הרב יהונתן אורן
הרב יהונתן אורןצילום: מרכז אקדמי לב

שוב עומדת בפנינו שנת בחירות, ושוב אנו גם קרבים והולכים לראש השנה ונדרשים לבחור בטוב ובראוי. אנו שמחים על כך שאנו בוחרים לעצמינו את דרכינו וגם את נציגי הציבור שלנו מתוך רצון ובחירה חופשית.

לעומת זאת, מעבר לים אנשים רבים מלוים בעצב את מותה של מלכה שמעולם לא עמדה לבחירה ושמשה בתפקיד זה 70 שנה. כיצד אנשים המבינים את מעלות הבחירה בכל זאת מעדיפים מדי פעם להנות מלוותר עליה?

כדאי להתבונן על הבחירה וסכנותיה מעט מתוך המקורות:

תכונה מיוחדת נפלה בחלקינו כבני אנוש, יש בידינו את זכות הבחירה. אין יום, אין שעה, שאנו לא משתמשים בזכות הזו, לבחור מה לאכול, לאן ללכת, מה ללמוד, לבחור מה לעשות ברגע הבא. זכות הבחירה נותנת לנו את התחושה של חרות אמיתית. לשלול מאדם את הבחירה זהו אחד העונשים הכבדים שאפשר להטיל על האדם.

הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ה) מלמד אותנו כמה רחבה קשת הבחירה הנתונה בידינו.

"רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו..."

אולם זכות וחופש הבחירה אינם רק עונג אנושי אלא נושאים עימם גם סיכון כמו שממשיך הרמב"ם:

"אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע וכיון שכן הוא נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה"

הבחירה היא זו שבגינה אנו גם נענשים, באם לא בחרנו בדרך ראויה. רק את עצמינו עלינו להאשים בתוצאות הבחירה.

בהמשך לדברי הרמב"ם הרב קוק בספרו אורות התשובה (פרק י"ד) מדגיש את הכרת האחריות של האדם על מעשיו הבאה מתוך שיש בידו בזכות הבחירה.

"אחד מהיסודות של התשובה במחשבתו של האדם הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם"

אחריות היא כמובן נוגעת בראש ובראשנה לתוצאות המעשה כפי שהדגיש הרמב"ם, אבל לא רק לתוצאות אלא גם לתהליך עצמו. כאשר על האדם מוטלת אחריות, מעשיו היום יומיים נשקלים בכובד ראש לא רק מפאת העונש שיוטל עליו אם יטעה, אלא בעיקר מפני הבנת מעלת התפקיד הגדול המוטל עליו. מפקד בצבא האחראי על מחלקת חיילים, רופא מנתח האחראי על חייו ובריאותו של המטופל, מחנך או מדריך האחראי על תלמידיו וחניכיו שוקלים כל מעשה ומעשה שלהם מתוך הבנת משמעות וחשיבות תפקידם. אחריות מצמיחה אדם שקול יותר, מעמיק יותר המשתדל להיות חכם במעשיו וראוי לתפקידו.

רבים האנשים בעולם שקשה עליהם האחריות הגדולה המוטלת כתפיהם כיצורים בעלי בחירה, מדי פעם מעדיפים לחיות במציאות מדומה בה לא הם האחראים. להתבונן בחיים ובמוות של מלכה שהם לא בחרו ואינם נושאים באחריות לשלטונה ומעשיה. יש בהסרת האחריות רגע של מנוחה, אולם זהו דמיון משעשע ומתעתע.

זכות היא לבחור ואל לנו לנסות להימלט ממנה, זכות שהיא גם מאתגרת. אנו נדרשים לבגרות כאשר אנו בזמן בחירות, פרטיות ולאומיות. יש לדעת שזכות הבחירה שלי איננה נותנת לי זכות לא לפגוע באחר, לא להעליב או להדיר אותו, לא לכנות בשמות את היריב, להקצין כדי לחזק או לממש את בחירתי. ההפך הוא הנכון, כאשר אנו ממשים את הבחירה חייבות לגלות בנו את המידות היותר נאצלות, היותר בוגרות, המראות לעצמינו ולכל סביבותינו שאנו מבינים את גודל האחריות המוטלת על עצמינו כבוחרים.

נאחל לכולנו שיהיו לנו 'בחירות טובות' - שנדע במה לבחור וגם נדע איך לעשות זאת ככאלו המבינים את גודל האחריות שבכך.

בכנס אלול של מכון טל שיתקיים בע"ה ביום שני הקרוב בהיכל שלמה בירושלים נעסוק בפנים השונות של הזכות והאחריות של ה'בחירות הטובות'.

המאמר נכתב במסגרת יום עיון אלול לנשים שיערך על ידי קמפוס טל של המרכז האקדמי לב בסימן "בחירות טובות"

הרב יהונתן אורן ראש 'מדרשת טל' - מכון טל המרכז האקדמי לב