מנסור עבאס וחברי רע"מ
מנסור עבאס וחברי רע"מצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25 תדון מחר (ה') בצהריים בבקשת ארגון "עד כאן" לפסול את מפלגת רע"מ מהתמודדות לכנסת.

סיעת מרצ תצביע מחר במליאת ועדת הבחירות נגד בקשות הפסילה של רשימות רע"מ ובל"ד, בעוד נציגי יש עתיד לא ישתתפו בדיוני הפסילות. גם מפלגת העבודה תיעדר מהדיון וכך גם מפלגות גוש הימין.

על פי בקשת הפסילה של ארגון "עד כאן", מפלגת רע"מ היא הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית, שבוחרת את חברי הרשימה לכנסת ומקבלת את ההחלטות העקרוניות עבור המפלגה, ועל כן יש לבחון את עמידתה של התנועה האסלאמית כולה בדרישות חוק יסוד הכנסת ולא רק את המפלגה עצמה.

התנועה האסלאמית מחזיקה מגוון רחב של עמותות, חברות לתועלת הציבור וחברות מסחריות, חלקן הוקמו לאחר כניסת רע"ם לקואליציה, כדי לקלוט אליהן את התקציבים שהובטחו למגזר הערבי במשא ומתן הקואליציוני. התנועה אוספת צדקה מתומכיה המוסלמים בישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה ומעבירה אותם דרך מוסדותיה השונים ליעדים אסורים לכאורה.

ח''כ שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית טען כי הדיון של ועדת הבחירות המרכזית על פסילת הרשימות מחר יהיה הצגה לתקשורת, כלשונו. "יו"ר וועדת הבחירות, השופט יצחק עמית החליט מראש שכל חבר וועדה יוכל לדבר רק 2 דק' כאשר רע"מ יוכלו להציג את עמדתם בהרחבה במשך 20 דק' לפחות.

"ההחלטה הזו רק מדגישה שמדובר בהצגה חסרת משמעות. בדיון בתקנות הכי שוליות בוועדה בכנסת מושקע פרק זמן רב יותר, מאשר בדיון מחר. אם היה מדובר בדיון רציני, על שלילת זכות התמודדות בבחירות, לא היו נקבעים פרקי זמן מגוחכים שכאלה''.

לגופו של עניין, רוטמן מזכיר כי ''בית המשפט העליון בעבר, למרות הוכחות ברורות, חותכות וחד משמעיות העניק תעודת הכשר לתומכי טרור, ואין שום סיבה שנעניק לו את ההזדמנות לתת תעודת הכשר גם הפעם לרע"מ ולבל"ד.

''נגיע לדיון כדי לכבד את ארגון עד כאן ואת פורום בוחרים בחיים, כמו גם כדי להציף את המידע החשוב הכלול בבקשות הפסילה שהגישו, אולם בטקס הריטואלי שבו וועדת הבחירות פוסלת מפלגות תומכות בטרור רק כדי שבג"ץ יעשה כרצונו, קיבלנו החלטה שלא להשתתף'', כך רוטמן.

מארגון "עד כאן" נמסר לקראת הדיון: "בכנסת ישראל אין מקום לנציגי תנועה הפועלת בצורה ממוסדת לסייע לגורמי טרור מוכרזים ולטובת גורמים במדינות אויב בניגוד לחוק. יש לפסול את התנועה האסלאמית מלהתמודד לכנסת ה-25. לא יכול להיות שזרועות של התנועה מקיימות קשרים ומסייעות לארגוני טרור מוכרזים והזרוע הפוליטית שלה, מפלגת רע"מ תשב במקביל בכנסת ישראל ותקים ותפיל ממשלות. רק אתמול פרסם יו"ר התנועה האסלאמית מודעת אבל על מותו של יוסף אלקרדאווי שהיה הסמכות הדתית שהתיר לחמאס לבצע פיגועי התאבדות והתיר לרצוח כל ישראלי-יהודי במסגרת המאבק הפלסטיני. תנועה האסלאמית היא תנועה אחות של חמא"ס כהגדרתו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, ואין למפלגה שלה מקום בכנסת".

עו"ד נועם לאור המייצג את ארגון "עד כאן" מסר: "הגיעה העת שהדמוקרטיה הישראלית תדע להוקיע מתוכה רשימות אשר משתפות פעולה עם האויב ועם ארגוני טרור. רשימת רעם הינה הזרוע הפוליטית של התנועה האיסלמית אשר תומכת בארגוני טרור ובאויבנו, וככזו היא אינה עונה על תנאי סעיף 7 לחוק יסוד הכנסת ואינה ראויה להימנות בקרב הרשימות המתמודדות לכנסת".