הרב זלמן מלמד
הרב זלמן מלמדצילום: יצחק שוקרון

הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל, התייחס בשיעורו השבועי האחרון לנושא אמונת חכמים.

"ברוך ה' רובא דרובא של תלמידי חכמים הם ישרים. אבל צריך גם קצת להיזהר, לפעמים יש אנשים עם כוחות מיוחדים, ראינו בשנים הקודמות, ראינו תופעות של אנשים עם כוחות מיוחדים, ממש מתפעלים מהם, גם מהכוחות שהם רואים דברים שאנשים אחרים לא רואים, גם מהעוצמות התורניות שלהם, הלימודיות שלהם, כמו הרב מהצפון", אמר הרב בפתח דבריו.

"ופתאום מתגלה ריקבון מבפנים איום ונורא, ריקבון. יש אחד מברסלב שהחסידים לא עוזבים אותו, אדם מקולקל, אדם שפגע בבני משפחתו, בבנות משפחתו, הרס להם את החיים. אני לא יודע את כל מה שהוא עשה אבל חלק מהדברים מידיעה קרובה. ויש חסידים שלו, למה? כי הם טוענים שהוא רואה דברים גדולים, הוא גם מתפלל בכוונות נוראות, הוא גם צדיק, אז מה? כנראה שהם אומרים שמותר לו לנהוג כך או שבכלל לא עשה את המעשה, ושלא להאמין. זאת אומרת המציאות היא לפעמים מורכבת חריגה מאוד לא מציאותית", הוסיף הרב.

לדבריו, "אבל בא הרב ומלמדנו שאסור להידבק בצדיק אחד, צריך להידבק בכלל צדיקי הדור, וגם אם אתה נדבק בצדיק, צריך כמובן אמונת חכמים זה דבר חשוב ואי אפשר בלעדיה, בלעדיה לא יכולה להימשך התורה, אבל לא להידבק בצדיקות כזאת שהעיניים שלך כבר עיוורות ושאתה לא רואה אם יש דברים לא נכונים, צריך לראות! צריך חוש ביקורת! אם אנחנו רואים שהצדיק עושה דברים חריגים שלא כהוגן אז צריך לראות את הדבר הזה ולא להיות עיוור".

"מה שאמרו חכמים ש"אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין" זה נאמר בסנהדרין. סנהדרין זה כלל ישראל, אז אם כל הסנהדרין אומרת על משהו שנראה בעינייך "שמאל שהוא ימין" אז אתה צריך לעשות את מה שהסנהדרין אומרת. אבל זה סנהדרין, זה שבעים מגדולי הדור, כולם ביחד, וגם זה מסתמא שאתה טועה ולא הם טועים. גם בזה אם ברור, כאשר הוא יודע בידיעה, כלומר יש טעות במציאות, אז אם הם אומרים לו לעשות עבירה אסור לו לעשות.

אבל ביחיד אין את הכלל הזה. אם כולם מתנהגים באופן אחר והוא נוהג בהנהגות האסורות, חריגות ומוזרות, אין מקום לאמונת חכמים במקום כזה", מסכם הרב את שיעורו שפורסם באתר ישיבה.

(באדיבות אתר ישיבה)