עין נון
עין נוןצילום: קובי פינקלר

השבת היורדת אל בקעת גינוסר, כמו בשירו של יהושוע רבינוב, מבטאת יותר מכול את המקום שבו אנו מצויים. תכול המים, השדות הירוקים, מטעי הבננות והשביל המלוח ניבטים לעושים את דרכם בכביש היורד מבקעת נטופה למושבה מגדל ובקעת גינוסר.

משפטי המשנה במסכת ביכורים בירושלמי המדברת על בקעת גינוסר כבקעה היפה המשתרעת בחוף המערבי של הכנרת משכו גם הם את עינינו. עיון קצר בכתביו של יוסף בן מתתיהו שאומר על הבקעה "והיא נפלאה בתכונתה וביופייה" לא השאירו מקום לספק. הפעם אנחנו מוצאים את עצמנו מטיילים, אוכלים ולנים בבקעה זו.

בקעת גינוסר היא בקעה של אדמה פורייה, של מים זורמים ושל הרבה היסטוריה. אפילו חורשת הפלמ"ח וביתו של מייסד הפלמ"ח יגאל אלון ממוקם, איך לא, כאן בגינוסר.

אמרנו מים ומיד שמנו פעמינו אליהם.

עין נון

במורדות המושבה מגדל שוכן מעיין ובו מים זורמים, ושביל נוף קסום החוצה שוב ושוב את הנחל עד לשפך הכנרת ההולכת ומתקרבת אלינו. משם אפשר להמשיך לשביל נוף נוסף הממוקם בינות לעצי אקליפטוס מצלים, ואפילו פינות לאכילה ומנגל לא נפקדו ממנו.

זהו מעיין בעל ספיקה חזקה. מימיו צלולים מאוד והוא מזין שתי בריכות, טבעית ומלאכותית. המעיין שופץ לאחרונה והבריכה המלאכותית סודרה עם שולחנות פיקניק ופינות מוצלות, ניטעו עצים ונבנו שבילי גישה קטנים.

המעיין נמצא מתחת ליישוב מגדל, לא רחוק משפת הכינרת, וגם שביל ישראל עובר בו.

כדי להגיע למקום סעו מטבריה או מצומת גולני לכיוון מגדל. לבאים מטבריה נוסעים בכביש 90 סובב כינרת לכיוון צפון. אחרי כ־7 קילומטר מגיעים לפנייה שמאלה לכיוון מגדל, לא פונים וממשיכים 10 מטרים אחרי הצומת ופונים שמאלה לשביל עפר מסומן בשביל ישראל (לבן־כחול־כתום). נוסעים בשביל, בדרכנו נחלוף על פני שלט קטן "למעיין נון".

השביל עובר ממש מתחת לבתי היישוב מגדל. אחרי כ־500 מטרים נבחין מימין למטה בבריכה המלאכותית. להגעה לבריכה הטבעית יש ללכת בשביל קטן המקיף את האזור שממנו מגיעה זרימת המים. המקום מסודר מאוד ומומלץ למשפחות. לאורך המים הזורמים יש שביל נוף מסודר המוביל מתחת לגשרון קטן עד לשפת הכנרת. שם פונים צפונה ומתחברים לשביל הנוף של קיבוץ ומלון נוף גינוסר.

שביל נוף גינוסר

למי שחפץ לעשות בנפרד את שביל הנוף שאורכו כשני קילומטרים, אזי תחילתו של השביל בתחנת הדלק בכניסה לגינוסר. משם הוא מתפתל ומגיע עד הכנרת. בשלב מסוים השביל משנה את צבעו השחור והופך למשטח בטון, חודר אל תוך שטחו של מלון נוף גינוסר וחוצה דשא ירוק ואת חדרי המלון החדשים.

השביל סובב לו בינות לעצים עבי הגזע ומסלולו מותאם גם למוגבלי הליכה, ומראהו מזכיר נחש שחור הנדחק בין הגזעים החסונים. את שביל ההליכה החדש יזמו רשות ניקוז כנרת והמועצה המקומית עמק הירדן. בחלקו האחרון ניצב גשר המחבר את גדות נחל צלמון. התצפית מהגשר מגלה מים צלולים שעליהם משייטים בשלווה צמחי מים.

כדי להגיע לכנרת צריך לחזור לשביל. בקטע הסיום השביל מתרחב והופך לפאזל של אבנים משתלבות, ובקצהו טיילת נאה שמובילה לשני ספסלים מעל מרחבי הכנרת.

אגב, למתעניינים, הנחל שבו אנו מצויים הוא נחל צלמון אשר אוסף את מימיו ממרומי הרי מירון.

מול שביל הנוף ניבטים אלינו בקעת ארבל ומצוק הארבל. רמה זו נמצאת צפונית לטבריה, על הדרך המובילה מסוריה מערבה לפנים ארץ ישראל, והיא מוזכרת בנבואת הושע: "כשד שלמן בית ארבאל" (הושע י, יד). ברמה זו התבצרו החשמונאים ונלחמו נגד בכחידס (על פי יוסף בן מתתיהו, מלחמות היהודים א, טז, ב).

יישובים רבים היו כאן, והמקום מוזכר במשנה ובגמרא. למשל, ידוע על החכם ניתאי הארבלי (משנה אבות א, ו). רמה זו פורייה מאוד והייתה ידועה בגידולי חיטה ופשתן. על רבי זעירא כתוב כי עסק במלאכת הפשתן. במדרש מדובר על "כלי פשתן הדקים הבאים מבית שאן" ו"כלי פשתן הגסים הבאים מארבל". במקום מסלול יפה ומרכז ששופץ על ידי רשות הטבע והגנים.

שביל גינוסר

אמרנו שביל באורך שני קילומטרים, אז זה עדיין לא הכול. מסביב לקיבוץ ולמלון נבנה שביל מוסדר, 2.8 קילומטרים אורכו, המקיף את הבקעה ואת הקיבוץ ומתחבר בסופו לשביל הנוף. לא כדאי להחמיץ. אנחנו הרי בבקעה היפה בקעת גינוסר. פרטים בקבלת המלון.

מלון נוף גינוסר

אי אפשר לחוות את הכנרת ואת בקעת גינוסר בלי שהייה של כמה ימים באזור. על שפת הכנרת, למרגלות הארבל ואל מול הרי גולן, שוכנת לה פינת חמד קסומה טובלת בירק ושלווה, מקום מושלם להתפנק ולהירגע. בתיירות נוף גינוסר שפע של אפשרויות אירוח ונופש: מלון נוף גינוסר בטבע, כפר נופש בסגנון אירוח כפרי, חוף ים פרטי ו־40 דונם של מרחבים ירוקים ומטופחים. כל זאת במרחק קצר מאתרי התיירות והבילוי בצפון הארץ ובגליל העליון.

במלון 172 חדרים מפנקים ומרווחים וסוויטות מפוארות, חלקם משקיפים על שפת הכנרת, מאובזרים במיטב הציוד לנוחות ורווחת האורחים. הכול שופץ כאן מחדש מאז הגיעו של רוני מנור לניהול המלון. יש כאן אווירה כפרית משגעת, חוף ים פרטי ומוצל בסמוך למלון, בריכת שחייה, אולמות לשבתות חתן ובר מצווה ואירועים, מגרשי טניס ואולם כדורסל.

לצידו של המלון כפר נופש ובו 75 חדרים טובלים בירק. אפילו פחי האשפה מעוצבים כאן להפליא, פרי עבודתם של תלמידי בית הספר השיקומי במגדל. תושב קיבוץ גינוסר שעלה ארצה מניו־זילנד הרחוקה הטביע אף הוא חותמו על המקום ומגלף בעץ כל פינה נאה. שילוב של אומנות וטבע.

ואי אפשר בלי עיצוב החדרים. הכול בטעם, באווירה מאופקת ובניחוח של טבע. המלון נמצא בהשגחת הרבנות האזורית עמק הירדן ויש בו בית כנסת מסודר, משגיח קבוע והרבה ירוק. לפרטים נוספים: 04-6700323.

עוד באזור: בית יגאל אלון

בבית יגאל אלון אשר בקיבוץ גינוסר, הנקרא גם מוזיאון אדם בגליל, מגוון תצוגות על חייו של האדם בגליל לאורך ההיסטוריה. לפרטים נוספים: 04-6727700.

וגם: חווימה

פיתוח ישראלי מרגש: אטרקציית שיט חדשה לפינות החמד הנסתרות והיפות ביותר בכנרת. זהו למעשה שיט עצמי בסירות מנוע קטנות ואיכותיות, ללא צורך ברישיון משיט, מאובזרות במסך טאבלט עם מערכת ניווט ייחודית הכוללת מפת ניווט חיה באפליקציית ניווט מתקדמת והדרכה קולית, מרתקת וערכית המלווה את המשתתפים במהלך השיט.

הפעילות ב'חווימה' מתקיימת על פי תקנות הבטיחות המחמירות ביותר. סגור בשבתות ובחגים.

לפרטים נוספים חפשו: "חווימה".

***