הכביש הפקק והצומת
הכביש הפקק והצומתצילום: נתיבי ישראל

כביש חדש, כביש 444, נפתח ביום חמישי האחרון. הכביש נועד להקל על תנועת היציאה מהשומרון לכיוון כביש 6 ולהקל על תנועת כלי הרכב באזור צפון מערב השומרון, אלא שהתושבים מדווחים על תוצאה הפוכה.

יהונתן קוזניץ, תושב קרני שומרון וממובילי מחאת הפקקים, מספר על ההשלכות של הכביש שלדבריו בוצע ללא מבט תכנוני כולל שבחן את ההשתלבות הנכונה של שני כבישים זה בזה.

הכביש המדובר חותך למעשה את כביש 55 שהוא עורק ראשי אחרי כביש 5, מוביל לקרני שומרון קדומים עמנואל וישובים נוספים, אומר קוזניץ המספר כי מדובר בדיוק בנקודת המפגש של שני מחוזות תכנון שלא דיברו זה עם זה, מה שגרם לסלילת הכביש ללא יידוע ותיאום עם ראשי המועצות הרלוונטיות ואנשי המינהל האזרחי.

המשמעות של התכנון הלקוי היא שפתיחת הכביש חוסמת ברמזור את הנוסעים באותו עורק מרכזי ממזרח למערב, כלומר מיהודה ושומרון לאזור השרון ולהיפך. הרמזור החדש יוצר פקקים באורך של כארבעה עד חמישה קילומטרים המאריכים את התנועה מיהודה ושומרון לשרון בעוד כ-45 דקות לסדר גודל של שעה וחצי עד שעתיים.

הפקקים, אומר קוזניץ, היו קיימים גם קודם לכן, אך בהיקפים פחותים בהרבה וכעת הפכו את התנועה לבתי אפשרית. המציאות החדשה, הוא מוסיף, משרתת בעיקר את תושבי כוכב יאיר וצור יגאל שמגיעים מצפון לדרום על חשבון תושבי יהודה ושומרון.

גם תזמון שונה של הרמזור לא יועיל עבור תושבי יהודה ושומרון שמוצאים את עצמם מוגבלים בתנועתם למען תיעדוף הנוסעים מצפון לדרום ומדרום לצפון. המענה היחיד שיוכל לתת פתרון, אומר קוזניץ, הוא הרחבת הכביש לארבעה נתיבים שיאפשרו גישה זורמת למחלף כביש 6. בימים אלה, הוא מספר, מתחילים ראשי המועצות לדון באפשרות זו ובדרכי יישומה, אך כעת נראה שהדבר מאוחר מדי, אך עדיף מאשר להותיר את המצב כפי שהוא. להערכתו עד השלמת הרחבת הכביש יכולות לעבור חמש שנים יותר מכך ובהן יופלו קשות תושבי השומרון בתנועתם לאזור המרכז.

האם התכנון הלקוי נגרם בזדון או ברשלנות? על כך לא יודע קוזניץ להשיב, אך לדבריו קיימת תחושה של בהילות לפתוח את הכביש, אולי בשל הבחירות המתקרבות. האם המשמעות היא רצון להקל על תושבי כוכב יאיר, צור יגאל ושאר הנוסעים מצפון לדרום ובחזרה על חשבון תושבי יהודה ושומרון? גם כאן קוזניץ אינו רוצה להכריע ולשפוט אך מספר כי היה גם בג"ץ שהוגש נגד פתיחת הכביש. גם הוא, מסתבר, לא מנע את הפתיחה המהירה.

כעת, "כל ראשי המועצות עובדים בסנכרון כדי לבחון מחאה גדולה. כל המדיות רועשות ומתכנים מחאה גדולה סביב הנושא הזה. לא נוכל לאפשר מצב שבו כל יציאה לעבודה תיקח שעה וחצי או שעתיים בגלל תכנון לקוי", הוא אומר ומציין כי מזה כעשור מחכים בהתיישבות לתכנון אותו כביש ארבע נתיבי שיכול היה למנוע את הכשל מלכתחילה.