
האם מותר וראוי לקנות בקניות של בלק פריידי? שאלה ראשונה היא שאלת עבודה זרה. בלאק פריידי הוא יום שישי שחל בין חג ההודיה לחג המולד. כנראה, שיום זה נוצר עבור קניות לחג המולד.
לדעת שו"ת מהר"ם שיק (יו"ד קעא), יש איסור תורה בשימוש בתאריך לועזי, והמשתמש בתאריך זה עובר על "ושם אלהים אחרים לא תזכירו" (שמות כג, יג), כיוון שמשתמש בדבר התלוי בהולדתו של יש"ו הנוצרי. ייתכן לדעתו, שגם יום הנולד בעקבות קניות לחג המולד, לא יהיה לגיטימי.
אמנם, מסתבר שאין בכך איסור. השולחן ערוך (יו"ד קעח) דן באיסור "חוקות הגויים", וכתב שדבר שנהגו הגויים לעשותו לתועלת, מותר לעשותו, ובוודאי שכאן אין מגמה כלל לחג המולד, אלא לזמן של מבצעים והנחות לקראת סוף שנת המס (ועיין בעניין תאריך לועזי בשו"ת יביע אומר ח"ג יו"ד ט' ובשו"ת ציץ אליעזר ח"ח סימן ח' ואכמ"ל).
אמנם, יש לדון בעניין אחר, והוא שאלת המותרות. בביאור הלכה (תקכ"ט א, ד"ה ואל) כתב בחריפות נגד קניית מותרות "וזהו תוכחת מרובה על זמנינו שבעוונותינו הרבים, הרבה אנשים עוברין על זה, ולא ישימו לב איך להתנהג בהוצאות ביתם להרחיק דברים המותרים".
מה בדיוק מוגדר כמותרות? דבר זה מאוד מורכב בימינו, שהרי כולנו חיים ברמת חיים גבוהה בהרבה מזו שהיתה אף לפני עשרות שנים. קשה לומר שאנחנו "מסתפקים במועט". אמנם, ישנה רמת חיים ממוצעת המקובלת בציבור וישנם דברים שאדם מבזבז עבור דברים מיותרים. דברים המביאים אותנו להתמקד בעולם החומר ולא בעולם הרוח. דבר זה אמור במיוחד כאשר אדם לא חי בהתאם ליכולת שלו, ובאופן זה נכנס לחובות מיותרים בגלל שאינו יודע לנהל את ההוצאות בצורה ראויה (רבים אינם מסיימים את החודש, לא בגלל משכורת נמוכה אלא בגלל הוצאות מופרזות שאינן נכונות ובגלל התנהלות כלכלית שגויה).
ומסתבר להוסיף על דברים אלו, עיקר התאווה הבעייתית איננה בגלל שאתה רוצה משהו נוסף, אלא בגלל שהדבר לא נמצא בהשגתך! אדם מחפש דבר שלא בהשגתו. אולם, דבר זה לא יביא אותו לשמחה. ברגע שאדם ישיג את מבוקשו, זמן קצר אחר כך הוא כבר לא ייהנה מכך כל כך (עיין מכתב מאליהו חלק א', עמ' 41).
מי ששמחתו מתמקדת בדברים חדשים שמנסה להשיג – לא מגיע לשמחה גבוהה, כי על כל דבר חדש, תפוג השמחה במהלך הזמן. כאשר יתמקד במה שיש לו, אז תהיה זו שמחה תמידית! ולכן "איזהו עשיר השמח בחלקו", כי דבר זה גורם באמת לשמחה תמידית, ולא זמנית, ומי שמחפש כל הזמן דברים שאינם אצלו, לעולם לא ישמח מהדברים שכבר אצלו (לאורך זמן).
ישנם שני סוגי אנשים הקונים בבלאק פריידי - ישנם כאלו הקונים דברים שבכל מקרה היו רוצים לקנות, אלא שהם מחכים לזמן שבו המחירים זולים. דבר זה מסתבר ויש בו אף תועלת (צריך לבדוק שאכן המחירים באמת זולים יותר, ושלא מטעים אותנו ביום זה). אולם, ישנם כאלו המחפשים מה לקנות. משוטטים באתרים, מבזבזים את כספים ומחפשים מותרות לקנייה - דבר זה לא ראוי.
נקנה את הדברים הנצרכים לנו, נחפש את השמחה בדברים שיש לנו, ושם נוכל להגיע לשמחה אמיתית. התמקדות של שמחה בדברים חדשים, בדברים שיש לאחרים, לא מביאה לעולם לשמחה, שהרי תמיד נחוש שחסרים לנו דברים, כאשר נראה אותם אצל אחרים. את השמחה – חפשו אצלכם. את הקניות – בצעו לפי הצרכים שלכם, ובאופן זה תוכלו להשתמש בבלאק פריידי באופן חיובי, ולא כבהלת מותרות מיותרת, שקיעה מיותרת בעולם של חומר, שאינה מוסיפה שמחה כלל וכלל.
במקום לבזבז כספים ולבזבז זמן על קניות מיותרות, ננצל אותם לעשיית חסד, לצדקה, לעזרה לאחרים שאין להם אפילו את הדברים הבסיסיים. מותר לקנות מידי פעם גם דבר שאיננו הכרחי, אבל לא להתמקד במותרות, אלא להתמקד בחסד, בתורה ובמעשים טובים.
הרב יוסף צבי רימון הוא ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב ויו"ר סולמות