האלוף (במיל.) יצחק בריק, חבר בפרוייקט הניצחון הישראלי וחיבר דו"ח על מוכנות הצבא והעורף למלחמה הבאה התארח באולפן ערוץ 7 וסיפר על המצב הקודר, לדעתו, של צה"ל.

"צריך לעשות מהפכה בצבא ולהפוך אותו ממיליציה לצבא ממושמע, עם בקרה ומעקב, עם ביקורות, עם תרבות של ארגון לומד, עם תרבות של אמירת אמת ואי עיגול פינות. כדי שזה יקרה צריך לעבוד מלמטה", מסביר בריק.

לדבריו, "יש מערכה שבין המלחמות. במשך שנים אנחנו יורים פצצות בסוריה, הולכים לסיבובי לחימה עם חמאס והג'יהאד בעזה ובסוף התוצאה היא מינורית. יש הישגים אבל עוסקים רק בהם ולא עוסקים באיום הקונבציונלי שעלול להחריב את המדינה - אלפי הרקטות שנבנות מסביבנו ומאיימות על האזרחים שלנו. לא מוצאים את הזמן להיערך כראוי למלחמה הבאה - וזו טרגדיה".

מערכה במספר זירת מדאיגה אותו במיוחד. "כתוצאה מחוסר מוכנות טוטאלי אין לישראל יכולת לצאת למלחמה רב זירתית. היא צריכה להתחזק באופן מיידי על מנת לייצר יכולת שהוא תוכל להתקיף טוב בזירה אחת. בצה"ל קיצצו את כוחות היבשה למצב שבו אפשר להתמוד עם זירה אחת כשיש חמש. יש שתי זירות שלא נלקחות בחשבון: התפרצות של אלפי אנשי תנזים עם נשק ולא רק מצד ארגוני הטרור וכמו כן גם התפרעויות של בדואים וערבים בשטח ישראל שיהיו קשות יותר ממה שהיה ב'שומר החומות'".

את המבצעים הצבאיים האחרונים הוא לא מסמן כהצלחות. "ב'עלות השחר' היינו רחוקים מאוד מניצחון. במשך שלושה ימים הג'יהאד האסלאמי, ללא החמאס, ירה 500 טילים עלינו ואנחנו הרענו תרועת ניצחון על חיסול שני מח"טים שהוחלפו מיד. גם לא פגענו להם בתשתיות משמעותיות. הם עשו לנו בית ספר ולזה קוראים ניצחון. ב'שומר החומות' דיברו על ניצחון ענק שאחריו יהיה שקט של עשר שנים וזה לא החזיק מעמד. ב'שומר החומות' חיל האוויר כתש את עזה, אבל כמעט לא פגע במחבלים או בתשתיות המשמעותיות".

בריק מתריע כי "אין הרתעה ישראלית. עם זאת, היום לא כדאי לאף אחד להרים את הראש. להערכתי, האיראנים חוששים שברגע שיעשו פעילות קשה נגד ישראל, לא תהיה לה ברירה אלא להשתמש בנשק גרעיני. ברגע שהם יגיעו לאיזון גרעיני וזה יכול לקרות בתוך שנה, הם יוכלו לנצל את היכולת הקונווציונלית העצומה שלהם ולעשות לנו נזק כמו זה שעושה פצצה גרעינית. לכן צריך להיערך למלחמה קונוונציונלית כי נשק גרעיני לא נוכל לעצור".

הוא מודה שהרמטכ"ל האחרון ניסה לתקן את המצב. "אביב כוכבי קיבל ירושה קשה מגדי איזנקוט. הוא התחיל ברגל ימין, הקים מספר צוותים להזיז תהליכים משמעותיים והחל בכך אבל הקצב הלך והואט".

יש לו גם ביקורת קשה על האופן שבו מונה הרמטכ"ל החדש. "במשך שנים ממנים בישראל רמט"כלים בצורה לא ראויה ואת זה קבע מבקר המדינה בעבר. עושים רעש כאילו מתייעצים כשבאים מראש עם מועמד ובוחרים בו. נוצר כאן מצב של חבר מביא חבר. רוב הרמט"כלים מאז יום הכיפורים היו משורות הצנחנים אבל הם מהווים בקושי 10% מהצבא. לנבחרים יש רעיונות מצויינים אבל הם לא מתעסקים עם גיבוש צבא שיכול לממש את הרעיונות שלהם".

ויש לו עצה לרמטכ"ל הנכנס: "אני אומר להרצי הלוי, אם לא תלך נגד הזרם ותעלה את הבעיות המשמעותיות ביניהן גם אם ישייכו אותן אליך, האינטרס הביטחוני של ישראל יותר חשוב מהכל".

לסיום נשאל בריק מה דעתו על הניסיון האמריקני להתערב בהוראות הפתיחה באש בצה"ל, בעקבות מותה של כתבת אל ג'זירה שירין אבו עאקלה. "יש לנו היום מלחמה וצריך להתנהל מול הטרוריסטים והוראות הפתיחה באש צריכות להיות כאלו שחיילים לא יפחדו לירות כשצריך. שהמשפטיזציה לא תהרוג את המוטביציה ושלא יחששו שירי יוביל לבית המשפט. להסביר כמובן מה מותר ומה אסור, אבל באופן שהחיילים יוכלו לירות מבלי לחשוש כשצריך", הוא מסכם.