בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו תקף בישיבת מזכירות הליכוד את תופעת אובדן הזהות היהודית והזהות הלאומית, ואת כוונת בג"ץ לאשר הכנסת חמץ לבסיסי צה"ל בחג הפסח.

''הדבר העיקרי שנדבר עליו הוא חמץ בצה"ל, חמץ בפסח בצבא ההגנה לישראל", אמר נתניהו. "מי עשה את זה? בן גוריון? רבין? לפיד עשה את זה. מה שקורה לזהות היהודית ומה שקורה בקיפול הדגלים בירושלים, בירושלים נערות צעירות מול דגלי אש"ף חוששות ויוצאות לקפל את דגלי ישראל. זו מדינת הלאום שלנו, המדינה היהודית שלנו, בשביל זה שפכנו את דמנו והזענו את זעתנו".

כזכור, כלל חברי האופוזיציה, כמו גם חברי כנסת מסיעות ימינה, כחול לבן ויש עתיד, תמכו בחוק 'חג הפסח בצה"ל' שהגיש חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) ביוזמת ארגון תורת לחימה. על פי הצעת החוק תעוגן פקודת המטה הכללי של צה"ל כחוק בספר החוקים, וזאת במטרה לבלום את פסיקת בג"ץ הצפויה לאשר הכנסת חמץ בפסח - בשל עתירת עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון ועמותת "הפורום החילוני".

בארגון תורת לחימה מזכירים כי הממשלה היוצאת מנעה את אישור החוק בוועדת השרים לחקיקה. יו"ר הארגון הרב אביעד גדות הבטיח כי "עם הקמת ממשלה יהודית לאומית נגיש את החוק ששומר על צה"ל, על זהותו היהודית ועל קדושת חג הפסח בדיוק כפי שהוא נחוג באידיליה ובאחדות נדירה מאז קום מדינת ישראל. אין לנו ספק כי החוק, אותו יזם חברנו חבר הכנסת הנמרץ ד"ר שלמה קרעי - יזכה לרוב מוחץ המשקף את רוח רוב ככל העם, זה שאינו נסמך על שונאי ישראל וגורמי קיצון השונאים את היהדות ואת צה"ל".

בחודש פברואר האחרון הודיע צה''ל לבג"ץ כי יחדול מעריכת חיפושים בציוד אישי ועל גופם של חיילים במסגרת ההכנות לפסח בבסיסים צבאיים, זאת בתגובה לעתירה שהגישה קבוצת הורים לחיילים, שמלווים על ידי עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון ועמותת "הפורום החילוני".

העתירה הוגשה בנובמבר 2021 על ידי שני הארגונים ו-14 הורים לילדים שמשרתים בצבא או עתידים להתגייס בקרוב נגד צה"ל ושר הביטחון, בדרישה לבטל את האיסור הגורף על הכנסת חמץ למחנות צה"ל בימי הפסח, ולאפשר לחיילים, קצינים ועובדי צה"ל שאינם שומרי כשרות להחזיק ולצרוך מזון שאינו כשר לפסח ברשות הפרט שלהם, מחוץ למתחמים שבהם הצבא מכין ומגיש מזון.