מוזיאון המייסדים מעלות- רק שהעיריה לא תהרוס
מוזיאון המייסדים מעלות- רק שהעיריה לא תהרוסצילום: קובי פינקלר

כשהציעו לי מעמותת התיירות בגליל המערבי לסקר מוזיאון מייסדים במעלות, לא ידעתי למה לצפות. שוב לקחו כמה צילומים ופריטים והפכו אותם למוזיאון? חשבתי בלב.

אבל כשהגעתי למקום לא רציתי לעזוב. גם בגלל בצלאל המייסד, וגם בגלל התוכן. איכותי, מרתק ומלמד.

אז על מה הסיפור הגלילי הזה?

שני מבנים יבילים וארוכים מספרים את סיפורה של ההתיישבות במעלות מגולה לגאולה.

באמצע, על אדמה טרשית מקווה יוזם והוגה הרעיון ואף מבצעו בצלאל דהן (83) להקים אוהל גדול שיחבר בין שניהם. כרגע, הוא אפילו רכש כמה חמורים שמעלים את העולים "מהגולה אל הגאולה".

מוזיאון המייסדים במעלות, מביא את תולדות ההתיישבות במעלות ואת סיפור הקמת היישוב שקם על יסודות המעברה בתרשיחא ובאזור התעשייה. הוא מתמקד בסיפורם של מייסדי העיר ומאפשר למבקרים להתנסות בעלילות החלוצים, ללמוד על מעשה היחיד בבניין הארץ ולפתח את הזיכרון ההיסטורי ויחס של הערכה לפועלם של המתיישבים הראשונים.

המוזיאון ממוקם בשכונת מגורים משנות ה-60 דמוי קרון רכבת ומיועד למגורי משפחות עולים שעלו מצפון אפריקה. המבנים עברו תהליך של שיקום ומשמשים משכן למורשת המתיישבים כובשי ההר בגליל המערבי.

הביקור מרתק. תתחילו באגף הדרומי, שם נכנסים להיכל התהילה. הביקור כולל מפגש עם בעלי מלאכה ותעשיה זעירה שהביאו עמם מהגולה וכולו מסע היסטורי בזמן-מערי המערב (צפון אפריקה) בואך מעלות. מפגש מרתק, מרגש ומעורר השראה אודות מקורות התרבות והמסורת של המתיישבים.

בואכה האגף הדרומי, טביעת אצבע מפוסלת במתכת. היוצר, האמן מישל בן זקן, ביקש לספר באמצעותו סיפור אישי שאופייני לעליית יהודי צפון אפריקה לישראל בשנות החמישים: למרות שאביו היה בוגר מערכת החינוך הצרפתית באלג'יריה, הפקיד שקיבל אותו ביומו הראשון בארץ הושיט לו כרית דיו כדי שיחתום את שמו בטביעת אצבע, מתוך הנחה שאינו יודע קרוא וכתוב. כשהבן מישל שאל את אביו כיצד הרגיש באותו רגע, ענה לו האב "אין דבר, לפחות אנחנו בארץ ישראל".. כל אימת שבצלאל מספר את הסיפור הוא מתרגש מחדש.

טביעת אצבע במעלות
טביעת אצבע במעלותצילום: קובי פינקלר

"מטרת המוזיאון מבחינתי היא לספר את סיפורה של ההתיישבות בעל כורחה", אומר לנו מייסד ומנהל המוזיאון, בצלאל דהן, "אני אומר 'בעל כורחה', כי להבדיל מהקיבוצים מסביב, שהתארגנו בקבוצות בשביל ללכת לגבולות, את העולים מצפון אפריקה לא שאלו. ועדיין הם הצליחו ליצור יישובים למופת בישראל, ומגיע להם שיספרו את הסיפור שלהם, ושהם יהפכו להיות חלק מהנרטיב".

מוזיאון המייסדים
מוזיאון המייסדיםצילום: קובי פינקלר

מוזיאון המייסדים הוא פרי עמלו של איש אחד, בצלאל דהן ושיר הלל ליהדות מרוקו שבניה ובנותיה היו ממייסדי העיר מעלות. המוזיאון משחזר ומנציח את ראשוני מעלות, שעלו ארצה מכל חבלי מרוקו והתיישבו על הר טרשים קרח והקימו עיר לתפארת מדינת ישראל.

מדובר בפנינה חבויה מן העין, מוזיאון העושה כבוד רב לא רק למייסדי מעלות אלא לבני העדה המרוקאית כולה.

כדאי מאד להזמין את הסיור בליווי והרצאה של בצלאל בטלפון 050-4076264. העברית והמרוקאית שלו מושלמים. ימים ראשון עד חמישי 8-16. הסיורים בתשלום