המשלחת הישראלית לוועידת טרזין
המשלחת הישראלית לוועידת טרזיןצילום: יצחק הררי

בבית הנשיא נערך היום (ראשון) כנס הכנה לקראת ועידת טרזין השנייה שתיפתח השבוע בפראג בירת צ'כיה, בהשתתפות הגורמים הישראלים המעורבים בוועידת טרזין.

מטרת ועידת טרזין השניה היא לערוך מעקב אחר יישום ההמלצות שבהצהרת טרזין מ-2009 אודות קידום השבת הרכוש היהודי שנגזל בשואה.

את האירוע פתח נשיא המדינה יצחק הרצוג שאמר: "הנושא של השבת הרכוש חשוב ונמצא כרגע בבעיה קשה בגלל המלחמה באוקראינה והקשב העולמי. יש תחושה שעברו 80 שנה ולמה צריך לקדם את הצדק. הטיפול בהשבת הרכוש שנשדד ונבזז הוא חלק מתהליך ארוך של עשיית צדק ויש בו אלמנט פסיכולוגי עמוק בשיח של תיקון עוולות".

קולט אביטל, מזכ"לית ארגון איל"ר, אמרה בכנס: "אנחנו כאן עם תחושת דחיפות, כי כולנו מבינים שהזמן אוזל ומקווים שהתוצאה של ועידת טרזין הקרובה תהיה יותר מאשר רק מילים וכוונות טובות. בוועידה נדרוש מהממשלות לא לאבד את "המצפון, המוסר, והצדק", כפי שאמר אלי ויזל. אנו רוצים שהממשלות ינקטו צעדים קונקרטיים ותוכניות פעולה שיקלו ויאיצו את השבת הרכוש ושנוכל לראות סוף סוף את הצדק מנצח".

שולי דוידוביץ, מנהלת מחלקת תפוצות במשרד החוץ אמר: "ביושבנו כאן היום אנו מעבירים מסר שמדינת ישראל והעולם היהודי הם חזית אחת בפעילות למען רווחת ניצולי השואה ובמאבק לעשיית צדק עימם בישראל ובעולם כולו. העיסוק בהשבת רכוש נושא לעיתים פירות, אך גם תסכול רב נוכח סירובן של מדינות שונות לפעול ברוח העקרונות שנכתבו בהצהרת טרזין מ-2009 עליה חתומות ישראל לצד 46 מדינות אחרות ומכאן חשיבות וועידת המעקב שתתקיים בהמשך השבוע בפראג."

סגן שר החוץ, עידן רול אמר "האתגר הגדול שניצב בפנינו במובן של השבת רכוש וזיכרון השואה, כשאנחנו רואים עיוות של השואה, ככל שמתרחקים כך האתגר מתגבר, אנחנו מוודאים שלא רק ישראל תעסוק בזה, אלא גם הקהילה הבינלאומית".