האם ממשלת החלומות של נתניהו תהיה אידיאלית כמו בימי שלמה המלך? כנראה שלא, אבל היא בהחלט יכולה לקבל טיפ משלמה המלך כיצד להימנע מטעויות קטנות.

"כשנכנסתי לרשימת השמות בספר מלכים מסתבר שהקואליציה של שלמה הייתה מוטה. וזו אולי הייתה הטעות, רואים זאת בביקורת עדינה, בתחילת פרק ד' כתוב 'מלך על כל ישראל', הגדרה מרשימה, ובסוף הפרק כתוב: 'יהודה וישראל'. טיפ אחד: שאתה בונה קואליציה, אתה צריך להסתכל על כלל האומה ולא לבנות אותה באופן מוטה", אומר הרב ד"ר מיכאל רוטנברג, ר"מ בישיבת ההסדר בקרני שומרון, מרצה בתוכנית לתואר שני ביישוב סכסוכים באוניברסיטת תל אביב, ומחבר הספר 'שלמות חסרה' על חייו ומעשיו של שלמה המלך.

כבר היום יש 2 קבוצות בחברה הישראלית, איך אפשר להכניס את כל הגוונים? כל הממשלות הן צרות.

"אפשר לדעתי, אם אתה לא דורס את המיעוט. לא יהיה נכון לדרוס את המיעוט ולהתעלם ממנו. בסיפור תנורו של עכנאי עמד רבי יהושע ואמר: לא בשמים היא, אבל הפרק הלא מוכר של הסיפור הוא שנהיה מתח גדול בעולם, החרימו את רבי אליעזר. לחצו אותו עם הגב אל הקיר, בשפתנו: לשחק באש. התוצאה דרמטית: נשיא הסנהדרין שהיה חתום על החרם וגם היה גיסו, שילם בחייו. מסקנת הגמרא שהרוב צדק והרוב היה צריך להוביל את המדיניות אבל הוא לחץ את המיעוט לקצה".

אתה ממליץ לנתניהו לא ללחוץ חזק על השמאל.

"כן, לכבד אותם באופן אנושי, לא לוותר, להוביל את המדיניות שלך אבל לא ליצור תחושה של 'אתם הפסדתם, אנחנו לא סופרים אתכם, ולא מכירים אתכם', אלא שאנחנו מסגרת אחת שלמה, נוביל את המדינה ביחד, כרגע לפי המדיניות של נתניהו והקואליציה שלו, לשם כך נבחרו. אבל יש הבדל גדול במנגינה, והמנגינה לפעמים עושה את ההבדל".

אפרופו הספר שכתבת בעבר על מחלוקות, איך אפשר למנוע קרע בחברה הישראלית?

"טיפ אחד של חז"ל: צריכים לעשות הבחנה בין שני מושגים: מה שלא נכון לבין מה שלא לגיטימי. בית שמאי אמרו על בית הלל שמה שהם אומרים זה לא נכון, גם בית הלל אמרו על בית שמאי שמה שהם אומרים זה לא נכון, לחלוטין לא נכון, לא חצי או פרווה, בלי וויתור. אבל גם בית שמאי וגם בית הלל אמרו: זו דעה לגיטימית. חכם מבית הלל לימד שיעור שלם ואמר: כל השיעור הוא לא נכון אבל לגיטימי. זה עמדתם של היריבים, האם מישהו מהח"כים יעלה לדוכן ויציג עמדה לגיטימית אבל היא לא נכונה? זה יוריד את שיח הלהבות שנוכל להתווכח אבל לא להסכים".

מה כן יכול להאיר לחילונים מימי שלמה המלך.

"התנ"ך יכול וצריך להיות עניין לכולם, מעצם הגדרתו וטיבו. בספרי 'שלמות חסרה' אני מנסה לשאול את שלמה המלך שאלות מאוד אקטואלית כמו מה התפיסה האדריכלית של בית המקדש? בנית בית מדהים, 2 פרקים שלמים הוא מתואר, גם אדם שלא שומר תורה ומצוות מאוד יסתקרן".

מעניין אותנו איך בלפור אמור להראות?

"לגמרי, ואביא לך דוגמא: בית המשפט העליון של מדינת ישראל בנוי באופן שמשקף רעיון. מי שנכנס לסיור רואה את מודל העיגולים והיושר, מדהים איך בית פיזי משקף רעיון רוחני, לא משנה מה אנחנו חושבים על הרעיון או על הבית. אין ספק שבית המקדש היה כזה, ביתו הפרטי של ראש הממשלה לא מעניין את האדם הפרטי אבל החלק הייצוגי שלו צריך לשקף עולם ערכים מסוימים, ואת זה בהחלט אפשר ללמוד משלמה המלך"