ארץ הגליל המערבי
ארץ הגליל המערביצילום: קובי פינקלר

הפערים בגליל בלתי נסבלים, האתגר הדמוגרפי רק הולך ומתעצם, אך כל אלה לא באים לידי ביטוי אמיתי במשא ומתן הקואליציוני עד עתה.

בארגון "לב בגליל" דורשים לקדם את 'חוק פיתוח הגליל' שיבטיח את ההשקעה הממשלתית הנדרשת לטיפול רב מערכתי. "הימים הבאים יעצבו במידה רבה את מדיניות הפעולה של הממשלה הנכנסת ואת תכניות העבודה שלה", אומר אילן רובין מנכ"ל הארגון.

"אט אט התמונה הולכת ומתבהרת בנוגע לשאלת איוש המשרדים הממשלתיים ונחשפת רשימת הדרישות הקואליציוניות של כל סיעה. בעת הזו עם הקמת ממשלה ציונית ולאומית ישנה אפשרות אמיתית להביא את השינוי המיוחל לגליל לאחר עשרות שנים של הזנחה שגורמת למשבר הדמוגרפי- אנו דורשים ומצפים מראשי הסיעות לשים את הגליל על סדר היום ולהכניסו במסגרת ההסכמים".

אילן רובין
צילום: באדיבות המצולם

נדמה ששמו של הגליל נקשר בקשר ישיר בסוגיית ביטחון הפנים אך זה הרבה יותר מכך. "בטחון הפנים והפשיעה במגזר הערבי היא חשובה מאד", מסביר אופיר שיק סגן ראש מועצת גליל תחתון ויו"ר הארגון, "אבל מי שחושב שבזה הוא סימן V על הגליל, לא מבין את עומק האתגר הציוני שלפתחנו. כדי לשנות את המגמה הדמוגרפית בה צעירי יהודים עוזבים אל המרכז ולא חוזרים, מוכרחים להשקיע מספר שנים ברציפות בארבעה תחומים. פיתוח כלכלי, בריאות, דיור, וכן, גם בנושא בטחון הפנים.

גיבשנו תכנית מקיפה עם מיטב היועצים וראשי הרשויות המובילים המשרטטת בחכמה את הצעדים הנדרשים בכל תחום ועולה לסכום השקעות של כ-17 מיליארד ₪ על פני 8 שנים. תכנית זו תייצר מקומות עבודה איכותיים ורלוונטיים עבור משפחות צעירות, תעמיק את סבסוד ההטבות הריאליות לדיור של זוגות צעירים ובוגרי צבא גם במגזר היהודי, תצמצם את פערי הבריאות בבתי החולים ובקהילה ותשלים את התקנים הנחוצים במחוז הצפוני של המשטרה. הכל מוכן והועבר לנבחרי הציבור שלנו.

המסגרת האפשרית והיחידה לקידום התכנית היא חקיקה. ניסינו את שיטת החלטות הממשלה -לצערנו זה לא עבד. חוק פיתוח הגליל יחייב את הממשלה לתקצב את פיתוח הגליל בתקציב תוספתי שלא יפחת מ-2 מיליארד ₪ בכל שנה, בין השנים 2023-2030, ובכך יביא לשינוי הדחוף".

שיק
צילום: באדיבות המצולם

דרישה נוספת שעולה מראשי הערים החזקות והמשמעותיות בגליל, היא להחזיר את ההחלטה על הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג -בגליל ולקבוע אותה באופן סופי.

בהודעה מיוחדת שפרסמו ראשי הערים של יקנעם, נוף הגליל, עפולה, כרמיאל, עכו, נהריה ועוד הם הבהירו כי מדובר במנוע צמיחה משמעותי ביותר עבור המרחב כולו וכי הסחבת המיותרת נגררה בגלל לחצים פוליטיים שוליים. כל ישראלי שמבקר בנתב"ג כבר מרגיש את העומס הבלתי סביר כך ששדה תעופה משלים הוא צורך לאומי ועיכוב התהליך כפי שנעשה ע"י שרת התחבורה היוצאת, הינו בגדר שערוריה.

בארגון לב בגליל מציינים כי הם עומדים בקשר עם צוותי העבודה של כלל סיעות הקואליציה המסתמנת, ומקווים לראות מלחמה עיקשת שהדרישות הגליליות יוטמעו בהסכמים הקואליציוניים. אנחנו לא נוותר", מסכם שיק, "אם זה לא יקרה בהזדמנות הפוליטית הלאומית הזו, זה כבר לא יקרה.