כאן

נשיא מכון התורה והארץ ורב העיר רמת גן לשעבר, הרב יעקב אריאל הגיב לדברי הרב אשר מאיר ואמר שדבריו מעוררים חשיבה בקשר לריבית מסחרית, האם אפשר להסתכל עליה כפרמיה ביטוחית, והדברים צריכים עיון. לדברי הרב אריאל, "הכלכלה המודרנית מתייחסת לכלכלה המסחרית והתועלתית, אך אינם מסתכלים על העניים, החלשים, והמסכנים. התורה העלתה בעיה כלכלית אך ראתה גם את בני האדם".

עוד הוסיך הרב אריאל כי "הרמב"ם כותב שמצות הצדקה הגדולה ביותר היא השקעה כלכלית עם העני. התורה מעודדת השקעות כהלוואה כדי להניע את כל גלגלי המשק. אך להשקיע בדברים נכונים, לא באוכל ומשקאות מלאים בסוכר וחומרים ומזיקים לגוף. אנשים אומרים שרבנים המציאו פיסת נייר, חותמים על היתר עסקה והריבית מותרת. שקר הדבר, עלילת דם. היתר עסקה זו פסקת נייר? יש הרבה אנשים שלוקחים הלוואות בלי לשאול ועוברים איסור! הלוואה צרכנית אסורה מדאורייתא אלא אם יש היתר מיוחד. רק הלוואה לצרכי פיתוח המסחר הותרה בהיתר עסקה".

"הפרוזבול שהתקין הלל נועד לעזור לעשירים לא פחות מעניים" מסביר הרב אריאל. "העשירים מלווים ולווים בסכומים גבוהים בהרבה והשמטת הכספים שלהם תמוטט את הכלכלה העולמית! זו וודאי לא כוונת התורה! לא סתם התורה חזרה על המילה 'אביון' מספר פעמים בפסוקי שמיטת כספים. זו התקנה של נדיבי ארץ, שמי שיכול ישלם והחוב לא יישמט, אבל מי שאינו יכול תחול עליו שמיטת הכספים. זו תקנה שמצילה את הלל מביטול תקנה דאורייתא. נדיבי ארץ מכריזים שהלל לא ביטל את שמיטת הכספים אלא נתן את היכולת לגבות מעשירים שהתורה לא רצתה שייפטרו. אני מברך מאוד את מכון התורה והארץ על המיזם הזה, ונקווה שזה יחזיר את עם ישראל למסלול של כלכלה מאוזנת על פי ההלכה".

הרב עמיצור אריאל, מהבית לכלכלה יהודית, סיפר על קידום תחום ההלוואות ללא ריבית. לדבריו, "במהלך הניסיונות לקדם את העניין נערכו פגישות אפילו עם שייח ממועצת השורא, זאת משום שגם החוק האסלאמי אוסר הלוואות בריבית. על פי הנתונים יש 5-7 טריליון דולר של חובות והלוואות במדינת ישראל, בעוד שהתוצר הלאומי הוא 1.2 טריליון בשנה. מה שאומר תיאורטי שמדינת ישראל כולה צריכה לעבוד 5 שנים כדי לכסות את כל החובות. התורה מצווה לתת הלוואה כדי לשנות את חייו של העני, אבל כיום רוב הגמ"חים נותנים הלוואות בלי לבדוק אם הלווים יודעים מה לעשות עם הכסף ואילו 50 אחוז מהכסף שנלקח מהגמ"חים משמש כדי להחזיר חובות לגמ"חים אחרים. בימינו מצוות הלוואה חייבת להיות מלווה בליווי כלכלי".

ראש מכון התורה והארץ, הרב יהודה עמיחי, סיפר שגם לגבי היתר מכירה הורו הרבנים להשאיר חלקת קרקע קטנה שבה יקיים את השמיטה. הרב עמיחי מסביר כי "הראש הזה אומר שנכון שאין לנו ברירה לעשות פרוזבול, אבל לא לבטל הכל. המקובלים כתבו שצריך לקיים את תרי"ג מצוות, ועל ידי נדיבי ארץ אנחנו זוכים לקיים שמיטת כספים. חכמים אומרים שבמוצאי שביעית בן דוד בא, הסיבה היא שאז מתקיימת שמיטת הכספים וכולם מאוחדים. בעז"ה שעל ידי קיום שמיטת כספים נזכה לבואו של בן דוד".

הרב יצחק דביר ממכון התורה והארץ הציג בסיכום הדברים את פרויקט נדיבי ארץ והסביר כי "בימינו כל מצות השמיטה אינה יכולה להתקיים כמאמרה, אך זה לא בגלל שהקב"ה פחות רוצה שנקיים אותה, אלא משום שהוא מאמין בנו שנמצא את הדרך להגיע למטרות שלה בדרכנו. מחובתנו להצדיק את האמון הזה ולקיים שמיטת כספים. נדיבי ארץ גורמים לכך שישנם אנשים שיכולים להצביע על השמיטה ולומר שהשנה הזו שינתה להם את החיים. זו מטרת התורה".

רוצים לקיים מצוות עשה של שמיטת כספים? לחצו כאן