שיתוף פעולה שקט עם אנשי המנגנונים של הרשות. מחבלי 'גוב האריות' בשכם
שיתוף פעולה שקט עם אנשי המנגנונים של הרשות. מחבלי 'גוב האריות' בשכםצילום: נאסר אשטייה, פלאש 90

בשנה האחרונה, עם הרמת הראש של הטרור הפלשתיני בערים שכם וג'נין, הגיח לחיינו ארגון הטרור בעל השם המליצי 'גוב האריות'. השחקן החדש בשוק ארגוני הטרור מתאפיין בגיל הצעיר של מחבליו. הארגון החל קורם עור וגידים בחודש אפריל השנה על בסיס חבורה מקומית של צעירים מהקסבה של שכם, ומונה כיום על פי ההערכות כמה עשרות פעילים. חלק גדול מפעילי ההתארגנות הם בני 22-20, "בוגרי" כנופיות פליליות, ללא השכלה, עבודה או משפחה. הצעירים הללו נוהגים לצלם את פיגועיהם ולהפיץ את הסרטונים ברשת, וכך הופכים לכוכבי טיקטוק־טרור.

הארגון אחראי למספר פיגועים בחודשים האחרונים, שבמשך תקופה ארוכה לא גבו אבדות בנפש, כמו למשל הירי על היישוב הר ברכה בחודש ספטמבר האחרון. אולם בחודש שעבר התגברו ההישגים של מחבלי הארגון, שלקחו אחריות על הפיגוע שבו נורה למוות לוחם סיירת גבעתי עידו ברוך ז"ל ליד שבי שומרון. זאת לצד אירועים נוספים מאותו חודש, כמו חילופי אש בין מחבלי גוב האריות ובין חיילי צה"ל ללא נפגעים, וירי לעבר היישוב בית אל שכתוצאה ממנו נפצע אדם אחד קל ומארב של צה"ל נטרל את אחד המחבלים. בעקבות זאת הוחלט בישראל להדק את הלולאה סביב צווארם של אנשי הארגון, ובחודש יולי השנה חוסל מייסד הארגון מוחמד אל־עזיזי בפעולה צבאית בשכם יחד עם מחבל נוסף. עוד דווח כי בכיר בארגון בשם תאמר אל־כילאני חוסל בחודש שעבר כתוצאה מפיצוץ מטען נפץ מסתורי שהוטמן באופנועו. הפלשתינים טוענים כי מי שביצע את הפעולה הוא משת"פ פלשתיני בשירות ישראל. לפני כשבוע וחצי, בפעולה לילית נרחבת בקסבה של שכם, חוסלו חמישה מחבלים, ובהם ודיע אל־חוח, שנחשב למנהיג הקבוצה. חיסול המבוקשים הגיע לאחר שמוקדם יותר באותו חודש דיווח 'א־שרק אל־אווסט', עיתון היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית ונחשב לאמין, כי בתיווך הרשות הפלשתינית הציעה ישראל למחבלי הארגון חנינה בתמורה להסגרה עצמית והתחייבות להנחת נשקם. מחבלי הארגון דחו את ההצעה.

שהיד בטיקטוק

כיצד, אם כן, צמח ארגון הטרור שמחבליו הם גם כוכבי טיקטוק? בתופעה המכונה 'גוב האריות' באים לידי ביטוי תהליכי עומק העוברים על החברה הפלשתינית. הרשות הפלשתינית מאבדת משילות באזורים נרחבים, ואבו מאזן העומד בראשה הוא מנהיג שנוא שאינו זוכה לבסיס עממי ויציב של תמיכה. מתוך מציאות זו צומחת באזורי שכם וג'נין התופעה של צעירים משולחי רסן שאינם סרים למרותו של איש ופועלים באופן עצמאי בשטח. העובדה כי נשק הוא מצרך קל ביותר להשגה באזור יהודה ושומרון מקילה על הצעירים הללו להפוך למחבלים של ממש.

למרות התהודה התקשורתית הרבה שהם זוכים לה, המבנה הארגוני הרעוע שלהם והעובדה כי מדובר בחבורה של צעירים עצמאיים בשטח מקשה להגדיר את הקבוצה בתור ארגון טרור ממוסד. "גוב האריות הם תופעה חברתית יותר מאשר איום ביטחוני", אומר ל'בשבע' ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודי פלשתינים באוניברסיטת תל אביב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. "צעירי גוב האריות מביאים לידי ביטוי שני תהליכי יסוד במערכת הפלשתינית: היחלשות תפקודית ורעיונית של הרשות, ולצידה עליית כוחו של הדור הצעיר הפלשתיני (דור ה־Z), ששואף לפעול אך לא במסגרות ממוסדות, במיוחד לא כאלה המזוהות עם הרשות, שכלפיה הוא חש ניכור עמוק".

איך לדעתך ישפיעו החיסולים האחרונים של אנשי הארגון על המשך דרכה של הכנופיה?

"כרגע נראה שההתארגנות בשכם נפגעה מאוד, אולם מוקדם להספיד אותה ואת התופעה כולה. היות שהיא מייצגת של זרמי עומק במערכת הפלשתינית, לא אתפלא אם נראה חיקויים שלה הן בשכם והן במוקדים אחרים ביהודה ושומרון. עוד איום הוא האפשרות שחמאס תיקח אחריות על התארגנויות כאלה, תחמש ותכוון אותן".

הסיכוי הגבוה להופעת החיקויים שעליהם מדבר מילשטיין נובע גם מהאופי הוויראלי והעדכני של מחבלי הקבוצה, שמתעדים את עצמם ברשתות החברתיות. מי שהשכיל לנצל את הרשת כדי להתפרסם הוא המחבל המוכר ביותר בקבוצה – איבראהים אל־נאבולסי, שהפך לידוען של ממש בקרב צעירים פלשתינים. נאבולסי בן ה־19 הפך לפצצה מתקתקת לאחר שניצל מניסיון חיסול של הימ"מ בחודש פברואר השנה, שאותו לא שרדו שלושה מחבריו. בתקופה שבה היה מבוקש ביצע מספר פיגועי ירי נגד כוחות הביטחון שלא גרמו לנזק בחיי אדם. המחבל זכה לפרסום רב ברשת הטיקטוק, שאליה היה מעלה סרטונים בתקופה שבה נמלט מצה"ל. נאבולסי, שחוסל על ידי צה"ל כאשר התבצר בבית בשכם בחודש אוגוסט האחרון, שיחק את המשחק הוויראלי ממש עד רגעיו האחרונים.

בהקלטה שדאג להפיץ כאשר כוחות הביטחון הקיפו את הבית שבו התבצר הוא נשמע אומר: "אני הולך ליפול כשהיד, חברים, אני אוהב את אמי, שמרו על המולדת אחריי, ואני מצווה אתכם, בכבוד שלכם – שאף אחד לא יניח את הנשק. בכבוד שלכם! כעת אני מוקף ואני הולך ליפול כשהיד". מיותר לציין כי ההקלטה הפכה לפופולרית ברשתות. בעניין זה אומר לנו מילשטיין: "לרשתות החברתיות יש תפקיד כמעט קיומי בכל הנוגע לגוב האריות. דרך הרשתות הם הדהדו את עצם קיומם והביאו לידיעת הציבור הפלשתיני את מעשיהם. כמו באינתיפאדת הסכינים, גם במהלך מבצע שובר גלים הרשתות מזרימות מידע מהיר אך גם מעודדות לפעולה, וכמו במקרה של גוב האריות, יכולות לדחוק בקבוצות של צעירים להתארגן לפי מודל דומה".

קופצים על רכבת הטרור

מי שמכיר מקרוב את הגזרה הפלשתינית הבוערת הוא סאמר סנג'לאוי, פעיל פת"ח בירושלים. לסנג'לאוי היכרות קרובה עם צעירים דוגמת אנשי גוב האריות, שכן הוא עצמו ישב בצעירותו ארבע שנים בכלא הישראלי על פעולותיו נגד ישראל באינתיפאדה הראשונה. כשביקשנו ממנו לספר על היחס לקבוצה ברחוב הפלשתיני הוא השיב: "זו קבוצה קטנה שאין לה הרבה השפעה מחוץ לאזור שכם. למרות זאת, סימון גוב האריות כמטרה מצד ישראל הביא לקבוצה אהדה רבה. יש הזדהות ציבורית עמוקה עם גוב האריות גם בקרב הדור הצעיר וגם בקרב הדור המבוגר. אני בכוונה משתמש במילה הזדהות ולא במילה פופולריות, מכיוון שאם גוב האריות ינסו להתמודד בבחירות הם לא יצליחו להתמודד לא מול חמאס ולא מול פת"ח, למרות שהיום יש כעס גם על הפת"ח וגם על החמאס כי השלטון שלהם לא מוצלח, לא בגדה ולא בעזה".

אחד המאפיינים הבולטים של אנשי גוב האריות היא העובדה כי מבין אנשיה יש כאלה המזוהים בדרך זו או אחרת עם פת"ח, עם חמאס או עם הג'יהאד האסלאמי. סנג'לאוי מספר כי בעיניו מצב זה של "אחדות" מעלה את קרנם ברחוב הפלשתיני: "הרחוב הפלשתיני מעריך את זה שגוב האריות מתעלים מעל הסכסוכים של הפלגים השונים, וזאת סיבה נוספת לפופולריות שלהם". בסיום שיחתנו מבקש סנג'לאוי להעלות סברה מעניינת באשר לסיבה שבגללה ישראל מהדקת אחיזה דווקא סביב גוב האריות, בעוד טרור של ארגונים אחרים ממשיך להשתולל: "אם תשאל אותי, אני סבור שהצבא הישראלי מסמן את גוב האריות כמטרה מכיוון שהם מאיימים על משילות הרשות הפלשתינית באזור שכם, ולישראל יש מטרה לחזק את הרשות כחלק מהתיאום הביטחוני".

ואכן, מערכת היחסים של הרשות הפלשתינית עם גוב האריות מתנהלת בצורה של שמאל דוחה וימין מקרבת. ביום שני השבוע דווח על מחמד טבג'נה, בכיר בגוב האריות שהסגיר עצמו לידי מנגנוני הרשות. לפני שבועיים, יומיים לאחר המבצע בשכם שבו חוסל מנהיג הקבוצה, הסגיר עצמו לידי מנגנוני הרשות מחמוד אל־בנא, אחד מראשי גוב האריות, יחד עם עוד שלושה פעילים. פוסט שפרסם אותו אל־בנא זמן לאחר מעצרו מקשה על הטענה כי הרשות רודפת את אנשי גוב האריות כדי למגר את הטרור באזור. בפוסט שיבח המחבל את אנשי הרשות, אף שהם אלה שעצרו אותו, והסביר: "הגענו להסכם עם אחינו במנגנוני הביטחון להסגיר עצמנו כדי להגן על עצמנו מאותו כובש ברברי".

בנוסף, ידוע כי לרבים ממחבלי הקבוצה קשר כזה או אחר למנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית, שבחודשים האחרונים יוצאים מהם מחבלים רבים. למשל, אביו של איבראהים נאבולסי שהוזכר קודם משמש כאלוף משנה במנגנון הביטחון המסכל של הרשות. מלבד זאת, אבו מאזן בעצמו הביע הזדהות עם אנשי הכנופיה. לאחר חיסולה של חוליית המחבלים משכם בחודש פברואר, שממנו ניצל נאבולסי, נשא יושב ראש הרשות הפלשתינית נאום טלפוני שנשמע בסוכת האבלים לזכרם ואמר כי החיסול "לא יעבור בשתיקה" וכי על הפלשתינים להשיב לישראל "מנה אחת אפיים". בפוסט שחשף מכון המחקר 'מבט לתקשורת פלשתינית' מתוך הפייסבוק של תנועת הפת"ח השולטת ברשות מחודש ספטמבר, היא התפארה בכך ש"האסיר עבד אל־חכים שאהין" הוא "קצין במנגנוני הביטחון ומייסד קבוצת גוב האריות" (נציין כי לא ברור מה תפקידו האמיתי של שאהין בקבוצה).

אין בהבעות האמפתיה ההדדיות בין אנשי הרשות הפלשתינית למחבלי גוב האריות כדי לסתור את הטענה כי הרשות אכן מאוימת במידת מה מתופעות כמו גוב האריות, וכי אנשיה מוטרדים מהעובדה שבשטח מסתובבים צעירים חמושים שאינם נשמעים להם. באתוס הלאומי הפלשתיני, הרעיון המכונן הוא ההתנגדות לכובש, ופיגועי טרור נגד ישראל נתפסים כפעולות גבורה. כל עוד לתנועת הפת"ח ולאנשי הרשות אין מספיק "הישגים" בדמות פיגועים שיקנו להם אהדה ברחוב הפלשתיני, ינסו אנשיהם לקפוץ על הרכבת ולקשור – גם אם למראית עין – בינם ובין מי שלפחות לעת עתה מצליח לטרלל את המערכת.

****